• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Johan75
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-02 10:55:33 följande:
    Befinner sig Per Gudmundson på en ytterkant? Tino Sanandaji? Representerar man en ytterlighet när man förstår att läsa offentlig statistik och lägga ihop de olika delarna till en helhet?
    Nej, det skulle jag nog inte påstå att de gör. Ytterligheterna representerar man ju beroende på vad det är du kommer fram till när du lägger ihop de olika delarna. Kommer du fram till att det inte finns några som helst problem eller att Sverige inom en snar framtid kommer befinna sig i ett inbördeskrig eller vara ett kalifat så så är man på ytterkanten. 

Tar man enbart fasta på rapporter som berättar om hur bra det går ekonomiskt för Sverige men helt struntar i hur det ser ut i vissa förorter så befinner man sig på ytterkanten. Bygger man sin bild av Sverige enbart utifrån det ser ut i vissa förorter och helt struntar i ekonomiska rapporter som säger att det går ganska bra för Sverige så befinner man sig i ytterkanten. 
    Vad tror du kommer hända de närmsta tio åren?
    Inte jättemycket. Invandringen generellt kommer nog att minska. Beroende på vad som händer i Syrien får vi se om det sker någon återvandring. Förhoppningsvis kommer det mer och mer fokus på att verkligen integrera de som nu är här. Segregeringen är ett stort problem anser jag. Förhoppningsvis så släpper det även lite kring skitnödigheten kring dessa frågor så att debatten kan handla om själva frågorna och inte kring vad man får, och inte får, säga. Skolan kommer nog sakta återhämta sig. Vården är svårberäknad då det (enligt mig) handlar om vilka partier som får köra sitt race. 
    Behold, i come as a thief.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-02 10:39:08 följande:
    Jag tycker nog att orden "samhällskollaps" eller "kollaps" mcket väl kan gälla även för  "bara" vissa funktioner på vissa geografiskt begränsade platser.

Man får väl helt enkelt ge personen så mycket "cred" att man utgår från den välvilliga tolkningen att personen pratar om just bergränsade funktioner i begränsade områden? Ett öppet och välvilligt sätt att möta den andres argumentation.

Aha. Så om en läkare frågar vilket ben du brutit, så svarar du "alla", fast du bara menar stortån eller ett revben?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Befinner sig Per Gudmundson på en ytterkant? Tino Sanandaji? Representerar man en ytterlighet när man förstår att läsa offentlig statistik och lägga ihop de olika delarna till en helhet?

Vad tror du kommer hända de närmsta tio åren?

Själv delar jag Gudmundsons funderingar nedan:

www.svd.se/hur-ska-det-ga-for-nasta-miljon
    Ja.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-02 08:13:08 följande:
    Men vad är det du inte förstår..

Min åsikter är mina privata åsikter ja, precis som dina åsikter är dina privata dito. Att det skulle förhålla sig på annat sätt torde vara tämligen ovanligt (även de som gärna kopierar andras åsikter för att får vara med i gänget brukar intala sig att de delar dem).

MINA åsikter om hur det kommer gå för Sverige baseras på en sammanvägning av läget just nu i kombination med olika prognoser - ekonomiska, från sjukvården, från polisen, från socialtjänsten, från Migrationsverket etc. Dina begriper jag mig inte på, kanske mest för att du inte ens försökt motivera dem (det är ju förstås svårt att förklara sånt man inte förstår själv, men i vissa gäng får du vara med än så länge, hurra!).

Resen fick mig att skratta faktiskt, tack. Vad ska du "kolla upp" och "överbevisa" mig om, och vilken bäring överhuvudtaget skulle dina efterforskningar om ett annat land ha på läget i Sverige. Jag flyttar för det första FRÅN mer än TILL, och när kurvorna pekar åt fel håll för Sverige så förstår du ju förhoppningsvis att det är samma land över tid som plottas på y-axeln..

Men ok, för argumentationens skull säger vi Japan. Kolla upp det landet och "överbevisa" mig nu. Haha.
    Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:08:19 följande:
    Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!
    Rättelse. Japan kan inte mäta sig med Sverige. De har en krympande ekonomi och en krympande befolkning. Ingen bra kombo.
  • FDFMGA
    Johan75 skrev 2017-05-02 11:09:48 följande:
    Nej, det skulle jag nog inte påstå att de gör. Ytterligheterna representerar man ju beroende på vad det är du kommer fram till när du lägger ihop de olika delarna. Kommer du fram till att det inte finns några som helst problem eller att Sverige inom en snar framtid kommer befinna sig i ett inbördeskrig eller vara ett kalifat så så är man på ytterkanten. 

Tar man enbart fasta på rapporter som berättar om hur bra det går ekonomiskt för Sverige men helt struntar i hur det ser ut i vissa förorter så befinner man sig på ytterkanten. Bygger man sin bild av Sverige enbart utifrån det ser ut i vissa förorter och helt struntar i ekonomiska rapporter som säger att det går ganska bra för Sverige så befinner man sig i ytterkanten. 

Inte jättemycket. Invandringen generellt kommer nog att minska. Beroende på vad som händer i Syrien får vi se om det sker någon återvandring. Förhoppningsvis kommer det mer och mer fokus på att verkligen integrera de som nu är här. Segregeringen är ett stort problem anser jag. Förhoppningsvis så släpper det även lite kring skitnödigheten kring dessa frågor så att debatten kan handla om själva frågorna och inte kring vad man får, och inte får, säga. Skolan kommer nog sakta återhämta sig. Vården är svårberäknad då det (enligt mig) handlar om vilka partier som får köra sitt race. 
    Olika synsätt på människan som möts.

Ett är då att som ts påstå att inbördeskriget kommer.

Som man ropar får man svar - i detta fall ett givet nej för den som har ett åtminstone uns av verklighetsförankring.

De ytterligheter du ser är delvis en chimär. Det är få som förnekar att det finns stora problem förknippade med invandringen eller kanske bättre uttryckt med segregationen. I stort sett alla utom de som likt ts anser att de flesta invandrare är ohederliga "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga" anser nog också att språkkunskaper, sysselsättning och en uppluckring av bostadssegregationen är nyckeln till en framgångsrik integration.

Det kommer alltid att finnas folk som kommer att se på vissa invandrare som ohederliga "invällare" som lever på bidrag och har en dold agenda som kallas islamisering.

Och det kommer alltid att finnas folk som säger att sanningen ligger någonstans mittemellan det vill säga där de själva befinner sig med sina åsikter.

Den tredje ståndpunkten kommer åtminstone 10 år för sent. Den försöker bara sparka in redan vidöppna dörrar. Det är inte längre 2002 då Folkpartiet lanserade idén om krav på svenskkunskaper för medborgarskap och bemöttes med påståenden som att förslaget var rasistiskt.

Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-02 17:57:18 följande:
    Aha. Så om en läkare frågar vilket ben du brutit, så svarar du "alla", fast du bara menar stortån eller ett revben?
    Nä, för han ställer en direkt fråga.

Men om någon är upprörd över att cancersjuka nekas livsuppehållande vård i Västernorrland pga resursbrist och talar om vård-kollaps i det sammanhanget så inser jag att det inte nädvändigtvis behöver beröra BVC på Lidingö.

Det handlar om att se sammanhang och tolka välvilligt.

Kasnke du har lust att ge oss din syn på när en kollaps har inträffat?

Hur många bostadsområden behöver det vara där ambulansen kräver skyddsutrustning och poliseskort för att du ska betrakta det som kollaps?

Polisen lägger rutinmässigt ned utredningar av "mindre" brott pga resursbrist. Hur stora tycker du att dessa "mindre" brott kan vara innan du taar om kollaps? 
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-02 07:56:16 följande:
    Du sitter alltså på allvar och ÄNDRAR i inlägg du citerar, för att kunna komma med ett drygt svar?

Oj. Wow.
    Javisst! Ett drygt svar på ditt dryga inlägg. What goes around comes around.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-02 17:57:18 följande:
    Någon med en bruten stortå eller ett brutet revben?

Det handlar iaf inte om en annars välfungerande kropp utan detta är en kollapsad människa! Hahaha!
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-02 18:37:27 följande:
    Olika synsätt på människan som möts.

Ett är då att som ts påstå att inbördeskriget kommer.

Som man ropar får man svar - i detta fall ett givet nej för den som har ett åtminstone uns av verklighetsförankring.

De ytterligheter du ser är delvis en chimär. Det är få som förnekar att det finns stora problem förknippade med invandringen eller kanske bättre uttryckt med segregationen. I stort sett alla utom de som likt ts anser att de flesta invandrare är ohederliga "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga" anser nog också att språkkunskaper, sysselsättning och en uppluckring av bostadssegregationen är nyckeln till en framgångsrik integration.

Det kommer alltid att finnas folk som kommer att se på vissa invandrare som ohederliga "invällare" som lever på bidrag och har en dold agenda som kallas islamisering.

Och det kommer alltid att finnas folk som säger att sanningen ligger någonstans mittemellan det vill säga där de själva befinner sig med sina åsikter.

Den tredje ståndpunkten kommer åtminstone 10 år för sent. Den försöker bara sparka in redan vidöppna dörrar. Det är inte längre 2002 då Folkpartiet lanserade idén om krav på svenskkunskaper för medborgarskap och bemöttes med påståenden som att förslaget var rasistiskt.

Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Jag tror fortfarande att de politiska förändringar du tycker dig kunna se är spel för galleriet och inte riktigt äkta. Jag kan ändra mig på den ståndpunkten när snacket realiserats i handling.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?