• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-01 09:22:39 följande:

Vi måste leva i helt olika världar för jag känner eller känner inte till någon som funderar på att flytta av den här typen av orsaker.

Däremot känner jag en person som ska åka som utbytesstudent till USA, och då kommer det en amerikan hit motsvarande tid samt en familj där mamman har erbjudits en forskartjänst i Kanada samt en familj från Brasilien som har planer på att köpa fritidshus i Sverige. De tycker det är så tryggt här och är helt fascinerade av att man kan röra sig så fritt exempelvis gå i skogen och åka runt i en husbil - något som verkar otänkbart i Brasilien pga överfallsrisken.

Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.

Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland oss som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 11:42:12 följande:
    Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.

Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland oss som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
    Inte alls min erfarenhet. Min man jobbar på ett internationellt företag och jag på ett svenskt universitet med många utländska anställda samt utländska studenter. 

Sverige har ett väldigt bra rykte utomlands, både bland äldre och yngre. Men de som kommer från främst Europa, är ju insatta i hur de högerextrema sprider sk "fakta" om hur det är i Europa, och har både vett och kunskap att själv bilda sig en uppfattning. 

Många svenskar som bor och jobbar utomlands lever ju väldigt skyddade liv, mycket mer skyddade än i Sverige. Just för att det inte är säkert att röra sig utanför vissa områden. Sedan har man som utlandsboende även mycket mer förmåner än den vanliga befolkningen, och saker som segregerade skolor och sjukvård, hög barnadödlighet osv påverkar ju inte dom. Därför upplever många att det är bättre utomlands, men det är ju  bara så länge de rör sig inom sin lilla community. 
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 12:02:00 följande:

Inte alls min erfarenhet. Min man jobbar på ett internationellt företag och jag på ett svenskt universitet med många utländska anställda samt utländska studenter. 

Sverige har ett väldigt bra rykte utomlands, både bland äldre och yngre. Men de som kommer från främst Europa, är ju insatta i hur de högerextrema sprider sk "fakta" om hur det är i Europa, och har både vett och kunskap att själv bilda sig en uppfattning. 

Många svenskar som bor och jobbar utomlands lever ju väldigt skyddade liv, mycket mer skyddade än i Sverige. Just för att det inte är säkert att röra sig utanför vissa områden. Sedan har man som utlandsboende även mycket mer förmåner än den vanliga befolkningen, och saker som segregerade skolor och sjukvård, hög barnadödlighet osv påverkar ju inte dom. Därför upplever många att det är bättre utomlands, men det är ju  bara så länge de rör sig inom sin lilla community. 

Våra erfarenheter skiljer sig grovt då, kan man konstatera. Tror nog inte du ska känna dig så säker på vad folk i Europa har för uppfattning om läget heller, eller hur de ser på "högerextrema". Din ståndpunkt är väldigt tydlig och den påverkar förstås både hur du uppfattar saker och vad människor säger till dig. Samma gäller förstås mig (som är för en klassisk socialliberal linje och inte sverigedemokrat för övrigt); men jag är mer intresserad av fakta och pragmatism än ideologier och hat.

Sverige har INTE ett "väldigt bra rykte utomlands". Fråga vilken norrman som helst vad de tycker om svensk invandringspolitik (och de ekonomiska och kulturella konsekvenserna av densamma). Fråga vilken kanadensare som helst. Australier. Britt. Österrikare. De använder för fan Sverige som ett skräckexempel i sina inrikespolitiska debatter.

Det du skriver om utlandssvenskar; visst, i Afrika eller Sydamerika kanske. Inte i andra västländer, och det är väl ändå andra västländer Sverige fortfarande måste jämföras med. Eller har vi passerat det?
  • KillBill
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 15:08:34 följande:
    Våra erfarenheter skiljer sig grovt då, kan man konstatera. Tror nog inte du ska känna dig så säker på vad folk i Europa har för uppfattning om läget heller, eller hur de ser på "högerextrema". Din ståndpunkt är väldigt tydlig och den påverkar förstås både hur du uppfattar saker och vad människor säger till dig. Samma gäller förstås mig (som är för en klassisk socialliberal linje och inte sverigedemokrat för övrigt); men jag är mer intresserad av fakta och pragmatism än ideologier och hat.

Sverige har INTE ett "väldigt bra rykte utomlands". Fråga vilken norrman som helst vad de tycker om svensk invandringspolitik (och de ekonomiska och kulturella konsekvenserna av densamma). Fråga vilken kanadensare som helst. Australier. Britt. Österrikare. De använder för fan Sverige som ett skräckexempel i sina inrikespolitiska debatter.

Det du skriver om utlandssvenskar; visst, i Afrika eller Sydamerika kanske. Inte i andra västländer, och det är väl ändå andra västländer Sverige fortfarande måste jämföras med. Eller har vi passerat det?
    Om man lyfter blicken och läser annat än högerextrema sajter så upptäcker man att Sverige är bäst inom många områden.

Globala studier: "Sverige är världens bästa land - på typ allt"

www.cafe.se/globala-studier-sverige-ar-varldens-basta-land-pa-typ-allt/
  • Anonym (LOL)

Fast Sverige är mer än dess invandringspolitik. 

Tycker du det är konstigt att högerpopulister i andra länder varnar för Sverige? Man får faktiskt ta i beaktande vilken agenda kritikerna har, innan man värderar deras åsikter.
  • FDFMGA

I fjol ansågs Kanada vara det land som åtnjuter bäst rykte i världen, enligt Reputation Institutes årliga undersökning. 48 000 människor röstande har i år valt in kanadickerna på en berömvärd andraplats - och hamnar därmed bakom Sverige som nu toppar listan över världens bästa länder sett till rykte.

Jag tror att folk i allmänhet  kan skilja på propaganda från högerextremister och verkligheten. 48.000 personer i OECD-länder tillfrågades om vilket land de anser har bäst rykte i världen. 

www.gp.se/nyheter/sverige/ny-unders%C3%B6kning-sverige-b%C3%A4st-i-v%C3%A4rlden-1.3528125
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (LOL)
    KillBill skrev 2017-05-01 15:15:47 följande:
    Om man lyfter blicken och läser annat än högerextrema sajter så upptäcker man att Sverige är bäst inom många områden.

Det är viktigt för t ex SD att sprida bilden av ett Sverige i kollaps, för då kan de skylla det på invandrarna och därigenom få legitimitet för sin politik. 
  • KillBill
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:24:57 följande:
    Det är viktigt för t ex SD att sprida bilden av ett Sverige i kollaps, för då kan de skylla det på invandrarna och därigenom få legitimitet för sin politik. 
    Helt enig med dig, så är det.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 15:15:47 följande:

Finns det några studier som är relevanta i fallet, som bostadssituationen, integrationen, säkerheten, hur bra koll man har över vilka som finns i landet och vilka identiteter de har e.t.c?
  • Anonym (LOL)
    Finns inte många länder i Europa som lever upp till Sveriges standard. Bostäder, jämlikhet, föräldraledighet, semester, skattefinansierad skola och sjukvård osv är saker som alla bidrar till att Sverige är ett av världens bästa länder att leva i.

Tror du att de låga födelsetalen ute i Europa är ett tecken på framtidshopp?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?