Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 11:42:12 följande:
Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.
Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland oss som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
Inte alls min erfarenhet. Min man jobbar på ett internationellt företag och jag på ett svenskt universitet med många utländska anställda samt utländska studenter.
Sverige har ett väldigt bra rykte utomlands, både bland äldre och yngre. Men de som kommer från främst Europa, är ju insatta i hur de högerextrema sprider sk "fakta" om hur det är i Europa, och har både vett och kunskap att själv bilda sig en uppfattning.
Många svenskar som bor och jobbar utomlands lever ju väldigt skyddade liv, mycket mer skyddade än i Sverige. Just för att det inte är säkert att röra sig utanför vissa områden. Sedan har man som utlandsboende även mycket mer förmåner än den vanliga befolkningen, och saker som segregerade skolor och sjukvård, hög barnadödlighet osv påverkar ju inte dom. Därför upplever många att det är bättre utomlands, men det är ju bara så länge de rör sig inom sin lilla community.