• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-04-29 23:38:19 följande:
    Vilket svin..

huvudman till högerextrem sajt åtalad för grovt barnporrbrott

www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/hatsajts-h...
    En av de rasistiska hatsajter som somliga sverigedemokrater och andra upprörts över att Familjeliv inte tillåtit länkning till.

En eloge till Familjeliv!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • monkees
    Svensksommar83 skrev 2017-04-28 11:26:01 följande:

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Smäller det här i Sverige så har det sannolikt gjort detsamma i hela Europa och allt är helt förändrat. Så illa tror inte jag det går men motsättningarna i samhället kommer att eskalera och poliskåren kommer att få hjälp av militär att hålla ordning. Gated communities kommer växa upp som svampar överallt precis som antalet ghetton. Ibland kommer det att bli svåra sammandrabbningar men så blir det lugnare ibland och så rullar livet på...........huvudsaken är att man bor INNANFÖR murarna
  • monkees
    Svensksommar83 skrev 2017-04-28 18:02:33 följande:

Jag har till och med pratat med invandrare som bott i Sverige en längre tid och även dom är rädda och med all rätt- dom har en gång flytt från det och vet vad det handlar om. Så hemskt att många svenskar är så naiva och så förnekande. Har ni missat nånting? Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga medborgare? Om ni tror det- våga tänk tvärtom att majoriteten är IS krigare och andra terrorister som har en enda avsikt...

Se om ditt eget hus och slösa inte energi på att dividera med folk som tycker tvärtemot.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-04-29 17:59:28 följande:

Du länkar till en 1 år gammal nyhet? Som visade sig inte stämma?

Vi vet ju nu att många kommuner lämnade stora överskott 2016 och att det inte blev några skattehöjningar på 2 kr för 2017..

det inte blev någon skattehöjning på

Läser du ingenting, varken länkarna du får eller de själv bidrar med?

Kommunalskatten höjdes i 63 kommuner under 2016, samtidigt som massiva bidrag från staten kom till. Kommunerna presterade alltså bra resultat tack vare en kombination av statsbidrag och ökade skatteintäkter. Skattehöjningar på 2 kr var vad man räknade med skulle krävas för att kommunerna skulle klara att bära sina egna kostnader, dvs UTAN bidrag från staten. Herregud!

Hur tror du de statliga bidragen till kommunerna finansieras? Regnar det ner tiotals miljarder från himlen?
  • Anonym (Det tror jag)
    Johan75 skrev 2017-04-29 17:39:07 följande:

Det var mer en allmän undran, och lite en förutfattad mening. Du tar fasta på det som bevisar och förstärker den bild du har men struntar i exempelvis rapporter om att det går bra för Sverige. Du har en solklar bild av hur det ligger till och inget någon säger kan få dig på andra tankar. Lite som du säkert tycker om de du diskuterar med. 

För mig är det ytterkanterna av sanningen. Ena sidan hävdar att det finns inga som helst problem med någonting och andra sidan (du) hävdar att samhället är på gränsen till kollaps. För mig är det tydlgt att sanningen ligger någonstans mellan dessa ståndpunkter och att man måste vara selektiv i vad man tillgodogör sig för att inta en position längst ut på kanten. 

Väl uttryckt men fel tänkt.

Ytterligheterna representerar ett retrospekt respektive ett prospekt, snarare än två olika sätt att se samma verklighet.

De som säger att de går bra för Sverige tittar tillbaka på de senaste åren, och med rosa glasögon på nuläget.

De som tror att det är på väg åt fel håll tittar framåt, på prognoser och where the lines meet. Utan glasögon.
  • monkees
    KillBill skrev 2017-04-29 23:38:19 följande:

Vilket svin..

huvudman till högerextrem sajt åtalad för grovt barnporrbrott

www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/hatsajts-huvudman-%C3%A5talad-f%C3%B6r-grovt-barnporrbrott-1.4254522

Nice try
  • Flash Gordon
    Johan75 skrev 2017-04-29 17:39:07 följande:
    Ena sidan hävdar att det finns inga som helst problem med någonting och andra sidan (du) hävdar att samhället är på gränsen till kollaps. För mig är det tydlgt att sanningen ligger någonstans mellan dessa ståndpunkter och att man måste vara selektiv i vad man tillgodogör sig för att inta en position längst ut på kanten. 
    Det beror ju helt på hur du definierar "kollaps".

De facto har vi bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis.

Vi har dödligt sjuka som inte får livsuppehållande vård pga resursbrist.

Vi har en polis som rutnmässigt lägger ned "mindre" ärenden. 

Vi har preventiv vård som skjuts på framtiden pga resursbrist.

Vi har busslinjer där personalen måste beskyddas av medföljnade polis.

Och så vidare.

En del skulle kalla det att samhället, åtminstone i delar, har kollapsat. Andra inte. 
  • nihka
    Svensksommar83 skrev 2017-04-28 17:42:33 följande:

Inbördeskrig är det jag syftar till för er som undrar. Å islamisering av Sverige är jag rädd för.

Bäst att du uppdaterar din trådstart med att det är inbördeskrig och islamisering du är rädd för. 

Komplettera gärna också med att du anser att "så många svenskar är så naiva och så förnekande" och borde våga tänka att  "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land" (vårat älskade Svea rike) handlar det om att  "majoriteten är IS krigare och andra terrorister som har en enda avsikt.... "

Så får man snabbare klart för sig exakt var allt du säger kommer ifrån.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-04-30 09:34:32 följande:
    Det beror ju helt på hur du definierar "kollaps". 
    De facto har vi bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis.  
    Vi har dödligt sjuka som inte får livsuppehållande vård pga resursbrist.  
    Vi har en polis som rutnmässigt lägger ned "mindre" ärenden.  
    Vi har preventiv vård som skjuts på framtiden pga resursbrist. 
    Vi har busslinjer där personalen måste beskyddas av medföljnade polis. 
    Och så vidare.
    En del skulle kalla det att samhället, åtminstone i delar, har kollapsat. Andra inte. 

Har du källor som visar att det du påstår är annat än enstaka händelser? 

I vilket bostadsområde får inte ambulanser köra in 
    utan militär skyddsutrustning och eskort av polis?

Exemplet med resursbrist i vården som riskerar att leda att dödligt sjuka inte får livsuppehållande vård är väl snart 10 år gammalt och från alliansen tid vid makten?

Vilken stad och vilken busslinje måste skyddas av medföljande polis?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?