Inlägg från: Anonym (LOL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LOL)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Det tror jag) skrev 2017-04-29 15:10:29 följande:
    För att du inte har med det att göra.
    Du vill alltså inte avslöja var du ska flytta. Varför då?

Är det ett nytt hemligt land som du inte vill vi andra ska veta om eller är det så att du inte alls ska flytta?

Om du inte kan avslöja vilket land som skulle vara så mycket bättre än Sverige så tappar du din trovärdighet, det är ju ganska relevant att veta vilket land du ska flytta till för att kunna jämföra med Sverige.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 11:42:12 följande:
    Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.

Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland oss som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
    Inte alls min erfarenhet. Min man jobbar på ett internationellt företag och jag på ett svenskt universitet med många utländska anställda samt utländska studenter. 

Sverige har ett väldigt bra rykte utomlands, både bland äldre och yngre. Men de som kommer från främst Europa, är ju insatta i hur de högerextrema sprider sk "fakta" om hur det är i Europa, och har både vett och kunskap att själv bilda sig en uppfattning. 

Många svenskar som bor och jobbar utomlands lever ju väldigt skyddade liv, mycket mer skyddade än i Sverige. Just för att det inte är säkert att röra sig utanför vissa områden. Sedan har man som utlandsboende även mycket mer förmåner än den vanliga befolkningen, och saker som segregerade skolor och sjukvård, hög barnadödlighet osv påverkar ju inte dom. Därför upplever många att det är bättre utomlands, men det är ju  bara så länge de rör sig inom sin lilla community. 
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 15:08:34 följande:
    Våra erfarenheter skiljer sig grovt då, kan man konstatera. Tror nog inte du ska känna dig så säker på vad folk i Europa har för uppfattning om läget heller, eller hur de ser på "högerextrema". Din ståndpunkt är väldigt tydlig och den påverkar förstås både hur du uppfattar saker och vad människor säger till dig. Samma gäller förstås mig (som är för en klassisk socialliberal linje och inte sverigedemokrat för övrigt); men jag är mer intresserad av fakta och pragmatism än ideologier och hat.

Sverige har INTE ett "väldigt bra rykte utomlands". Fråga vilken norrman som helst vad de tycker om svensk invandringspolitik (och de ekonomiska och kulturella konsekvenserna av densamma). Fråga vilken kanadensare som helst. Australier. Britt. Österrikare. De använder för fan Sverige som ett skräckexempel i sina inrikespolitiska debatter.

Det du skriver om utlandssvenskar; visst, i Afrika eller Sydamerika kanske. Inte i andra västländer, och det är väl ändå andra västländer Sverige fortfarande måste jämföras med. Eller har vi passerat det?
    Fast Sverige är mer än dess invandringspolitik. 

Tycker du det är konstigt att högerpopulister i andra länder varnar för Sverige? Man får faktiskt ta i beaktande vilken agenda kritikerna har, innan man värderar deras åsikter.
  • Anonym (LOL)
    KillBill skrev 2017-05-01 15:15:47 följande:
    Om man lyfter blicken och läser annat än högerextrema sajter så upptäcker man att Sverige är bäst inom många områden.

Globala studier: "Sverige är världens bästa land - på typ allt"

www.cafe.se/globala-studier-sverige-ar-varldens-basta-land-pa-typ-allt/
    Det är viktigt för t ex SD att sprida bilden av ett Sverige i kollaps, för då kan de skylla det på invandrarna och därigenom få legitimitet för sin politik. 
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 15:08:34 följande:
    Det du skriver om utlandssvenskar; visst, i Afrika eller Sydamerika kanske. Inte i andra västländer, och det är väl ändå andra västländer Sverige fortfarande måste jämföras med. Eller har vi passerat det?
    Finns inte många länder i Europa som lever upp till Sveriges standard. Bostäder, jämlikhet, föräldraledighet, semester, skattefinansierad skola och sjukvård osv är saker som alla bidrar till att Sverige är ett av världens bästa länder att leva i.

Tror du att de låga födelsetalen ute i Europa är ett tecken på framtidshopp?
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 15:46:21 följande:
    Förlåt men bor du under en sten?

Bostäder, vilket skämt.

Jämlikhet ja, där pekar kurvorna åt intressanta håll. Segregerade skolbussar och badtider, skenande övergrepp och livesända våldtäkter. Och hur många invandrade kvinnor kommer ut i arbetslivet nu igen? Eller är jämlikhet bara intressant för gammelsvenskarna?

Den skattefinansierade skolan (där inget land någonsin rasat så fort och hårt i kunskapsmätningarna) och den skattefinansierade sjukvården (med Europas längsta vårdköer, massjukskrivningar bland personalen och lägst antal vårdplatser i västvärlden); skulle behövas en egen tråd.

Låga födelsetal är vad hela världen borde ägna sig åt de närmsta hundra åren.

Men semester är ju skönt, så man kan flyga nån annanstans ett tag!
    OK, vilka länder är så mycket bättre än Sverige?

Var var det nu du skulle flytta? Nej, visst, det ville du ju inte säga. Konstigt, för det hade ju varit relevant för diskussionen, eller hur? Du ska flytta från dåliga Sverige till ett bättre land, men kan inte berätta vilket det landet är.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 15:46:21 följande:
    Låga födelsetal är vad hela världen borde ägna sig åt de närmsta hundra åren.
    Lägre födelsetal i Europa innebär mer invandring, är det det du vill ha?
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 20:53:39 följande:
    I princip alla västländer.

Det förstår du väl att det inte spelar någon som helst roll för diskussionen vart just jag ska flytta. Kanada, Irland, Schweiz eller månen. Det är detsamma.
    Det är alltså dina privata åsikter. Men OK då vet vi det. 

Klart du inte vill berätta, för då kan någon ju kolla upp landet ifråga och överbevisa dig.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-02 08:13:08 följande:
    Men vad är det du inte förstår..

Min åsikter är mina privata åsikter ja, precis som dina åsikter är dina privata dito. Att det skulle förhålla sig på annat sätt torde vara tämligen ovanligt (även de som gärna kopierar andras åsikter för att får vara med i gänget brukar intala sig att de delar dem).

MINA åsikter om hur det kommer gå för Sverige baseras på en sammanvägning av läget just nu i kombination med olika prognoser - ekonomiska, från sjukvården, från polisen, från socialtjänsten, från Migrationsverket etc. Dina begriper jag mig inte på, kanske mest för att du inte ens försökt motivera dem (det är ju förstås svårt att förklara sånt man inte förstår själv, men i vissa gäng får du vara med än så länge, hurra!).

Resen fick mig att skratta faktiskt, tack. Vad ska du "kolla upp" och "överbevisa" mig om, och vilken bäring överhuvudtaget skulle dina efterforskningar om ett annat land ha på läget i Sverige. Jag flyttar för det första FRÅN mer än TILL, och när kurvorna pekar åt fel håll för Sverige så förstår du ju förhoppningsvis att det är samma land över tid som plottas på y-axeln..

Men ok, för argumentationens skull säger vi Japan. Kolla upp det landet och "överbevisa" mig nu. Haha.
    Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:08:19 följande:
    Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!
    Rättelse. Japan kan inte mäta sig med Sverige. De har en krympande ekonomi och en krympande befolkning. Ingen bra kombo.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?