• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Hårt ofta)

Tänkte backa tillbaka lite i tråden till startfrågan. Min syn på det hela är att Sverige är inte immun mot krig. Inbördeskrig är jag inte särskilt oroad över, dock ökad grov brottslighet, men däremot främmande makt och närmare bestämt Ryssland. Att dom aktivt övar för anfallskrig, har allt tätare beredskapskontroller och ett aggresivt uppträdande mot grannländer är inte så betryggande.
    Skickar med en bild på det Ryska ÖB betraktar som Rysslands intressesfär. I det område dom anser sig ha rätt att agera militärt utifrån landets intressen.

oplatsen.wordpress.com/2012/07/02/makarovs-karta/

Som synes ingår en rätt stor del av Sverige där.

• FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-05 11:02:48 följande:
    Så tjatigt med dessa domedagsprofeter oavsett vilken extremkant de tillhör som gastar om  "kollaps". Tidigare var det "kris" som det överdrevs med och nu har inflationen gått vidare och problem har gått från kris till kollaps.

Vad ska man ta till härnäst?

Tillintetgörelse?

"Sverige har tillintetgjorts av invandrare". Och under tiden kan verksamheten i företaget Sverige fortsätta som vanligt smile2.gif
    Ragnarök kanske blir nästa modebenämning bland dem vars spåkkänsla har kollapsat av alla överdrifter.

Och invänder någon så hävdar väl någon språkmisshandlare att Ragnar visst röker, att han brukar stå på balkongen och bolma i tid och otid.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Här måste begreppen system och kollaps definieras.

Som exempel hävdar jag att systemet för samhällets behov av bostäder har kollapsat eftersom man under 20 års tid inte haft en fungerande plan för hur samhällets behov av bostäder ska lösas.
    Det är en brist, men inte en kollaps. En kollaps är när något totalt faller sönder. Bostadsmarknaden har inte fallit sönder. Den har däremot hållits på sträckbänken av Alliansen, eftersom de hellre ser att bostadsägare kan göra vinst på sina lyor än bygger nya lägenheter, vilket skulle mätta marknaden och spräcka bostadsbubblan.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Ja, de har sin grund i ekonomi - och valet av Alliansen och SD att prioritera banker och skattesänkningar samt privatiseringar framför att satsa på vård, skola och omsorg. Då blir det liksom såhär. Invandringen har absolut noll och nada med detta att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-05 06:49:52 följande:
    Så om systemet med postutdelning eller ambulanser kollapsar på Järvafältet - upphör att fungera - då är det inte en kollaps för dessa system där? Är det "bara" en "kollaps" då?

Jag menar att vi kan tala om en kollaps, möjligen en partiell sådan för den smo så hett vill definiera exakt vad det ahndlar om, i systemet långt innan zombierna vandrar nedför gatan (tänk 1:a maj) med brinnande skyskrapor och omkullvälta bilar i bakgrunden.

Skellfteå kommun är en av Sveriges i särklass rikaste och har styrts av sossarna sedan allmän rösträtt infördes.

Exemplet motbevisar påståendet om att "ingen i Sverige svälter". 

Det är inte en kollaps alls. Lokala problem är inte en kollaps, lika lite som tumont är en hjärtinfarkt. Men vill man göra en höna av ett dun så är det väl klart att man kallar varje litet bakslag för en kollaps, eller ett tecken därpå. Det betyder inte att det är sant.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2017-05-05 11:02:48 följande:
    Så tjatigt med dessa domedagsprofeter oavsett vilken extremkant de tillhör som gastar om  "kollaps". Tidigare var det "kris" som det överdrevs med och nu har inflationen gått vidare och problem har gått från kris till kollaps.

Vad ska man ta till härnäst?

Tillintetgörelse?

"Sverige har tillintetgjorts av invandrare". Och under tiden kan verksamheten i företaget Sverige fortsätta som vanligt smile2.gif
    Äh, varför skräda orden? Säg Ragnarök! Jag tänkte först apokalyps eller armageddon, men det är ju "babbeord" medan ragnarök är ursvenskt!!
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 15:31:31 följande:
    Det är en brist, men inte en kollaps. En kollaps är när något totalt faller sönder. Bostadsmarknaden har inte fallit sönder. Den har däremot hållits på sträckbänken av Alliansen, eftersom de hellre ser att bostadsägare kan göra vinst på sina lyor än bygger nya lägenheter, vilket skulle mätta marknaden och spräcka bostadsbubblan.
    Märk väl att jag heller inte skrev att bostadsmarknaden kollapsat...
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Som exempel hävdar jag att systemet för samhällets behov av bostäder har kollapsat eftersom man under 20 års tid inte haft en fungerande plan för hur samhällets behov av bostäder ska lösas.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 15:32:42 följande:
    Ja, de har sin grund i ekonomi - och valet av Alliansen och SD att prioritera banker och skattesänkningar samt privatiseringar framför att satsa på vård, skola och omsorg. Då blir det liksom såhär. Invandringen har absolut noll och nada med detta att göra.
    Du har fel. Att prioritera andra utgifter får samma effekt för dessa behov som att sänka skatterna. Än värre blir det om man gör båda två samtidigt, som herr Reinfeldt gjorde.
  • nihka
    Anonym (Hårt ofta) skrev 2017-05-05 12:11:12 följande:

Tänkte backa tillbaka lite i tråden till startfrågan. Min syn på det hela är att Sverige är inte immun mot krig. Inbördeskrig är jag inte särskilt oroad över, dock ökad grov brottslighet, men däremot främmande makt och närmare bestämt Ryssland. Att dom aktivt övar för anfallskrig, har allt tätare beredskapskontroller och ett aggresivt uppträdande mot grannländer är inte så betryggande.
    Skickar med en bild på det Ryska ÖB betraktar som Rysslands intressesfär. I det område dom anser sig ha rätt att agera militärt utifrån landets intressen.

oplatsen.wordpress.com/2012/07/02/makarovs-karta/

Som synes ingår en rätt stor del av Sverige där.

TS menar inbördeskrig och islamisering och menar också att "så många svenskar är så naiva och så förnekande" och borde våga tänka att  "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land" (vårat älskade Svea rike) handlar det om att  "majoriteten är IS krigare och andra terrorister som har en enda avsikt.... "

Ja, då finns det andra saker som man hellre kan oroa sig över om man ändå vill oroa sig.

Men jag tror inte Ryssland är intresserade av Sverige så mycket utan av länder som gränsar mot Natoländer.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-05 12:39:13 följande:
    Ragnarök kanske blir nästa modebenämning bland dem vars spåkkänsla har kollapsat av alla överdrifter.

Och invänder någon så hävdar väl någon språkmisshandlare att Ragnar visst röker, att han brukar stå på balkongen och bolma i tid och otid.
    Hahahaha! Ragnarök. I love it!

Vad kommer efter det, när liksom alla orden tagit slut?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?