Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Svensksommar, jag förstår din oro. Antalet terrordåd har varit oroväckande på sistone, med högerextrema självmordsattacker på skolor (som i Trollhättan), lasermän som mördar medborgare (Ausonius och Mangs), liksom försök till terrordåd i Göteborg, där nazister försökte smälla av tre brandbomber, utan vidare framgång lyckligtvis.

Det är bedrövligt att Säpo, men också media, fortsätter att enögt fokusera på islamismen när de långt mer aktiva och farliga terroristerna, extremhögern, gör stora framsteg.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-02 10:39:08 följande:
    Jag tycker nog att orden "samhällskollaps" eller "kollaps" mcket väl kan gälla även för  "bara" vissa funktioner på vissa geografiskt begränsade platser.

Man får väl helt enkelt ge personen så mycket "cred" att man utgår från den välvilliga tolkningen att personen pratar om just bergränsade funktioner i begränsade områden? Ett öppet och välvilligt sätt att möta den andres argumentation.

Aha. Så om en läkare frågar vilket ben du brutit, så svarar du "alla", fast du bara menar stortån eller ett revben?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-02 10:55:33 följande:
    Befinner sig Per Gudmundson på en ytterkant? Tino Sanandaji? Representerar man en ytterlighet när man förstår att läsa offentlig statistik och lägga ihop de olika delarna till en helhet?

Vad tror du kommer hända de närmsta tio åren?

Själv delar jag Gudmundsons funderingar nedan:

www.svd.se/hur-ska-det-ga-for-nasta-miljon
    Ja.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-03 10:28:11 följande:
    Jag tycker att orsaken till svälten (bristande vård och omsorg, inte bristande aptit) är ointresssant för att bemöta påståendet om att ingen svälter i Sverige. 

Sedan tycker jag att det är att betrakta som kollaps när fundamentala samhällsfunktioner slutar fungera. Även om det bara gäller gegrafiskt begränsade områden - och inga områden där jag befinner mig.

Kan inte samhället leverara till vissa områden har staten misslyckats i sin uppgift och för de berörda områdena är det svårt att inte kalla det kollaps.
    Ehm, va? Det är knappast rimligt. Om man talar om politisk orsak och verkan är det ju helt orimligt att räkna med äldre som svälter på grund av bristande aptit (vilket kan bero på livsleda, illamående pga sjukdom eller medicinering eller pur demenstrots) som om det på något sätt berodde på politiska beslut eller bristande ekonomi.

Skärpning!
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-02 19:03:57 följande:
    Nä, för han ställer en direkt fråga.

Men om någon är upprörd över att cancersjuka nekas livsuppehållande vård i Västernorrland pga resursbrist och talar om vård-kollaps i det sammanhanget så inser jag att det inte nädvändigtvis behöver beröra BVC på Lidingö.

Det handlar om att se sammanhang och tolka välvilligt.

Kasnke du har lust att ge oss din syn på när en kollaps har inträffat?

Hur många bostadsområden behöver det vara där ambulansen kräver skyddsutrustning och poliseskort för att du ska betrakta det som kollaps?

Polisen lägger rutinmässigt ned utredningar av "mindre" brott pga resursbrist. Hur stora tycker du att dessa "mindre" brott kan vara innan du taar om kollaps? 
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också! De frågar "var ser du en systemkollaps?" Då kan du inte svara "I Vingåkers sjukvård" - det är ingen systemkollaps, det är en kollaps i Vingåkers sjukvård. En systemkollaps är att jämföra med att hela kroppen fallerar. Massiv infarkt, hjärnblödning, cancer överallt eller något liknande. Du kan inte säga att du är döende och stadd i kollaps om du har ryckningar i lillfingret eller lider av huvudvärk. En systemkollaps är en kollaps av hela systemet, inte av en eller några pusselbitar av det,
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-03 13:31:00 följande:
    Kan inte det vara tecken på ett förfall, början till kollaps?
    KAN kan det. Men en domnad arm kan också vara tecken på en hjärtinfarkt. Det betyder inte att en domnad arm ÄR hjärtinfarkt. På samma sätt kan man inte kalla saker som KAN vara tecken på en stundande systemkollaps för en systemkollaps. Man framstår liksom som lite hysterisk om man vid varje tillfälle som armen domnar ränner till sjukhuset för att gasta högt och paniskt om att man har fått infarkt.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 23:17:18 följande:
    Vanvård:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/aldrem...

Vet man att de äldre ofta har sämre aptit (allmän-kunskap) så är det än viktigare att ge dem näringtät mat.

---

Påståendet var: "ingen svälter i Sverige".

Bara bland de äldre har det rapporterats om upp till 75000 (beroende på rapport) som svälter.

Påståendet är direkt felaktigt.

Det kanske man skulle tänkt på innan man slängde sin röst på Alliansen eller SD, som röstat ned alla tänkbara förbättringar för bland annat just pensionärer.

Märkligt hur det vurmas för de gamla och svaga, men bara när de kan användas som slagträ mot vissa andra grupper. När det kommer till att betala för förbättringarna är det tyst som i graven.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 23:23:53 följande:
    Så din definition på kollaps är att hela landet måste ha havererat innan det är en kollaps. Eller åtminstone en viss funktion i hela landet.

Jag håller inte med.

Kollaps fungerar bra även om det bara är visa funktioner och i vissa geografiska områden som slutar fungera.

Av två skäl:

- Dels ÄR det en kollaps av exempelvis posten när de slutar dela ut på Järvafältet - för att de inte kan garantera sin säkerhet. Eller av sjukvården. Eller av polisen.

- Dels kan man se polisen, ambulansen, vården som ett koplett system över hela landet. När ambulanserna inte längre kan åka till vissa områden obehindrat så har ambulansen som system misslyckats. När de inte längre kan leverera till HELA landet.

Om man talar om SYSTEMkollaps, så ja. Då måste SYSTEMET kollapsa, inte bara någon enstaka enhet i någon enstaka ort. Det vore lite som att kalla en enskild ebolapatioent i Löksta Bro för en "pandemi". Det är liksom fel.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-05 02:27:18 följande:
    I rimlighetens namn har då även de fel som med bestämdhet påstår att det inte är en systemkollaps/stundade systemkollaps.

Sedan är frågan om man förvärrar läget genom att nonchalera de symtom som visar sig...
    Häri ligger dock grejen - doktorn har talat om för patienten att han är fullt frisk. Han kanske har någon blämma, kanske någon mindre ålderskrämpa, några muskler som behöver stärkas och en bättre kost eller så, men är i övrigt fullt frisk, hälsosam och på god väg att bli ännu mer hälsosam.

Men SD-arna skiter i doktorn - de har BESTÄMT att patienten är döende i cancerös aidsebola och kommer kollapsa i en köttig hög när som helst. Trots att absolut inget pekar åt det hållet.

Hade det verkligen handlat om en enskild person och inte landet, hade man kunnat säga att SD-are lider av "Hypokondri by proxy".
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Här måste begreppen system och kollaps definieras.

Som exempel hävdar jag att systemet för samhällets behov av bostäder har kollapsat eftersom man under 20 års tid inte haft en fungerande plan för hur samhällets behov av bostäder ska lösas.
    Det är en brist, men inte en kollaps. En kollaps är när något totalt faller sönder. Bostadsmarknaden har inte fallit sönder. Den har däremot hållits på sträckbänken av Alliansen, eftersom de hellre ser att bostadsägare kan göra vinst på sina lyor än bygger nya lägenheter, vilket skulle mätta marknaden och spräcka bostadsbubblan.
  • Dorian Ertymexx
    Ja, de har sin grund i ekonomi - och valet av Alliansen och SD att prioritera banker och skattesänkningar samt privatiseringar framför att satsa på vård, skola och omsorg. Då blir det liksom såhär. Invandringen har absolut noll och nada med detta att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-05 06:49:52 följande:
    Så om systemet med postutdelning eller ambulanser kollapsar på Järvafältet - upphör att fungera - då är det inte en kollaps för dessa system där? Är det "bara" en "kollaps" då?

Jag menar att vi kan tala om en kollaps, möjligen en partiell sådan för den smo så hett vill definiera exakt vad det ahndlar om, i systemet långt innan zombierna vandrar nedför gatan (tänk 1:a maj) med brinnande skyskrapor och omkullvälta bilar i bakgrunden.

Skellfteå kommun är en av Sveriges i särklass rikaste och har styrts av sossarna sedan allmän rösträtt infördes.

Exemplet motbevisar påståendet om att "ingen i Sverige svälter". 

Det är inte en kollaps alls. Lokala problem är inte en kollaps, lika lite som tumont är en hjärtinfarkt. Men vill man göra en höna av ett dun så är det väl klart att man kallar varje litet bakslag för en kollaps, eller ett tecken därpå. Det betyder inte att det är sant.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2017-05-05 11:02:48 följande:
    Så tjatigt med dessa domedagsprofeter oavsett vilken extremkant de tillhör som gastar om  "kollaps". Tidigare var det "kris" som det överdrevs med och nu har inflationen gått vidare och problem har gått från kris till kollaps.

Vad ska man ta till härnäst?

Tillintetgörelse?

"Sverige har tillintetgjorts av invandrare". Och under tiden kan verksamheten i företaget Sverige fortsätta som vanligt smile2.gif
    Äh, varför skräda orden? Säg Ragnarök! Jag tänkte först apokalyps eller armageddon, men det är ju "babbeord" medan ragnarök är ursvenskt!!
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 09:52:14 följande:
    Men snälla du. Om 76% av medlemmarna i kriminella gäng/nätverk har utländsk bakgrund, och de signifikanta välfärdsbedrägerierna begås av kriminella gäng/nätverk, så är väl slutsatsen ändå inte alltför komplicerad? Särskilt inte som den i princip enda föreslagna åtgärden mot välfärdsbedrägerierna är samkörning mellan Migrationsverkets register och övriga myndigheter, för att stoppa de multipla identiteter som används till brotten.

Ja MC-gängen finns kvar. Gissa var de rekryterar sina nya medlemmar numera? Hint hint förorts- och stadsdelsbaserade grupperna hint hint. Fråga Bandidos president Mehdi Seyyed om du vill veta mer om det.

Jag valde inte att plocka ut invandrargäng för att exemplifiera grupperna. De domineras totalt av invandrare! Många med svensk bakgrund i klanbaserade nätverk? I Fittja- och Rosengårdsgängen? I Albanligan eller juggemaffian?

Det känns smått barockt att ha den här diskussionen faktiskt. Resten av Sverige har insett att det är så här det ligger till och iaf vågat börja fundera över lösningar (åtminstone tillsätta utredningar, den gamla sossefavoriten). Hur kan du helt ha missat det?
    Jepp. Många av dem är finnar, exjugoslaver, latinos, östeuropéer, invandrare från grannländer eller andra EU-länder... vaddå, trodde du att "utländsk bakgrund" bara betydde folk från mellanöstern?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?