Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Nej, man ska inte gå omkring och vara rädd för vad som kan hända. Men man kan och bör ändå verka förebyggande och även ha en viss beredskap för om det händer något. Vi vet egentligen aldrig om något händer och när....förrän det händer...

• Tom Araya

En kollaps har rimligtvis en början och i den början ser vi inte nödvändigtvis att det är en kollaps.
    Jag säger inte att det vi har är en kollaps, men vissa som tvärsäkert säger att vi inte har det bör fundera över ovanstående, inte minst i förhållande till sina argument.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 15:15:47 följande:
    Om man lyfter blicken och läser annat än högerextrema sajter så upptäcker man att Sverige är bäst inom många områden.

Globala studier: "Sverige är världens bästa land - på typ allt"

www.cafe.se/globala-studier-sverige-ar-varldens-basta-land-pa-typ-allt/
    Finns det några studier som är relevanta i fallet, som bostadssituationen, integrationen, säkerheten, hur bra koll man har över vilka som finns i landet och vilka identiteter de har e.t.c?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-01 09:22:39 följande:
    Vi måste leva i helt olika världar för jag känner eller känner inte till någon som funderar på att flytta av den här typen av orsaker.

Däremot känner jag en person som ska åka som utbytesstudent till USA, och då kommer det en amerikan hit motsvarande tid samt en familj där mamman har erbjudits en forskartjänst i Kanada samt en familj från Brasilien som har planer på att köpa fritidshus i Sverige. De tycker det är så tryggt här och är helt fascinerade av att man kan röra sig så fritt exempelvis gå i skogen och åka runt i en husbil - något som verkar otänkbart i Brasilien pga överfallsrisken.
    Jag pratade senast i fredags med en person i säkerhetsbranschen som sa att han lämnar landet så fort jag kan för politikerna tar inget ansvar över säkerheten och han ser det varje dag i sitt jobb. Ett exempel han gav var när polisen släpper utlänningar gripna för brott och orkar inte utreda eftersom personen inte ens kan identifieras.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 15:47:11 följande:
    Vad spelar det för roll att vi har kontroll på vilka som finns i landet när näste Breivik slår till? I natt så brann en moské i Stockholm och branden är troligtvis anlagd. Om man skulle få fast förövarna så är jag övertygad om att myndigheterna visste om att personerna fanns i Sverige.
    Nu får man ju konstatera de faktum som i väsentlighet skiljer: 1. Många "Breivik" finns sannolikt inte i Sverige. 2. Breivik sitter bakom lås och bom. 3. Breivik hade en fastställd identitet, vilket förenklar hanteringen av sådana fall.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 23:15:47 följande:

Jisses, Brevik var bara ett exempel.. Tänk Anton Lundin (Skolattacken i Trollhättan, med tre dödsoffer), Viktor Melin (bombattentatet i Göteborg som genomfördes av Nordiska motståndsrörelsen) eller Peter Mangs i Malmö (2 mord och 4 mordförsök). På vilket sätt var det betydelsefullt att myndigheterna visste att dessa personer befann sig i Sverige? Tror du verkligen att vi kan stoppa galningar bara för att vi vet att de befinner sig i landet?  

Norrmännen stod handfallna när högerextremisten Anders Behring Breivik sprängde 8 människor i luften och sköt ihjäl 69 barn och ungdomar trots att Anders identitet var känd..

Jag förstår inte var din naivitet kommer ifrån över betydelsen att inte kunna hitta personer och beivra brott p.g.a. att deras identitet är okänd. Det har dock inte ett skit med de fallen du nämner i alla fall.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-02 18:37:27 följande:
    Olika synsätt på människan som möts.

Ett är då att som ts påstå att inbördeskriget kommer.

Som man ropar får man svar - i detta fall ett givet nej för den som har ett åtminstone uns av verklighetsförankring.

De ytterligheter du ser är delvis en chimär. Det är få som förnekar att det finns stora problem förknippade med invandringen eller kanske bättre uttryckt med segregationen. I stort sett alla utom de som likt ts anser att de flesta invandrare är ohederliga "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga" anser nog också att språkkunskaper, sysselsättning och en uppluckring av bostadssegregationen är nyckeln till en framgångsrik integration.

Det kommer alltid att finnas folk som kommer att se på vissa invandrare som ohederliga "invällare" som lever på bidrag och har en dold agenda som kallas islamisering.

Och det kommer alltid att finnas folk som säger att sanningen ligger någonstans mittemellan det vill säga där de själva befinner sig med sina åsikter.

Den tredje ståndpunkten kommer åtminstone 10 år för sent. Den försöker bara sparka in redan vidöppna dörrar. Det är inte längre 2002 då Folkpartiet lanserade idén om krav på svenskkunskaper för medborgarskap och bemöttes med påståenden som att förslaget var rasistiskt.

Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Jag tror fortfarande att de politiska förändringar du tycker dig kunna se är spel för galleriet och inte riktigt äkta. Jag kan ändra mig på den ståndpunkten när snacket realiserats i handling.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-03 06:50:38 följande:
    Det tycker inte jag.

Vilka handlingar är det du saknar?
    De du inte tog upp när du skrev...
    Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

• Tom Araya
    Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Johan75 skrev 2017-05-03 07:47:53 följande:
    Nej, det gör man nog inte, och därför mina tidigare funderinger kring ordet "kollaps". De flesta ser nog skillnaden på att säga att Sverige har problem i vissa sektorer, och att säga att samhället snart har kollapsat. Den som använder sig av det senare sättet verkar ofta ha en agenda att framföra snarare än att faktiskt vilja diskutera ärligt (min känsla). Tyvärr möts den överdrivna retoriken oftast av överdriven retorik från andra sidan. 

Sen handlar det i slutändan givetvis om var på skalan mellan dessa ytterligheter man själv befinner sig. Jag hoppas och tror att de politiska partierna faktiskt har en mer nyanserad bild när det väl kommer till handlig, men jag pratade nog mer om diskussionen här innen än i riksdagen. Men jag ser din poäng. Gaphalsande om att det inte finns några som helst problem är oftast ett svar på gaphalsande om inbördeskrig och det närstående kalifatet Sverabien. Man ser sällan (eller aldrig) trådar som startas med uttalanden om att allt tyder på att vi närmar oss en utopi. 
    Om man ska diskutera nyanser...
    När har en kollaps startat? Kommer vi att veta att en kollaps har startat när den har startat eller kommer den insikten senare?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-03 08:39:46 följande:
    Ja, om du vill ha nyanser så är kollaps ett allomfattande plötsligt skeende,

Du säger inte att en man som har ont i lilltån har kollapsat, såvida han inte är lika känslig som en sverigedemokrat är rädd för invandring och kollapsar av smärtan från lilltån.

I närheten av där vi vistas mycket om somrarna finns det ett övergivet hus. Huset har förfallit under många, många år. En fascinerande upplevelse att få studera hur myrorna tar över ett hus och tillsammans med väder och vind långsamt förbereder husets kollaps. I sommar tror vi att huset kommer att kollpsa.

Nu menar jag inte att Sverige förfaller. Och skulle vårt samhällssystem kollapsa så inte kommer det att bero på invandringen utan möjligen på ett aggressivt Ryssland eller troligare på klimatförändringar.
    Du talar om förfall som en början på kollaps, vad är tecken på förfall när det gäller samhället?

Varför skulle inte samhället kunna kollapsa p.g.a. invandring?

När sk kollaps inträffar hos en person, har den då helt slutat fungera och är död då?

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?