FDFMGA skrev 2017-05-02 18:37:27 följande:
Olika synsätt på människan som möts.
Ett är då att som ts påstå att inbördeskriget kommer.
Som man ropar får man svar - i detta fall ett givet nej för den som har ett åtminstone uns av verklighetsförankring.
De ytterligheter du ser är delvis en chimär. Det är få som förnekar att det finns stora problem förknippade med invandringen eller kanske bättre uttryckt med segregationen. I stort sett alla utom de som likt ts anser att de flesta invandrare är ohederliga "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga" anser nog också att språkkunskaper, sysselsättning och en uppluckring av bostadssegregationen är nyckeln till en framgångsrik integration.
Det kommer alltid att finnas folk som kommer att se på vissa invandrare som ohederliga "invällare" som lever på bidrag och har en dold agenda som kallas islamisering.
Och det kommer alltid att finnas folk som säger att sanningen ligger någonstans mittemellan det vill säga där de själva befinner sig med sina åsikter.
Den tredje ståndpunkten kommer åtminstone 10 år för sent. Den försöker bara sparka in redan vidöppna dörrar. Det är inte längre 2002 då Folkpartiet lanserade idén om krav på svenskkunskaper för medborgarskap och bemöttes med påståenden som att förslaget var rasistiskt.
Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.
Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.
Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
Jag tror fortfarande att de politiska förändringar du tycker dig kunna se är spel för galleriet och inte riktigt äkta. Jag kan ändra mig på den ståndpunkten när snacket realiserats i handling.