nihka skrev 2017-05-08 15:37:36 följande:
Nej, det står inget i din källa om att det skulle röra sig om några fler kommuner än dem de tar upp. Om du läser in att så är fallet och vill hävda det får du ange en källa som backar upp ditt påstående. Annars är det bara löst tyckande.
Oj, vad mycket text för att tala om att du inte har några som helt belägg för dina övriga påståenden, exempelvis att bidragsfusk skulle vara särskilt knutit till vad du kallar för "våra kära nyanlända". Finns inget belägg för det i din källa. Där pratar man om den "grova organiserade brottsligheten".
Hade du någon källa för det påståendet eller inte?
Jag tog bort alla syrligheter. Mycket snyggare. Eller hur!
Är det så svårt att läsa vad som står? Jag tog upp en artikel i Sydsvenskan/Expressen som i sin tur beskriver det krisartade läget i södra Sverige. Inget annat.
Hur det ser ut i norra Sverige har Sydsvenskan som sagt inte fördjupat sig i.
Nu har vi ju dock tidigare i tråden konstaterat att kommunalskatterna på flera håll successivt höjs trots statsbidrag (och ökande intäkter från redan höjda skatter), och att så fort staten slutar med kommunalbidragen (som bl a finansieras via sänkta gränser för statlig skatt - dvs mer skatt från de som arbetar) ser det väldigt illa ut generellt, så du kanske kan släppa tugget om kommunerna. Eller sitter du kanske på en KÄLLA till att den lysande framtid är kommunernas? Några hemliga prognoser som visar på guldregn och mjölksjöar? Vad har du att säga om krisen i södra Sverige?
Bidragsfusk (och mycket annan grov brottslighet, förstås) är starkt kopplat till organiserad brottslighet. Organiserad brottslighet domineras av invandrare. Du måste ju vara medveten om detta - det är ett allmänt känt faktum - så jag förstår inte varför du tjafsar.
Förutom att det fanns belägg för det i min tidigare "källa" (Expressens ledare), så kan du ju roa dig med den välciterade BRÅ-rapporten (från 2006, det blev så jobbigt att bortförklara 5 gångers överrepresentation för invandrare avseende våldsbrott att regeringen förbjöd en uppföljare), eller BRÅs lite färskare rapport om organiserad brottslighet (
www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2016-08-23-kriminella-natverk-och-grupperingar.html).
Alternativt så läser du här (språket i rapporterna är ganska akademiskt så i just det här fallet kanske kvällstidningslänkar faktiskt är det bästa):
www.expressen.se/nyheter/sprickan-om-invandrare-och-brottsligheten/
?Utrikes födda (utgör) 53 procent av dem med långa fängelsestraff, 54 procent av de arbetslösa och mottar 60 procent av de utbetalda socialbidragen. 71 procent av Sveriges barnfattigdom finns bland hushåll med utländsk bakgrund, medan 76 procent av medlemmarna i kriminella gäng har invandrarbakgrund."
Till allt ovan kan vi lägga en situation där de första dagarna efter id-kontrollernas avskaffande redan en visat en kraftig ökning av nya asylsökande, samtidigt som polisen spår att ytterligare tiotusentals med avslag på sin ansökan kommer stanna illegalt i landet de närmaste åren (och försörja sig på kriminalitet i ett växande skuggsamhälle).