Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Johan75 skrev 2017-04-29 17:39:07 följande:
    Ena sidan hävdar att det finns inga som helst problem med någonting och andra sidan (du) hävdar att samhället är på gränsen till kollaps. För mig är det tydlgt att sanningen ligger någonstans mellan dessa ståndpunkter och att man måste vara selektiv i vad man tillgodogör sig för att inta en position längst ut på kanten. 
    Det beror ju helt på hur du definierar "kollaps".

De facto har vi bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis.

Vi har dödligt sjuka som inte får livsuppehållande vård pga resursbrist.

Vi har en polis som rutnmässigt lägger ned "mindre" ärenden. 

Vi har preventiv vård som skjuts på framtiden pga resursbrist.

Vi har busslinjer där personalen måste beskyddas av medföljnade polis.

Och så vidare.

En del skulle kalla det att samhället, åtminstone i delar, har kollapsat. Andra inte. 
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-30 15:24:40 följande:

Har du källor som visar att det du påstår är annat än enstaka händelser? 

I vilket bostadsområde får inte ambulanser köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis?

Exemplet med resursbrist i vården som riskerar att leda att dödligt sjuka inte får livsuppehållande vård är väl snart 10 år gammalt och från alliansen tid vid makten?

Vilken stad och vilken busslinje måste skyddas av medföljande polis?

Vad är en enstaka händelse då?

Att det bara är några stycken bostadsområden där ambulanspersonalen behöver skyddsutrustning?

När har en kollaps inträffat?

När det gäller ett område och ett tillfälle? 10? 100? 1000?

Som jag skrev - en definitionsfråga där man alltid kan jämföra med läget i Sudan om man vill.

Ambulansfacket har jobbat för skyddsutrustning i flera år:
    https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2014/11/11/ambulansfack-vill-ha-militarutrustning/

Och ordförande 2017 intevjuades av Paulina Neuding (SvD, DGS) om saken: 

">

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-30 16:55:58 följande:

Varför inte börja att svara på mina frågor?   Exempelvis, var får inte ambulanser köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis? Det är du som kommer med detta påstående så du bör ju veta.  

Det får du fråga ordförande i ambulansförbundet om. Han nämner inga vid namn men talar allmänt om segregerade miljonprogramområden - sk No-Go-zoner.

"vi ska ju ha ett personskydd i form av polis när vi går in i de områdena"

Finns i länken jag gav ovan. Om du hade brytt dig.

----

Så, med det ur vägen: när tycker du att en kollaps har inträffat då?

När det är en ambulans vid ett tillfälle som drabbas? 1000?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 09:02:52 följande:

Precis som jag trodde, du kan inte ge exempel på bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis. Jag förstår ambulanspersonalen krav på  skyddsutrustning. Blir det nya attentat som på skolan i Trollhättan eller på Drottninggatan eller om det är upplopp som under Göteborgskravallerna, Husby eller i Kärrtorp så ska självklart ambulanspersonalen kunna jobba säkert. Den svenska historien är emellertid fylld av upplopp och detta är inte tecken på någon samhällskollaps. 

I hur många bostadsområden måste ambulanspersonalen eskorteras av polis och bära skyddsväst för att du skall kalla det "kollaps" då?

10 stycken? 55 stycken? 1000 stucken?

Varför vill du inte svara på frågan?

Själv ser jag det definitivt som en partiell samhälls-kollaps när grundläggande funktioner inte kan fungera i vissa geografiska områden utan bevakning av polis.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 10:03:54 följande:
    Så är det och självklart är det totalt oaceptabelt när blåljuspersonal blir utsatta för våld.
    När tycker du, personligen, att "oacceptabelt" övergår i "kollaps"?
  • Flash Gordon
    Johan75 skrev 2017-05-02 10:01:38 följande:
    Visst, det skulle kunna röra sig om en definitionsfråga, men jag tvivlar. Tror nog det snarare handlar om man är en person som använder sig av ordet "kollaps" eller inte när man försöker förutsäga det svenska samhällets snara framtid. Menar man enstaka sektorer eller områden så definierar man detta om man försöker föra en seriös diskussion. Pratar man som att Sverige snart kommer vara en Failed State eller påminna om The Walking Dead så befinner man sig nog i ytterkant av spektrat. 
    Jag tycker nog att orden "samhällskollaps" eller "kollaps" mcket väl kan gälla även för  "bara" vissa funktioner på vissa geografiskt begränsade platser.

Man får väl helt enkelt ge personen så mycket "cred" att man utgår från den välvilliga tolkningen att personen pratar om just bergränsade funktioner i begränsade områden? Ett öppet och välvilligt sätt att möta den andres argumentation.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 11:36:19 följande:

Jag tycker ... 

Du vill alltså inte ge oss din syn på när samhället kan anses ha drabbats av kollaps?

När tycker du att en kollaps inträffat vad gäller ambulanspersonal som måste ha skyddsutrustning och polisbeskydd?

Hur många cancersjuka som nekas livsnödvändig operation pga platsbrist tycker du man får plats med innan "kollaps"?

Hur många brott tycker du att polisen kan lägga åt sidan innan du anser det vara en kollaps?

Handlar det om att du inte ser "kollaps" i din vardag och därför finns det inte?

• Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-02 17:57:18 följande:
    Aha. Så om en läkare frågar vilket ben du brutit, så svarar du "alla", fast du bara menar stortån eller ett revben?
    Nä, för han ställer en direkt fråga.

Men om någon är upprörd över att cancersjuka nekas livsuppehållande vård i Västernorrland pga resursbrist och talar om vård-kollaps i det sammanhanget så inser jag att det inte nädvändigtvis behöver beröra BVC på Lidingö.

Det handlar om att se sammanhang och tolka välvilligt.

Kasnke du har lust att ge oss din syn på när en kollaps har inträffat?

Hur många bostadsområden behöver det vara där ambulansen kräver skyddsutrustning och poliseskort för att du ska betrakta det som kollaps?

Polisen lägger rutinmässigt ned utredningar av "mindre" brott pga resursbrist. Hur stora tycker du att dessa "mindre" brott kan vara innan du taar om kollaps? 
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-03 08:39:42 följande:
    Sverige har fri media, yttrandefrihet, (relativt hög jämställdhet,) demokrati, alla barn kan gå till skolan, livsmedelsbutikerna fungerar.
    Ingen svälter, alla medborgare som vill får tak över huvudet. Det finns tillgång till sjukhus, ambulanser, poliser och brandmän över hela Sverige. Vi har ett försvar, vår infrastruktur med bilvägar och järnvägar fungerar. Kollektivtrafiken med tåg och buss fungerar. Inrikes och utrikesflyget fungerar. Bankväsendet fungerar. Det finns fungerande idrottsanläggningar över hela landet, hundratusentals barn och vuxna utövar regelbundet någon typ av hobby. Sverige är ett av världens mest dator och mobiltelefontäta länder. Arbetslösheten sjunker statens ekonomi är god, befolkningen får lön i tid, korruptionen är låg
    o.s.v.
    Undrar hur de där påstående känns för de 40000 äldre på hem som beräknas svälta?

Och för de hundratusentals(?) som bor i områden där grundläggande samhällsfunktioner som postutdelning, kollektivtrafik, ambulans och brandkår slutat fungera - åtminstone så länge inte polisen eskorterar?

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-03 10:03:32 följande:
    Våra äldre svälter inte pga brist på mat utan pga bristande aptit.

Der du i övrigt beskriver är i huvudsak problem som uppstått vid enskilda tillfällen. Självklart oacceptabelt men ingen kollaps.
    Jag tycker att orsaken till svälten (bristande vård och omsorg, inte bristande aptit) är ointresssant för att bemöta påståendet om att ingen svälter i Sverige. 

Sedan tycker jag att det är att betrakta som kollaps när fundamentala samhällsfunktioner slutar fungera. Även om det bara gäller gegrafiskt begränsade områden - och inga områden där jag befinner mig.

Kan inte samhället leverara till vissa områden har staten misslyckats i sin uppgift och för de berörda områdena är det svårt att inte kalla det kollaps.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:51:49 följande:
    Ehm, va? Det är knappast rimligt. Om man talar om politisk orsak och verkan är det ju helt orimligt att räkna med äldre som svälter på grund av bristande aptit (vilket kan bero på livsleda, illamående pga sjukdom eller medicinering eller pur demenstrots) som om det på något sätt berodde på politiska beslut eller bristande ekonomi.

Skärpning!
    Vanvård:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/aldremat-i-skelleftea-kritiseras-som-en-kexchoklad

Vet man att de äldre ofta har sämre aptit (allmän-kunskap) så är det än viktigare att ge dem näringtät mat.

---

Påståendet var: "ingen svälter i Sverige".

Bara bland de äldre har det rapporterats om upp till 75000 (beroende på rapport) som svälter.

Påståendet är direkt felaktigt.

• Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:55:02 följande:
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också! De frågar "var ser du en systemkollaps?" Då kan du inte svara "I Vingåkers sjukvård" - det är ingen systemkollaps, det är en kollaps i Vingåkers sjukvård. En systemkollaps är att jämföra med att hela kroppen fallerar. Massiv infarkt, hjärnblödning, cancer överallt eller något liknande. Du kan inte säga att du är döende och stadd i kollaps om du har ryckningar i lillfingret eller lider av huvudvärk. En systemkollaps är en kollaps av hela systemet, inte av en eller några pusselbitar av det,
    Så din definition på kollaps är att hela landet måste ha havererat innan det är en kollaps. Eller åtminstone en viss funktion i hela landet.

Jag håller inte med.

Kollaps fungerar bra även om det bara är visa funktioner och i vissa geografiska områden som slutar fungera.

Av två skäl:

- Dels ÄR det en kollaps av exempelvis posten när de slutar dela ut på Järvafältet - för att de inte kan garantera sin säkerhet. Eller av sjukvården. Eller av polisen.

- Dels kan man se polisen, ambulansen, vården som ett koplett system över hela landet. När ambulanserna inte längre kan åka till vissa områden obehindrat så har ambulansen som system misslyckats. När de inte längre kan leverera till HELA landet.

• Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:55:02 följande:
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också!
    Ditt exempel hade varit korrekt om "mina meingsmotståndare" hade frågat: var har kollapsen inträffat?

Det är analogt med att doktorn frågar vilket ben jag har brutit.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 02:50:20 följande:
    Om man talar om SYSTEMkollaps, så ja. Då måste SYSTEMET kollapsa, inte bara någon enstaka enhet i någon enstaka ort. Det vore lite som att kalla en enskild ebolapatioent i Löksta Bro för en "pandemi". Det är liksom fel.
    Så om systemet med postutdelning eller ambulanser kollapsar på Järvafältet - upphör att fungera - då är det inte en kollaps för dessa system där? Är det "bara" en "kollaps" då?

Jag menar att vi kan tala om en kollaps, möjligen en partiell sådan för den smo så hett vill definiera exakt vad det ahndlar om, i systemet långt innan zombierna vandrar nedför gatan (tänk 1:a maj) med brinnande skyskrapor och omkullvälta bilar i bakgrunden.
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 02:49:02 följande:
    Det kanske man skulle tänkt på innan man slängde sin röst på Alliansen eller SD, som röstat ned alla tänkbara förbättringar för bland annat just pensionärer.

Märkligt hur det vurmas för de gamla och svaga, men bara när de kan användas som slagträ mot vissa andra grupper. När det kommer till att betala för förbättringarna är det tyst som i graven.

Skellfteå kommun är en av Sveriges i särklass rikaste och har styrts av sossarna sedan allmän rösträtt infördes.

Exemplet motbevisar påståendet om att "ingen i Sverige svälter". 

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Här måste begreppen system och kollaps definieras.
    Vilket är hela grejen med den pågående diskusionen.

"Hur definierar just du kollaps?"
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 15:34:33 följande:
    Det är inte en kollaps alls. Lokala problem är inte en kollaps, .
    Medan jag menar att det visst är en kollaps när grundläggande samhällsfunktioner upphör att fungera - även om det bara är lokalt.

Och jag klarar av att se nyanserna när någon talar om kollaps även i samband med geografiskt begränsad sådan.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-06 12:04:04 följande:

Ja, om man anser att samhället har kollapsat för att hemtjänsten i Skellefteå har glömt att duka fram smör bröd och dessert till sina vårdtagare så har man tappat alla nyanser.  

Det är viktigt att komma tillrätta med problemet att många äldre inte äter tillräckligt men oseriöst att göra politisk polemik av problemet. När det gäller mat till äldre så spelar det liten roll om portionerna är stora eller små för ofta är det aptiten hos våra äldre som saknas. 

Ingen kallat vanvården av de äldre i Skellfteå för kollaps. Länken med de svältande pensionärerna i Skellefteå var ett svar på ditt felaktiga påstende om att ingen svälter i Sverige.

Kollaps, det är när hela samhällsfunktioner slutar fungera.

Som när posten inte längre delas ut i vissa områden av säkerhetsskäl.

Som när polisen runtnmässigt lägger ned ärenden.

Som när ambulansen inte längre får åka till en del områden på utryckning utan att första behöva invänta poliseskort.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-06 16:36:08 följande:

Jag tycker att diskussionen har kollapsat när man benämner enskilda händelser som samhällskollaps. 

Du har ingen lust att ge din egen syn på vad som är en "kollaps"?

Dorian klarade av att ge sin. Klarar du av att ge din?

- Hur många bostadsområden behöver det handla om där ambulansen inte får åka in utan skyddsutrustning och poliseskort? 10?100? 1000?

- Hur många cancersjuka skall nekas livsnödvändiga operationer pga resursbrist?

- Hur stora för de "små" brotten vara som polisen rutinmässigt lägger ned innan du kallar det kollaps?
  • Flash Gordon
    oOOo oOOo skrev 2017-05-09 10:55:39 följande:
    Haha, vad tyder detta på

"Svensk sjukvård håller på att kollapsa" - Eva Franchell , aftonbladet

Håller vänsterhatmedia på att kollapsa smile2.gif
    Ja, faktiskt. Ordagrant: "Svensk sjukvård håller på att kollapsa".

Som på beställning.

Och då dristar hon sig till att tala om sjukvården i generella termer. Hon specar inte specifika områden.

Ja, folk har uppebarligen olika perspektiv på detta med "kollaps" eller inte.
  • Flash Gordon
    ekrjrovnokvnlwref skrev 2018-01-29 23:45:17 följande:
    Enligt Leif GW Persson är det bara en tidsfråga innan vi ser nästa terrorattentat i Stockholm. Han är oroligt över tre-sifrigt antal mördade när det inträfffar. Han talar om 500 terrorister bosatta i Sverige. Han talar om sprängmedel, automatvapen och en samordnad attack.

Låt oss hoppas att GW har fel.

Positivt är tydligen att färre terrorister nu återvänder till Sverige. Om man allar det för en positiv nyhet har man verkligen låga krav.
    Ja, det behöver man ju inte vara kärnfysiker för att kunna räkna ut.

Det pågår alltså en rättegång just nu mot sex män som hade samlat på sig flera hundra kilo kemikalier för att göra sprängämnen, vapen, militär utrustning osv.

Det hade studerat platser som Stockholm Central och Mall of Scandinavia i Solna.

www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/terrorbrott-forbereddes-i-stromsund-hundratals-kilo-kemikalier-hittades
    www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-vet-vi-om-de-terrormisstankta-mannen
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?