• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 22:28:39 följande:

Men döda plantor går bra?

Ja mina barn är inte som dina.
  • Anonym (hurraförvetenskap)

ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD

Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader 

Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:)

Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds.

Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd.

Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 

• klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:41:47 följande:
    Ett argument emot köttätning är ju att folk faktiskt saknar kunskap om vad de äter. Man kan ju inte ta moralisk ställning till om man vill dricka mjölk om man inte ens förstår att mjölken kommer från en ko.
    Såklart man kan ha en moralisk sund inställning till mat som kommer ifrån animalier.
    Det är bara en massa känsloargument du komemr med.
  • klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-03 17:03:54 följande:
    Nu svamlar du.
    Varför skulle jag det för?
  • klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 19:30:03 följande:
    Det var bara ett exempel för att illustrera att barn påverkas av sin omgivning.

Förstår inte varför man skulle uppmuntra barn till våld eller dödande över huvudtaget.

Jo, påverkan av omgivning och detta barn, det är bra spottat av dig.
    Då det mycket uppenbart TS projicerar sin kost på sitt barn.
    Men det är så en evangegelistisk vegetarian gör = predika.

• kvarnfot
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:
    Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
    Tidigare i tråden sa du ju att du var köttätare.... Är det bara barnen som är veganer då?
    Skulle mest tro att du trollar med tanke på hur du skriver.....
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:57:43 följande:
    Makabert.

HUR FAN ÄR DET MAKABERT? Du tycks glömma bort att för inte så väldigt länge sedan hade det här landet blott en industri - jordbruksindustrin.

Jag tycker det låter vettigt.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-04-04 00:16:54 följande:
    ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara- forfader Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:) Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds. Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd. Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 

Halleluja, tack och lov att det fortfarande finns vettiga människor i Sverige!
  • Anonym (Galen värld)

Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara- forfader 

Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:)

Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds.

Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd.

Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 
    Väldigt bra inlägg i denna sjuka diskussion. Jag är allätare så bevisligen är jag inte någon genmodifierad variant av arten människa.
  • Anonym (nope)

Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader 

WORD!
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 22:30:08 följande:
    Ja mina barn är inte som dina.
    Beklagar, stackars barn Gråter
  • Anonym (Barnets rättigheter)

Haha vilket svammel. :) Du behöver läsa mer!
    fof.se/tidning/2002/6/vegetarianer-av-skilda-skal
  • klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-05 08:32:01 följande:
    Haha vilket svammel. :) Du behöver läsa mer! fof.se/tidning/2002/6/vegetarianer-av-skilda-...

Idag är det mycket de stackars djuren som gäller, då ingen vet ens hur en slakt går till.
    Så blir dom chockade av en slakt.
    För råda bot på den vegetarianismen, så räcker det med att man har föräldrar som förklarar för barnen och gärna i skolan besöka ett slakteri.
    Och utan projicera som en del gillar har jag märkt(inte bara du då).
    Även ledade frågor, som bara har ett svar, och ett barn vill inte vara annorlunda om de får press på sig.
    Så de kommer alltid svara ja på såna frågor.

Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-05 08:32:01 följande:
    Haha vilket svammel. :) Du behöver läsa mer!
    fof.se/tidning/2002/6/vegetarianer-av-skilda-skal
    HAHA, har du ens läst artikeln du länkade till? XD Eller tog du bara första bästa träff på en google-sökning av  "människan vegetarian"? Din artikel bekräftar ju bara det jag skrev XD Människan är född allätare, men självvalda vegetarianer har historiskt sett dokumenterats sen ca 3200 f.Kr, och har oftast haft med religiösa övertygelser att göra.Så ja, sett på hur länge människorasen existerat så är vegetarism ett "nytt" påfund.Inget medfött, utan självvalt pga diverse övertygelser.  Dessutom är den en historisk artikel, inte vetenskaplig, skriven av en doktorand i historia.  
  • kvarnfot

Det där med kunskapen att: "Det var först då människan började äta kött som hjärnan utvecklades till en mer intelligent och rationell varelse" verkar inte alla foliehatts-veganer tagit till sej....

• Poascenko
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Ja, skolan får ge kött till ditt barn, än så länge barnet inte har någon allergi.
  • Anonym (nope)
    kvarnfot skrev 2017-04-06 07:44:13 följande:

Det där med kunskapen att: "Det var först då människan började äta kött som hjärnan utvecklades till en mer intelligent och rationell varelse" verkar inte alla foliehatts-veganer tagit till sej....

Förmodligen i brist på kött under uppväxten Flört
  • Anonym (smilla)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-04-05 22:36:37 följande:

HAHA, har du ens läst artikeln du länkade till? XD Eller tog du bara första bästa träff på en google-sökning av  "människan vegetarian"? Din artikel bekräftar ju bara det jag skrev XD Människan är född allätare, men självvalda vegetarianer har historiskt sett dokumenterats sen ca 3200 f.Kr, och har oftast haft med religiösa övertygelser att göra.Så ja, sett på hur länge människorasen existerat så är vegetarism ett "nytt" påfund.Inget medfött, utan självvalt pga diverse övertygelser.  Dessutom är den en historisk artikel, inte vetenskaplig, skriven av en doktorand i historia.  

På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?

Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-06 21:44:37 följande:
    På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?

Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
    Vilket också bara stödjer det jag redan skrivit (ekar det här?), men för att förenkla det lite då:

1. Människan är FÖDD allätare och har sen urminnes tider varit allätare (vilket alltså talar emot alla påståenden om att människan är född vegetarian och att det är mest naturligt att vara vegetarian). 
    2. Runt 3000 f.Kr är väl bland de tidigaste SJÄLVVALDA vegetarianerna historiskt sett registrerade. (människan var för övrigt inte en apa utan förmåga att tänka innan dess). Om du kollar homosapiens levandstid på jorden, så får du ett hum om hur länge åtminstone våran ras haft ett abstrakt tänkande.

Och svar på dina kommentarer:

Ingen, om man frågar. Ändå finns det folk våldtar, mördar o slår ihjäl sina grannar, och alla är de tänkande människor, långt ifrån apor. Att vara vegetarian eller allätare säger ingenting om din förmåga att tänka, filosofera eller om du har bra moral. Hitler var vegetarian dom sista åren i sitt liv, och han är väl ett ganska bra exempel på en människa som saknade moral? Kort sagt: finns ingen vetenskaplig fakta som kopplar födo-intag till moral,förmåga att tänka eller föra filosofiska resonemang. Inget. Du kan älska djur men vara en ond människa ändå. Du kan hata djur men vara en god människa ändå.

Vet inte vad din uppfostran av dina barn har med mitt inlägg att göra. Dina barn hade för övrigt varit tänkande varelser utan din uppfostran också. 

Ser för övrigt inte någon skillnad i att man tvingar på ett barn en vegetarisk livsstil som att man tvingar på ett barn en religion.Både baseras på vad föräldern har för personlig övertygelse om vad som är ett rätt eller fel sätt att leva och båda är begränsande. Och jag anser inte heller att det är jämförbart med att "ja men då kan ju låta barnen slå, våldta och mörda folk också". Att slåss, våldta och mörda är inte en livsstil, den är inte begränsande. Det är uppfostran eftersom det stärker barnet att fungera och bli en del av ett samhället. Med det sagt så tycker jag inte det är fel att tvinga sitt barn till att vara vegetarian. Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur familjer väljer att leva sina liv. Det rör mig inte i ryggraden om du väljer att låta dina barn bara äta grönsaker, eller bara tro på Jesus. Blir ni lyckliga så, så enjoy. Man kan ju hoppas bara att föräldrar (alla) lär sina barn att respektera ALLA typer av varelser, inklusive andra människor. Så vi slipper en upprepan av historien där maktgalna ledare tycker att vissa människor är mer värda än andra.
  • AniieeHär
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-06 21:44:37 följande:

Menar du nu att apor, framför allt då hominoidea, men egentligen alla primater:
    1: inte kan tänka abstrakt?
    2: inte kan föra moraliska resonemang?
    3: Människor inte är apor?

Och igen med dina faulty-comparison-fallacies. Du gör dig själv en otjänst där.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?