Anonym (smilla) skrev 2017-04-06 21:44:37 följande:
På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?
Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
Vilket också bara stödjer det jag redan skrivit (ekar det här?), men för att förenkla det lite då:
1. Människan är FÖDD allätare och har sen urminnes tider varit allätare (vilket alltså talar emot alla påståenden om att människan är född vegetarian och att det är mest naturligt att vara vegetarian).
2. Runt 3000
f.Kr är väl bland de tidigaste SJÄLVVALDA vegetarianerna historiskt sett registrerade. (människan var för övrigt inte en apa utan förmåga att tänka innan dess). Om du kollar homosapiens levandstid på jorden, så får du ett hum om hur länge åtminstone våran ras haft ett abstrakt tänkande.
Och svar på dina kommentarer:
Ingen, om man frågar. Ändå finns det folk våldtar, mördar o slår ihjäl sina grannar, och alla är de tänkande människor, långt ifrån apor. Att vara vegetarian eller allätare säger ingenting om din förmåga att tänka, filosofera eller om du har bra moral. Hitler var vegetarian dom sista åren i sitt liv, och han är väl ett ganska bra exempel på en människa som saknade moral? Kort sagt: finns ingen vetenskaplig fakta som kopplar födo-intag till moral,förmåga att tänka eller föra filosofiska resonemang. Inget. Du kan älska djur men vara en ond människa ändå. Du kan hata djur men vara en god människa ändå.
Vet inte vad din uppfostran av dina barn har med mitt inlägg att göra. Dina barn hade för övrigt varit tänkande varelser utan din uppfostran också.
Ser för övrigt inte någon skillnad i att man tvingar på ett barn en vegetarisk livsstil som att man tvingar på ett barn en religion.Både baseras på vad föräldern har för personlig övertygelse om vad som är ett rätt eller fel sätt att leva och båda är begränsande. Och jag anser inte heller att det är jämförbart med att "ja men då kan ju låta barnen slå, våldta och mörda folk också". Att slåss, våldta och mörda är inte en livsstil, den är inte begränsande. Det är uppfostran eftersom det stärker barnet att fungera och bli en del av ett samhället. Med det sagt så tycker jag inte det är fel att tvinga sitt barn till att vara vegetarian. Ärligt talat så skiter jag faktiskt i hur familjer väljer att leva sina liv. Det rör mig inte i ryggraden om du väljer att låta dina barn bara äta grönsaker, eller bara tro på Jesus. Blir ni lyckliga så, så enjoy. Man kan ju hoppas bara att föräldrar (alla) lär sina barn att respektera ALLA typer av varelser, inklusive andra människor. Så vi slipper en upprepan av historien där maktgalna ledare tycker att vissa människor är mer värda än andra.