Anonym (;)) skrev 2017-03-29 22:42:36 följande:
Har skummat igenom de flesta av dina inlägg TS, och vad jag förstår så tänkte barnet inte på att det var kött i lasagnen, utan trodde det var en sådan lasagne som ni hade hemma, det vill säga vegetarisk.
För att svara på din fråga - nej, jag tycker inte att läraren skötte det hela på ett bra sätt. Läraren borde uttryckligen sagt till ditt barn att lasagnen är inte vegetarisk, och därför kan du, som vegetarian, inte äta av den.
Det där tycker jag är fel. Det man bör göra är ju att se till att personen, i det här fallet TS dotter, FÖRSTÅTT att det är kött i, och sedan låta persone VÄLJA OM de vill smaka ändå eller låta bli.
Det finns inget "inte kan", så länge det inte handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.
Allmän reflektion: 100% av alla "födda vegetarianer" jag känner har börjat äta kött senast i sena tonåren. De flesta har sedan blivit pescetarianer eller äter kyckling eller bådadera. Bara en handfull har gått tillbaka till den sorts vegetariska mat som de fick hemma som små (helt veg eller lakto-ovo)