• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 08:00:22 följande:

Nästan all köttproduktion är djurplågeri. Du får blunda för det men det förändrar inte att det är djurplågeri.

Ja jag vet det, som du kan läsa i min kommentar så sa jag att halalslakt i Sverige inte är MER djurplågeri än annan slakt.
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 08:05:00 följande:
    Ja jag vet det, som du kan läsa i min kommentar så sa jag att halalslakt i Sverige inte är MER djurplågeri än annan slakt.
    Men djur som slaktas med halal bedövas ju inte!?
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    Du skrev även att det inte är djurplågeri.
  • klyban
    Anonym (blä) skrev 2017-03-31 21:03:28 följande:
    Ingen hade ju sagt att muslimerna kan plocka bort grisköttet från maten, eller det icke halalslaktade. Det hade blivit ett jävla liv om man hade det som grej i skolorna.Vad är skillnaden på de som väljer en vegetarisk eller vegansk kost? 

"vi serverar inte halalslaktat kött, och vi serverar även gris. Om du är muslim eller av andra anledningar inte kan äta det så får du pilla bort det". 
    Nej, det hade inte gått hem. 

Dock samma princip, om du inte vill äta kött så plocka bort det.
    Samma gäller för muslimers påhittade kost, om nu vi ska dra det till sin spets.

Och det är min poäng, såklart vi ska tillhanda hålla mat för vegetarianer eller av religiösa skäl.
    Men om ungen hellre ätet en köttgryta, för den vegetariska inte smakar gott.
    Så kan vi lugnt påstå att ungen inte är vegetarian och att detta antagligen är projicerat av föräldrar.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 21:33:15 följande:
    Det är inte djurplågeri i Sverige. Eller ja, inte mer än vid annan slakt iaf.

Så sticka ett stort djur, som tar rätt så lång tid att dö.
    Och detta är inte djurplågeri att påpeka?

Du kanske borde titta på en halalslakt, och återkomma hur bra det var.
    Detta jämfört med en slaktmask som ger ögonblickligen död.

Har du en så stor okunskap menar du?

• klyban

Jo, betydligt mer lidande, varför diskuterar du ett ämne som du har noll koll på?
    Är du en sådan där muslimkramare, som ska försvara allt med näbbar och klor?
    Bara ens säga det är inte mer djurplågeri, diskvalificerar dig ifrån diskussionen, då du helt saknar kunskap.
    Och det är bara inse att du projicerar din vegetarianism på barnet, då det är uppenbart att barnet inte ser det som du.

• Anonym (Galen värld)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 20:50:29 följande:
    Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.
    Halalslakt strider mot svenska lagar så det är väldigt enkelt. Här får vi alltså inte utföra halalslakt för det anses som djurplågeri. Om skolan skulle servera det så blir det ju lite som att servera lite kokain till dessert....olagligt av staten men då okej enligt skolan. Du måste tänka hela vägen och inte sluta tänka mitt i dina funderingar.
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    klyban skrev 2017-04-01 12:15:04 följande:

Dock samma princip, om du inte vill äta kött så plocka bort det.
    Samma gäller för muslimers påhittade kost, om nu vi ska dra det till sin spets.

Och det är min poäng, såklart vi ska tillhanda hålla mat för vegetarianer eller av religiösa skäl.
    Men om ungen hellre ätet en köttgryta, för den vegetariska inte smakar gott.
    Så kan vi lugnt påstå att ungen inte är vegetarian och att detta antagligen är projicerat av föräldrar.

Dessutom har barn rätten att bestämma själva över saker som de är gamla nog att fatta beslut om. Att välja att äta kött när det erbjuds är barnets rättighet.
  • Tom Araya
    Anonym (Galen värld) skrev 2017-04-01 12:21:31 följande:
    Halalslakt strider mot svenska lagar så det är väldigt enkelt. Här får vi alltså inte utföra halalslakt för det anses som djurplågeri. Om skolan skulle servera det så blir det ju lite som att servera lite kokain till dessert....olagligt av staten men då okej enligt skolan. Du måste tänka hela vägen och inte sluta tänka mitt i dina funderingar.
    Nja, här i Sverige utförs en variant av halalslakt som är godkänd enligt svensk lagstiftning med bedövning och den skiljer sig inte mycket från vanlig svensk slakt.
  • klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 12:59:20 följande:
    Dessutom har barn rätten att bestämma själva över saker som de är gamla nog att fatta beslut om. Att välja att äta kött när det erbjuds är barnets rättighet.

Men det är vanligt att projicera såna har saker på sina barn, där de agerar utifrån ett eget egoistiskt beteende.
    Man kan lugnt säga att det är så i detta fall, och barnet inte ser kött som nått konstigt att äta, kanske tom tvärtom.

Och sen kommer en förälder och skäller på dom för ett val barnet gjort.
    Det är humor.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?