Anonym (nope) skrev 2017-03-31 10:51:26 följande:
Det som diskuteras är inte vilka som HAR rätt till specialmat utan vilka som BORDE ha rätt till specialmat. Vad är det som säger att veganism eller religion är ett bättre argument till specialkost än "jag tycker inte om köttbullar"?
Vad är det som säger att kalle som inte gillar kött har rätt till veganmat men erik som inte gillar potatis inte har rätt till pommes?
Vad är det som säger att Min gud säger att jag inte får äta fläsk är ett bättre argument än min gud säger att jag måste äta pizza?
Mat i sig är inte en vetenskap. Vi äter för att överleva. Äter du vanlig kost (enligt islam/veganism eller annan) är det den kost som erbjuds i skola/förskola.
Vanlig sådan kost.
Att få det lilla extra kan du göra hemma som friterad pommes.
Men som i ditt ex om Lilla Erik som inte gillar potatis så vad jag vet så brukar det serveras sallad som inte ser ut som endast gurka o tomat. Salladsbordet har utvecklats sedan 80-90 talet då jag gick i skolan. Den innehåller mer än gurka och tomat och är betydligt mer mättande.
Han gör som alla andra hoppar över det som han inte gillar och tar mer av det som är gott. Fyller på från salladsbord och tar knäcke till.
Enkelt kan jag tycka. Vem gör inte så hemma?
Nu jämför du en religion som har x antal år på nacken med en nypåhittad. Mycket fånig jämförelse om jag får säga så (och det gör jag).
Svenska avundsjukan skulle jag vilja förklara det som.