• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:57:04 följande:
    Öh. Jag skrev inte att alla barnen skulle få veganmat utan att man kunde ha en veganbas och sedan ha separata tillägg vid behov. Att ha potatis som bas är det samma som att ha en veganbas. Det låter kanske kontroversiellt men tillämpas redan sedan län på många skolor. Sedan kan man ha separata tillbehör till så som köttgryta, linsgryta etc.
    Och varför ska man ersätta erkänd nyttig mat som majoriteten äter och gillar med mat som saknar vetenskaplig bas och endast en mionoritet vill ha?
  • monkees

Läste härförleden om att Sverige går rejält NER i den sk pisa-undersökningen! Allvarligt. Då börjar man fundera på om svenska barn blir allt dummare! Är det ngt i vattnet? mjölken? föroreningar i luften? och så när jag ser denna tråd så börjar jag tänka.......................kan det vara FÖRÄLDRARNA?

• Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 12:02:51 följande:

Och varför ska man ersätta erkänd nyttig mat som majoriteten äter och gillar med mat som saknar vetenskaplig bas och endast en mionoritet vill ha?

Därför att det är hälsosammare, billigare och enklare.
  • Anonym (nope)
    kvarnfot skrev 2017-03-31 11:53:15 följande:
    Man kan ju hoppas att det är så! Så jädra tokigt när enögda folk med foliehatt vill bestämma.....
    Tyvärr tror jag få lärare och rektorer orkar stå emot alla dessa foliehattar och ger efter allt för ofta.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:04:42 följande:
    Enligt dig ja, men inte enligt majoriteten, varför ska man gå på vad en minoritet vill ha
  • monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 12:05:00 följande:
    Tyvärr tror jag få lärare och rektorer orkar stå emot alla dessa foliehattar och ger efter allt för ofta.
    Tveksamt. Jag tror inte "foliehattarna" får som de vill men tyvärr så är nog risken stor att deras barn blir utpekade och .......ja kanske misskrediterade! Vi lever ju trots allt i en verklighet här och nu. Men "foliehattarna" skiter nog i hur deras barn har det?
  • Anonym (nope)
    monkees skrev 2017-03-31 12:13:39 följande:
    Tveksamt. Jag tror inte "foliehattarna" får som de vill men tyvärr så är nog risken stor att deras barn blir utpekade och .......ja kanske misskrediterade! Vi lever ju trots allt i en verklighet här och nu. Men "foliehattarna" skiter nog i hur deras barn har det?
    Tja, de flesta skolor verkar ju redan erbjuda en vegetarisk och en "icke fläsk" alternativ, är inte det att ge efter för foliehattarna?

Ja med tanke på att foliehattarnas argument saknar all slags rationellt tänkande eller vetenskaplig bas utan är helt och hållet känslostyrda så är de förmodligen mer måna om sina principer eller tro än att deras barn faktiskt få i sig vad de behöver eller att inte indoktrinera dem i sina egna galenskaper.

De som jag tycker är mest irriterande är hur dessa foliehattar inte nöjer sig med att ägna sig åt sina galenskaper själva utan gör allt för att sprida det till andra och få samhället att anamma deras galenskaper som norm. Skitsamma om veganmat innehåller allt ett barn behöver för att utvecklas, vafan vi inför det som standard i alla skolor ändå
  • Anonym (hurraförvetenskap)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:04:42 följande:
    Fast du är ju inte sant. Även om du TROR att det är hälsosammare, billigare och enklare så säger inte vetenskapen och experterna detsamma. Dessutom skulle det knappast bli billigare med ditt "buffe-alternativ med veganbas". 
  • Poascenko
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:37:31 följande:
    Ja de flesta barn som inte äter det som serveras får gå hungriga. Väldigt sällan föräldrar lagar en ny maträtt om den ursprungliga inte passar. Och det bör de inte heller.

Matransonerna på skolan är anpassade efter elevantalet. Köttätande barn får inte äta av den vegetariska maten eller allergimaten bara för att deras egna inte passar. Det samma gäller såklart för alla barn.
    Nonsens.
  • Poascenko

Hur kunde ts barn får tag i köttfärssås då? För det är väl det tråden handlar om?

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?