• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:
    Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.
    Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".
    Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.
    Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Enda jag tänker undrar, får inte barnet välja själv?
    För när ett barn väljer en annan rätt, och inte bryr sig det är kött i denna.
    Så låter det som att det är påtvingat och projicerat.

• Anonym (smilla)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-03-31 18:59:47 följande:

De har inget mandat att styra över vad barnen väljer för mat på tallriken.

Barn får äta vad de vill. Av det som serveras.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:
    Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.

Men VARFÖR måste skolan anpassa sig till att någon vill ha hittepå-kost egentligen? Det borde räcka med att man har ett alternativ och är man vegetarian så plockar man bort köttet ifrån rätten. Alla skolor har ju salladsbuffe numera så det borde ju egentligen räcka. Med tanke på att de stackars gamlingarna inte ens får lingonsylt till gröten längre!
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-31 19:31:38 följande:

Men VARFÖR måste skolan anpassa sig till att någon vill ha hittepå-kost egentligen? Det borde räcka med att man har ett alternativ och är man vegetarian så plockar man bort köttet ifrån rätten. Alla skolor har ju salladsbuffe numera så det borde ju egentligen räcka. Med tanke på att de stackars gamlingarna inte ens får lingonsylt till gröten längre!

Det skulle resultera i proteinbrist, undernäring, tillväxtproblem och intellektuella problem. Oacceptabelt.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 19:35:47 följande:
    Det skulle resultera i proteinbrist, undernäring, tillväxtproblem och intellektuella problem. Oacceptabelt.

Hurdå?
  • Anonym (hurraförvetenskap)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-03-31 18:55:35 följande:
    Expertisen säger att det är mest hälsosamt. Bäst ekonomiskt är det också.
    fast skolmaten är framtagen av NNR2012, som baseras på den samlade europeiska forskningen. Finns hur mycket forskning som helst som stödjer NNR 2012. Skulle gärna vilja se seriös och oberoende forskning som säger att vegansk/vegetarisk mat är bättre samt mer ekonomisk än en blandad diet. 
  • Anonym (blä)

Tycker det är fel av skolan. Barn som av religiösa skäl inte äter ex gris, eller barn som äter halal - kan inte tänka mig att läraren hade låtit barnet äta gris eller icke halal.
    Jag ser ingen skillnad i att äta vetetariskt för att man vill, som att inte äta gris av religiösa skäl. Nä, skärpning på läraren. 

Tycker förövrigt inte skolorna ska servera halalslaktat kött, men det är ju en annan diskussion. 

• Anonym (blä)

Halal och "inte äta gris" är också hittepå-kost, men det är det ingen som tjafsar om. 
    Ts - säg att ditt barn inte äter kött av religiösa skäl. Då blir det nog annorlunda.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (blä) skrev 2017-03-31 20:47:00 följande:

Tycker det är fel av skolan. Barn som av religiösa skäl inte äter ex gris, eller barn som äter halal - kan inte tänka mig att läraren hade låtit barnet äta gris eller icke halal.

Jag ser ingen skillnad i att äta vetetariskt för att man vill, som att inte äta gris av religiösa skäl. Nä, skärpning på läraren. 

Tycker förövrigt inte skolorna ska servera halalslaktat kött, men det är ju en annan diskussion. 

Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.
  • klyban

Där har du fel, men nu pratar vi inte heller om detta.
    Utan att barnet valde nått annat, det visar ju bara hur viktigt det var att vara vegetarian för barnet.
    Det är ofta föräldrar projicerar saker på sina barn, val om man ska vara vegetarian eller inte det ska inte forceras av förälder.
    Det är ALLTID fel.

Men visst vi kan låta muslimerna ta bort om det råkar vara gris på tallriken, om vi nu ska den vägen vandra.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?