Inlägg från: Anonym (blä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blä)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Tycker det är fel av skolan. Barn som av religiösa skäl inte äter ex gris, eller barn som äter halal - kan inte tänka mig att läraren hade låtit barnet äta gris eller icke halal.
    Jag ser ingen skillnad i att äta vetetariskt för att man vill, som att inte äta gris av religiösa skäl. Nä, skärpning på läraren. 

Tycker förövrigt inte skolorna ska servera halalslaktat kött, men det är ju en annan diskussion. 

• Anonym (blä)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-31 19:31:38 följande:

Men VARFÖR måste skolan anpassa sig till att någon vill ha hittepå-kost egentligen? Det borde räcka med att man har ett alternativ och är man vegetarian så plockar man bort köttet ifrån rätten. Alla skolor har ju salladsbuffe numera så det borde ju egentligen räcka. Med tanke på att de stackars gamlingarna inte ens får lingonsylt till gröten längre!
    Halal och "inte äta gris" är också hittepå-kost, men det är det ingen som tjafsar om. 
    Ts - säg att ditt barn inte äter kött av religiösa skäl. Då blir det nog annorlunda.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 20:50:29 följande:
    Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.
    Precis som klyban också skrev, det är djurplågeri. Sedan tycker jag det är av ren princip. Vi bor i Sverige. Sånt trams tycker jag inte vi ska hålla på med här. vi halalslaktar inte vår mat här. Så min huvudanledning är egentligen bara att det är av ren princip. 
  • Anonym (blä)
    klyban skrev 2017-03-31 20:55:33 följande:

Där har du fel, men nu pratar vi inte heller om detta.
    Utan att barnet valde nått annat, det visar ju bara hur viktigt det var att vara vegetarian för barnet.
    Det är ofta föräldrar projicerar saker på sina barn, val om man ska vara vegetarian eller inte det ska inte forceras av förälder.
    Det är ALLTID fel.

Men visst vi kan låta muslimerna ta bort om det råkar vara gris på tallriken, om vi nu ska den vägen vandra.

Ingen hade ju sagt att muslimerna kan plocka bort grisköttet från maten, eller det icke halalslaktade. Det hade blivit ett jävla liv om man hade det som grej i skolorna.Vad är skillnaden på de som väljer en vegetarisk eller vegansk kost? 

"vi serverar inte halalslaktat kött, och vi serverar även gris. Om du är muslim eller av andra anledningar inte kan äta det så får du pilla bort det". 
    Nej, det hade inte gått hem. 
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?