• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • legomum
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:39:44 följande:
    Personligen tycker jag att skolmaten ska bekostas med hjälp av skattemedel men ser inget problem med att den allmänna skolmaten försvinner om skolan inte klarar av att leverera till alla.
    Skolmaten bekostas redan genom skatt och alla barn i skolan får mat enligt alla regler.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 11:34:22 följande:

Du svarade inte å hur du tänkt att valfri mat till alla ska bekostas

Förstår inte hur folk är så inkapabla. Själv ser jag ett problem som lätt kan lösas.

Skolmat baserad på veganmat som alla kan äta. Sedan separata tillval. Hur billigt och enkelt som helst.
  • Anonym (smilla)
    Mila76 skrev 2017-03-31 11:41:30 följande:

Hur menar du då?

En skolbespisning som inte klarar av att leverera hälsosam och mättande kost till alla barn ska givetvis inte skattesubventioneras.
  • Anonym (nope)
    legomum skrev 2017-03-31 11:06:18 följande:
    Mat i sig är inte en vetenskap. Vi äter för att överleva. Äter du vanlig kost (enligt islam/veganism eller annan) är det den kost som erbjuds i skola/förskola.
    Vanlig sådan kost.
    Att få det lilla extra kan du göra hemma som friterad pommes.

Men som i ditt ex om Lilla Erik som inte gillar potatis så vad jag vet så brukar det serveras sallad som inte ser ut som endast gurka o tomat. Salladsbordet har utvecklats sedan 80-90 talet då jag gick i skolan. Den innehåller mer än gurka och tomat och är betydligt mer mättande.
    Han gör som alla andra hoppar över det som han inte gillar och tar mer av det som är gott. Fyller på från salladsbord och tar knäcke till.
    Enkelt kan jag tycka. Vem gör inte så hemma?

Nu jämför du en religion som har x antal år på nacken med en nypåhittad. Mycket fånig jämförelse om jag får säga så (och det gör jag).

Svenska avundsjukan skulle jag vilja förklara det som.
    Vad barn behöver få i sig för närig är i allra högsta grad en vetenskap. Och det har i allra högsta grad med överlevnad att göra.

Visst kan man få det lilla extra hemma, men frågan var varför inte vegan eller religös alternativ inte anses vara det lilla extra.

man behöver inte göra sig mer dum än vad man redan är, jag tror nog du förstod ganska väl att jag inte jämför en gammal religion med en ny utan ifrågasätter varför tro öht ska vara en anledning till specialkost i skolan och varför den en religion anses vara skäl nog men inte andra.

Och nej det har inte med avundsjuka att göra utan med slöseri med en redan tajt budget att göra. Pengarna som slösas bort på specialkost skulle kunna användas på mycket vettigare saker än daltande med folks smaker/ideologier/principer. Som du kanske läst så finns det redan skolor som inte slösar med sina resurser utan att det finns goda själv till det, till exempel ett intyg för allergi.
  • Mila76
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:43:18 följande:
    En skolbespisning som inte klarar av att leverera hälsosam och mättande kost till alla barn ska givetvis inte skattesubventioneras.
    Vad är det som avgör om den inte klarar av att leverera hälsosam och mättande kost till alla? Vad inkluderas i det? Innebär det att den inte kan tillgodose all typ av specialkost? Sedan då, hur ska den finansieras?
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Ceciliana12

Jag tror faktiskt inte att lärarna är skyldiga att hindra ett barn från att äta något i skolbespisningen som är helt normalt, bara för att föräldrarna har bestämt det. Alltså om ett muslimskt barn vill äta fläsk så är det inte lärarnas sak att lägga sig i det, och inte om ditt barn vill äta köttfärs heller. Det kan ju till och med vara så illa, att han känner på sig att hans kropp behöver det! Om jag arbetade i skolan skulle jag göra upp en deal med alla barn till vegotokar, att de äter ordentligt med kött och fisk där, men att de inte ska berätta det hemma utan det blir vår lilla hemlighet. 

(Om barnet har matallergier och inte förstår att det är för deras eget bästa att de ska undvika exempelvis nötter eller gluten, så är det en annan sak såklart.)

• Anonym (hurraförvetenskap)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:41:53 följande:
    Förstår inte hur folk är så inkapabla. Själv ser jag ett problem som lätt kan lösas.

Skolmat baserad på veganmat som alla kan äta. Sedan separata tillval. Hur billigt och enkelt som helst.
    Vaddå "veganmat som alla kan äta"? Alla kan inte äta veganmat!Dessutom är det extremt begränsande att äta veganmat! Och inte billigt om man ska se till att tillgodose ett växande barns näringsbehov! Skolmatsedeln tas fram av NNR 2012, som i sin tur baseras på EFSA, som bla består av europas samlade forskningar kring näringsbehov, uttagna av forskare och experter inom området. Uppenbarligen verkar de kommit fram till att vegankost INTE är en särskilt bra lösning. 
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:41:53 följande:

Nu slingrar du dig, du skrev att du ansåg att bara man kunde motivera sina önskemål så ska man själv få välja.... på det fick du frågan hur du har tänkt dig att det ska finansieras.... det har du fortfarande inte svarat på utan babblar på om att ersätta all mat med veganmat... det är väl inte att "själv få välja"? Dessutom varför skulle man ersätta den mat som duger alldeles utmärkt till den stora majoriteten mot mat som en minoritet vill ha? Låter ju väldigt odemokratiskt.
  • kvarnfot
    Ceciliana12 skrev 2017-03-31 11:47:16 följande:

Jag tror faktiskt inte att lärarna är skyldiga att hindra ett barn från att äta något i skolbespisningen som är helt normalt, bara för att föräldrarna har bestämt det. Alltså om ett muslimskt barn vill äta fläsk så är det inte lärarnas sak att lägga sig i det, och inte om ditt barn vill äta köttfärs heller. Det kan ju till och med vara så illa, att han känner på sig att hans kropp behöver det! Om jag arbetade i skolan skulle jag göra upp en deal med alla barn till vegotokar, att de äter ordentligt med kött och fisk där, men att de inte ska berätta det hemma utan det blir vår lilla hemlighet. 

(Om barnet har matallergier och inte förstår att det är för deras eget bästa att de ska undvika exempelvis nötter eller gluten, så är det en annan sak såklart.)

Man kan ju hoppas att det är så! Så jädra tokigt när enögda folk med foliehatt vill bestämma.....
  • Anonym (smilla)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-03-31 11:48:00 följande:

Vaddå "veganmat som alla kan äta"? Alla kan inte äta veganmat!Dessutom är det extremt begränsande att äta veganmat! Och inte billigt om man ska se till att tillgodose ett växande barns näringsbehov! Skolmatsedeln tas fram av NNR 2012, som i sin tur baseras på EFSA, som bla består av europas samlade forskningar kring näringsbehov, uttagna av forskare och experter inom området. Uppenbarligen verkar de kommit fram till att vegankost INTE är en särskilt bra lösning. 

Öh. Jag skrev inte att alla barnen skulle få veganmat utan att man kunde ha en veganbas och sedan ha separata tillägg vid behov. Att ha potatis som bas är det samma som att ha en veganbas. Det låter kanske kontroversiellt men tillämpas redan sedan län på många skolor. Sedan kan man ha separata tillbehör till så som köttgryta, linsgryta etc.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?