• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 20:50:29 följande:
    Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.

För det är djurplågeri, förutom på kyckling om man ska vara snäll.

• Anonym (blä)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 20:50:29 följande:
    Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.
    Precis som klyban också skrev, det är djurplågeri. Sedan tycker jag det är av ren princip. Vi bor i Sverige. Sånt trams tycker jag inte vi ska hålla på med här. vi halalslaktar inte vår mat här. Så min huvudanledning är egentligen bara att det är av ren princip. 
  • Anonym (blä)
    klyban skrev 2017-03-31 20:55:33 följande:

Där har du fel, men nu pratar vi inte heller om detta.
    Utan att barnet valde nått annat, det visar ju bara hur viktigt det var att vara vegetarian för barnet.
    Det är ofta föräldrar projicerar saker på sina barn, val om man ska vara vegetarian eller inte det ska inte forceras av förälder.
    Det är ALLTID fel.

Men visst vi kan låta muslimerna ta bort om det råkar vara gris på tallriken, om vi nu ska den vägen vandra.

Ingen hade ju sagt att muslimerna kan plocka bort grisköttet från maten, eller det icke halalslaktade. Det hade blivit ett jävla liv om man hade det som grej i skolorna.Vad är skillnaden på de som väljer en vegetarisk eller vegansk kost? 

"vi serverar inte halalslaktat kött, och vi serverar även gris. Om du är muslim eller av andra anledningar inte kan äta det så får du pilla bort det". 
    Nej, det hade inte gått hem. 
  • Anonym (Köttätare)
    Anonym (blä) skrev 2017-03-31 21:03:28 följande:

Ingen hade ju sagt att muslimerna kan plocka bort grisköttet från maten, eller det icke halalslaktade. Det hade blivit ett jävla liv om man hade det som grej i skolorna.Vad är skillnaden på de som väljer en vegetarisk eller vegansk kost? 

"vi serverar inte halalslaktat kött, och vi serverar även gris. Om du är muslim eller av andra anledningar inte kan äta det så får du pilla bort det". 

Nej, det hade inte gått hem. 

Varför inte bara ge vegetariskt till de som inte äter fläsk? Och varför inte göra den vegetariska vegansk. Då behövs bara två alternativ.
  • Simon 681

Vad jag förstår finns det ingen lag som säger något annat att elever måste erbjudas näringsrik mat utan kostnad. På sin höjd klantigt och obetänksamt av läraren att inte påpeka att det var kött i den icke- vegetariska rätten, men det bryter inte mot någon lag eller bestämmelse och veganer är ingen grupp med särskilt skydd mot diskriminering (till skillnad mot exempelvis religiösa grupper, så mat som är emot religiösa tabun kanske är känsligare).

Eftersom många människor inte delar din syn på hur viktigt det är att undvika kött och lärare och fritidspersonal i många situationer kan vara stressade/ ha annat att tänka på skulle jag rekommendera om du lär ditt barn att fråga "Är det kött i den här?", exempelvis, med tanke på vikarier och andra som kanske inte har full koll.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • vettefaen

Skolan serverar det som serveras barnet äter det som barnet vill eller det som är påbudat hemifrån. Barnet är ju uppenbarligen inte vegetarian på grund av moraliska tankegångar kring djurs lidande, barnet är vegetarian för att du sagt att barnet är vegetarian. Om barnet vill käka kött och skolan vägrar barnet mat på grund av att du sagt att barnet är vegetarian så blir det direkt digra konsekvenser för skolan

• Anonym (Mamma)
    klyban skrev 2017-03-31 20:56:26 följande:

För det är djurplågeri, förutom på kyckling om man ska vara snäll.

Det är inte djurplågeri i Sverige. Eller ja, inte mer än vid annan slakt iaf.
  • monkees
    Simon 681 skrev 2017-03-31 21:12:44 följande:

Vad jag förstår finns det ingen lag som säger något annat att elever måste erbjudas näringsrik mat utan kostnad. På sin höjd klantigt och obetänksamt av läraren att inte påpeka att det var kött i den icke- vegetariska rätten, men det bryter inte mot någon lag eller bestämmelse och veganer är ingen grupp med särskilt skydd mot diskriminering (till skillnad mot exempelvis religiösa grupper, så mat som är emot religiösa tabun kanske är känsligare).

Eftersom många människor inte delar din syn på hur viktigt det är att undvika kött och lärare och fritidspersonal i många situationer kan vara stressade/ ha annat att tänka på skulle jag rekommendera om du lär ditt barn att fråga "Är det kött i den här?", exempelvis, med tanke på vikarier och andra som kanske inte har full koll.

Precis! Inte svårare än så.
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-03-31 20:17:47 följande:
    fast skolmaten är framtagen av NNR2012, som baseras på den samlade europeiska forskningen. Finns hur mycket forskning som helst som stödjer NNR 2012. Skulle gärna vilja se seriös och oberoende forskning som säger att vegansk/vegetarisk mat är bättre samt mer ekonomisk än en blandad diet. 
    Enligt näringsrekommendationerna 2012 så är vegprotein helt okej. Sluta svamla.
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 21:33:15 följande:
    Det är inte djurplågeri i Sverige. Eller ja, inte mer än vid annan slakt iaf.
    Nästan all köttproduktion är djurplågeri. Du får blunda för det men det förändrar inte att det är djurplågeri.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?