• monkees

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Om du tänker lägga dig i "krigszon" gentemot skolan redan när din lilla unge går i ettan så är ditt lilla barn riktigt illa ute. Det största problemet i skolan är inte lärarna, eleverna, mattanterna eller rektorn utan FÖRÄLDRARNA!
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 07:42:52 följande:
    Ingen ligger i någon krigszon. Jag är väldigt omtyckt hos personalen i skolan, det betyder inte att jag inte ska säga ifrån när något blir fel. Min fråga gällde endast om skolan har rätt att göra så, sen har diskussionen ofrånkomligen avvikt från det jag egentligen ville diskutera, men men!
    Så du gör skillnad på "skolan" och "personalen"?
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 07:45:50 följande:
    Nej? Men det är ju skolan som bestämmer om enskild personal får ta såna beslut?
    Ja det "skolan" bestämmer är väl vad kommunpolitikerna  har bestämt? Röstar du på ett parti som sätter skolmaten i fokus?
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 07:55:13 följande:
    H..e..r..r..e..GUD!

EN incident, EN fråga och jag ska behöva försvara vartenda kostval jag någonsin gjort? Maten har aldrig varit ett problem! Alla mina barn har gladeligen ätit vad som serverats innan det här!
    Så du menar att då ditt lilla barn inte ville äta det vegetariska alternativet för att det "inte var gott" och "fröken" gav grönt ljus till att ditt barn tog ett "kött-alternativ" så är du missnöjd? Är du på riktigt?
  • monkees
    kvarnfot skrev 2017-03-31 08:24:38 följande:

Tur att ni inte bor i Gävle! Där har kommunen dragit in det vegetariska alternativet.
    Man får endast specialkost om man har någon allergi eller sjukdom, bra enligt mej!

Riktigt vågat! Det serveras antagligen aldrig fläskkött i skolorna i Gävle heller?
  • monkees
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:02:46 följande:
    Om man behandlar barn som mindre vetande varelser så kommer de bli osäkra vuxna som inte vågar ha en egen åsikt och stå för den. Det är mycket bättre att stötta sina barn att våga göra val som är rätt för dem och låta dem försöka själva.
    Eller så kan man tänka att "mitt lilla barn ska inte gå i täten för en revolution" i skolmatsalen! utan vill jag som förälder förändra världen så gör jag det UTAN att blanda in mitt lilla oskyldiga barn. Så gör man om man älskar sin lilla unge men det finns ju många som älskar sig själv mer. Sorgligt.
  • monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:18:26 följande:
    Och när ska du och dina gelikar förstå att samtliga skolor i Sverige inte har råd att följa varenda förälders KÄNSLA? För om en KÄNNER si, en annan så, en tredje sådär, osv så skulle skolorna till slut behöva servera 130 rätter varje dag för att göra varenda knasboll nöjd.

Många hade nog blivit arga om en skola hade behövt dra ner på lärare och material för att kunna laga 120 olika maträtter varje dag för att göra varje förälder med en KÄNSLA nöjd.
    Eller hur! Största problemet med den svenska skolan idag är FÖRÄLDRARNA!
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:
    Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.
    Men hur gör man om det som i TS fall ens unge inte gillar det vegetariska alternativet? Ska skolan bekosta restaurang?
  • monkees
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:32:54 följande:
    Och hur gör man med barn som är allergiska mot soja och andra baljväxter som är stommen i vegetarisk kost? Att man kopplar ihop veganer med födoämnesallergiker finner jag jättemärkligt.
    Du kanske tänkte på mjölkproteinallergi, men den följs ofta av sojaallergi så det är inte en bra ide.
    När det handlar om allvarliga allergier så är väl det en helt annan diskussion? Jag är 100% säker på att INGEN skola/matbespisning i vårt land serverar ett svårt allergiskt barn ngt som kan vara skadligt för denne! Finns inte och händer inte. Däremot när det gäller hysteriska mammor som vill att barnet ska äta grönfoder och barnet inte gillar det så kan det bli problem......
  • monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:43:42 följande:
    Ja fyfan va glad man är att man slipper ha med alla dessa foliehattar att göra, tänkt o sitta och ha diskussion med dessa varje dag när de kommer och kräver det ena efter det andra och tycker hela skolan ska anpassa sig efter dem. Man skulle bli knäpp på mindre än en vecka. Beundrar dessa människors tålamod.
    Eller hur! Liksom att utbilda sig till lärare idag borde innebära 87% "föräldravård" och resten till den enkla biten att utbilda barnen.
  • monkees

När det gäller miljön så borde vi kunna överlåta de spörsmålen på våra välbetalda politiker? Det finns ju ett parti som just heter MILJÖpartiet! Om det var så att en enda av våra styrande politiker verkligen tog "miljöhotet" på allvar så skulle det väl hända något? Eller är det vi gräsrötter som ska börja bojkotta rött kött och sluta fjärta?

• monkees
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 10:39:48 följande:
    Det är miljösparande att odla grödor istället för att föda boskap.

Vegetarisk kost är en alldeles utmärkt kost för ett växande barn.

Hela samhället strävar efter hållbar utveckling. Tycker inte skolan ska vara något undantag.
    Känns lite som floskler......."hållbar utveckling"? Och varför skulle inte skolan vilja ha en dylik? Vill man ha en ICKE hållbar utveckling? Varför?
  • monkees
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 10:46:34 följande:
    Vilket är idiotiskt.
    Varför?
  • monkees

Har haft två döttrar genom skolåren och inte EN ENDA sekund hade vi problem med skolmaten! Våra flickor åt och var nöjda. Vi hade inga problem ÖHT och det som diskuterades på "kvartar" med oss föräldrar, vårt barn och läraren var sådant som rörde vårt barns SKOLARBETE! Det räckte mer än väl och vi som föräldrar uppskattade dessa "kvartar"! Att komma dragande med att vi vill att vårt barn ska äta en specialkost bara "för att" utan ngt hänsyn till ev allergi.........fanns inte på kartan. Vi ville våra barns bästa och att de skulle trivas och smälta in bland de andra barnen. Funka finfint.

• monkees

Läste härförleden om att Sverige går rejält NER i den sk pisa-undersökningen! Allvarligt. Då börjar man fundera på om svenska barn blir allt dummare! Är det ngt i vattnet? mjölken? föroreningar i luften? och så när jag ser denna tråd så börjar jag tänka.......................kan det vara FÖRÄLDRARNA?

• monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 12:05:00 följande:
    Tyvärr tror jag få lärare och rektorer orkar stå emot alla dessa foliehattar och ger efter allt för ofta.
    Tveksamt. Jag tror inte "foliehattarna" får som de vill men tyvärr så är nog risken stor att deras barn blir utpekade och .......ja kanske misskrediterade! Vi lever ju trots allt i en verklighet här och nu. Men "foliehattarna" skiter nog i hur deras barn har det?
  • monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 12:22:34 följande:
    Tja, de flesta skolor verkar ju redan erbjuda en vegetarisk och en "icke fläsk" alternativ, är inte det att ge efter för foliehattarna?

Ja med tanke på att foliehattarnas argument saknar all slags rationellt tänkande eller vetenskaplig bas utan är helt och hållet känslostyrda så är de förmodligen mer måna om sina principer eller tro än att deras barn faktiskt få i sig vad de behöver eller att inte indoktrinera dem i sina egna galenskaper.

De som jag tycker är mest irriterande är hur dessa foliehattar inte nöjer sig med att ägna sig åt sina galenskaper själva utan gör allt för att sprida det till andra och få samhället att anamma deras galenskaper som norm. Skitsamma om veganmat innehåller allt ett barn behöver för att utvecklas, vafan vi inför det som standard i alla skolor ändå
    Som sagt. Dagens skola skulle fungera finfint om det inte var för alla föräldrar som inte är vuxna! Man är som förälder helt insnöad i sin lilla värld och så skickar man ut sitt lilla barn att ta plats och spränga de gränser man själv inte klarar.......

• monkees
    Simon 681 skrev 2017-03-31 21:12:44 följande:

Vad jag förstår finns det ingen lag som säger något annat att elever måste erbjudas näringsrik mat utan kostnad. På sin höjd klantigt och obetänksamt av läraren att inte påpeka att det var kött i den icke- vegetariska rätten, men det bryter inte mot någon lag eller bestämmelse och veganer är ingen grupp med särskilt skydd mot diskriminering (till skillnad mot exempelvis religiösa grupper, så mat som är emot religiösa tabun kanske är känsligare).

Eftersom många människor inte delar din syn på hur viktigt det är att undvika kött och lärare och fritidspersonal i många situationer kan vara stressade/ ha annat att tänka på skulle jag rekommendera om du lär ditt barn att fråga "Är det kött i den här?", exempelvis, med tanke på vikarier och andra som kanske inte har full koll.

Precis! Inte svårare än så.
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 08:05:00 följande:
    Ja jag vet det, som du kan läsa i min kommentar så sa jag att halalslakt i Sverige inte är MER djurplågeri än annan slakt.
    Men djur som slaktas med halal bedövas ju inte!?
  • monkees

Varför heter det "halalslakt" om den utförs på samma vis som den vanliga? Ber man över kniven............?

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?