• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • veggo

Nu är det många bud här - är en sjuåring mogen nog att bestämma om den ska vara vegetarian eller ej? Och om ja - innebär det att föräldrarna måste låta den bestämma?

Personligen anser jag att även om ett såpass stort barn skulle kunna ha en underbyggd åsikt är det fortfarande upp till föräldrarna om de vill låta barnet äta kött. Precis som det är upp till dem om barnet ska få iPhone, lördagsgodis, snabbmat eller gå med i nån skum frikyrka. De har i mitt tycke däremot inte rätt att tvinga barnet att äta kött om situationen skulle vara omvänd. Ej heller har de rätt att tvinga barnet att titta på disneyfilm, spela tv-spel eller be till gud.

Sen kan de ju vara såpass smidiga att de inte kontrollerar vilken rätt barnet käkar i skolan men de är ju i sin fulla rätt att påminna barnet om vad det är den äter när den äter köttfärs. Om döda kossor är något som stör barnets eget ethos är det ju inte föräldrarnas uppgift att släta över detta bara så ungen ska kunna äta köttbullar.

Svar till ts: om det ej var fråga om en felbedömning av läraren (dvs trodde hen att barnet var medvetet om att det var kött i lasagnen?) gjorde hen fel. Men det verkar väl troligare att så var fallet och att det helt enkelt blev lite dumt bara?

• veggo
    klyban skrev 2017-04-01 14:41:58 följande:

Ändrar inget.

Det är mycket tydligt att barnet inte håller med dig, men barn är smarta ibland och inser det är bättre och knipa än ta fighten.

Då du är såpass oresonlig, dock vegetarianism är inget en 7åring kommer på själv.

Äh, när jag vid 5 års ålder insåg vad det var på tallriken vägrade jag äta mera kött. Blev vegetarian direkt. Dock var jag inte så karaktärsfast och min mamma gjorde himmelska köttbullar så det höll inte mer än något år. Några år senare gjorde jag slag i saken igen och fick med mig resten av familjen också. Bara min far höll ut och äter fortfarande kött.
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    veggo skrev 2017-04-01 20:33:33 följande:

Nu är det många bud här - är en sjuåring mogen nog att bestämma om den ska vara vegetarian eller ej? Och om ja - innebär det att föräldrarna måste låta den bestämma?

Personligen anser jag att även om ett såpass stort barn skulle kunna ha en underbyggd åsikt är det fortfarande upp till föräldrarna om de vill låta barnet äta kött. Precis som det är upp till dem om barnet ska få iPhone, lördagsgodis, snabbmat eller gå med i nån skum frikyrka. De har i mitt tycke däremot inte rätt att tvinga barnet att äta kött om situationen skulle vara omvänd. Ej heller har de rätt att tvinga barnet att titta på disneyfilm, spela tv-spel eller be till gud.

Sen kan de ju vara såpass smidiga att de inte kontrollerar vilken rätt barnet käkar i skolan men de är ju i sin fulla rätt att påminna barnet om vad det är den äter när den äter köttfärs. Om döda kossor är något som stör barnets eget ethos är det ju inte föräldrarnas uppgift att släta över detta bara så ungen ska kunna äta köttbullar.

Svar till ts: om det ej var fråga om en felbedömning av läraren (dvs trodde hen att barnet var medvetet om att det var kött i lasagnen?) gjorde hen fel. Men det verkar väl troligare att så var fallet och att det helt enkelt blev lite dumt bara?

Varför är det ok att tvinga barnet äta helvegetariskt mot sin vilja men inte kött?
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 21:11:22 följande:

Varför är det ok att tvinga barnet äta helvegetariskt mot sin vilja men inte kött?

Det är inte okej att tvinga ett barn till någonting. De ska fritt få välja bland det som erbjuds.
  • veggo
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 21:11:22 följande:

Det är ju skillnad på att tvinga barn att äta ett visst födoämne kontra att ej tillhandahålla det?
  • Froken Lokens
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 14:19:04 följande:

Det är du som inte har koll. Jag pratar om slakt i Sverige, inget annat.

Barnet delar visst min syn så mycket som en sjuåring kan.

Barnet är ju i en såpass utsatt situation att det självklart blivit hjärntvättat till rådande ideologi i familjen.
  • veggo
    Froken Lokens skrev 2017-04-01 21:52:35 följande:

Barnet är ju i en såpass utsatt situation att det självklart blivit hjärntvättat till rådande ideologi i familjen.

Precis som barn till baconkramare blir hjärntvättade att tro att de behöver äta kött varje dag alla måltider?
  • Anonym (Överreaktion)

Jag har varit runt små barn ganska mycket och det är otroligt vad riktigt sugna på kött de blir redan vid 2-3årsåldern. Främst som köttfärs i lasagne, bolognese men även andra maträtter.

• Froken Lokens
    veggo skrev 2017-04-01 21:56:47 följande:

Precis som barn till baconkramare blir hjärntvättade att tro att de behöver äta kött varje dag alla måltider?

Jag "behöver" inte äta kött till alla måltider, jag Vill.
  • Anonym (Överreaktion)
    Froken Lokens skrev 2017-04-01 23:11:51 följande:
    Jag "behöver" inte äta kött till alla måltider, jag Vill.

Samma här
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?