• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:52:14 följande:

Det är ett jättestort problem att vuxna inte har någon som helst insikt i varken djurhållning eller slakt, inte ens vet vilket djur mjölk kommer ifrån eller vilka produkter i övrigt som djurhållning är beroende av för deras dagliga leverne. Det är ett stort problem att vuxna inte förstår konsekvenserna av stoppad djurhållning för jordens ekosystem eller hur odlingar går till och påverkar. Det är en skam att vuxna inte vill ta till sig nyanser och verkligheter som går emot deras förutfattade meningar,

Barn är ursäktade. De är barn. Men vuxna borde verkligen kunna lära sig bättre.

En gång glömde min lillasyster, som bor hos oss, att stänga för hönsen, så räven hade kalas i veckor efteråt. Hon var 12 år och helt försörd. En annan gång kom tre djurrättsaktivister på natten och öppnade för och jagade ut alla våra djur. Det slutade med att alla höns togs av räven, tre får revs och en mjölkget bröt ett ben. Ett par odlingsland förstördes och en bikupa välte. Aktivisterna var skitstolta.

Lillasyrran blev tröstad och förlåten, det var ett misstag och hon var ganska liten. Aktivisterna fick en fin prick i brottsregristret.

Ett argument emot köttätning är ju att folk faktiskt saknar kunskap om vad de äter. Man kan ju inte ta moralisk ställning till om man vill dricka mjölk om man inte ens förstår att mjölken kommer från en ko.
  • Froken Lokens
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:31:23 följande:

Våra barn är till och med med i slakten ibland. Vi har en liten gård med lite odlingar och djur för självhushåll, tänk Emil i Lönneberga eller Bullerbyn. Ett gäng kor, en hög höns, några getter och får och ett par grisar. Sedan har vi ett par hästar, några katter och hundar också, men de äter vi inte. 

Våra barn har stor respekt och kärlek till allt levande. De skulle aldrig medvetet skada och göra illa ett djur. De vet att när ett djur slaktas så för det fort och plågas inte.

När ett djur går till slakt så säger de hejdå och kramar om djuret. Våran stora pojke brukar berätta för djuret om allt intressant som djuret varit med om, och berättar även vad djuret ska bli efter slakten. God blodpudding och gryta och kotletter och skinfällar och vad vi nu gör med det, beroende på djur. Våran lilla dotter som är fyra nu i sommar brukar säga tack för maten till ett djur som ska slaktas.

Det är precis så det ska vara
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:31:23 följande:

Våra barn är till och med med i slakten ibland. Vi har en liten gård med lite odlingar och djur för självhushåll, tänk Emil i Lönneberga eller Bullerbyn. Ett gäng kor, en hög höns, några getter och får och ett par grisar. Sedan har vi ett par hästar, några katter och hundar också, men de äter vi inte. 

Våra barn har stor respekt och kärlek till allt levande. De skulle aldrig medvetet skada och göra illa ett djur. De vet att när ett djur slaktas så för det fort och plågas inte.

När ett djur går till slakt så säger de hejdå och kramar om djuret. Våran stora pojke brukar berätta för djuret om allt intressant som djuret varit med om, och berättar även vad djuret ska bli efter slakten. God blodpudding och gryta och kotletter och skinfällar och vad vi nu gör med det, beroende på djur. Våran lilla dotter som är fyra nu i sommar brukar säga tack för maten till ett djur som ska slaktas.

Makabert.
  • Anonym (Barnets rättigheter)
    klyban skrev 2017-04-03 12:07:12 följande:

LoL, nä absolut inte.
    Föräldrar brukar projicera såna här saker sina barn och denna ålder.
    Det är först vid 12-13år man kan börja se att de tar ett eget beslut.
    Mina barn vet vart kött kommer ifrån, berättat detta från början.

Sen ska man inte experimentera med barns kost, då vissa inte pallar tillgodose sig en vegetarisk kost.

Nu svamlar du.
  • Froken Lokens
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 15:00:44 följande:

Ja barn brukar ju tycka att majoritetskulturen har rätt. Barn på medeltiden tyckte med allra största sannolikhet att det var rätt att bränna häxor på bål också.

Du kan inte vilja att vi tar dig på allvar när du liknar köttätande med med att bränna häxor på bål?
  • Anonym (smilla)
    Froken Lokens skrev 2017-04-03 17:16:00 följande:

Du kan inte vilja att vi tar dig på allvar när du liknar köttätande med med att bränna häxor på bål?

Det var bara ett exempel för att illustrera att barn påverkas av sin omgivning.

Förstår inte varför man skulle uppmuntra barn till våld eller dödande över huvudtaget.
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:57:43 följande:
    Makabert.
    Det tycker du, men det tycker inte mina barn. De tycker att det är helt naturligt, lika naturligt som att gå och dra upp en rädisa i landet eller ta en jordgubbe från ampeln på altanen.

Även rädisor och jordgubbar lever och kommunicerar, vet du.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 21:23:27 följande:

Det tycker du, men det tycker inte mina barn. De tycker att det är helt naturligt, lika naturligt som att gå och dra upp en rädisa i landet eller ta en jordgubbe från ampeln på altanen.

Även rädisor och jordgubbar lever och kommunicerar, vet du.

Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:
    Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
    Men döda plantor går bra?
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:

Ja, det låter bra om du försöker låta bli att omvända folk. Det låt bara sekteristiskt och inkränkt att hålla på så. Varför gör du det?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?