Inlägg från: Anonym (självhushåll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (självhushåll)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Froken Lokens skrev 2017-04-02 21:34:46 följande:
    Våra barn vet var kött kommer ifrån och hur de slaktas. Och de är ändå genuint goda. För precis som jag inser de att vissa djur föds för att ätas, inga konstigheter.
    Våra barn är till och med med i slakten ibland. Vi har en liten gård med lite odlingar och djur för självhushåll, tänk Emil i Lönneberga eller Bullerbyn. Ett gäng kor, en hög höns, några getter och får och ett par grisar. Sedan har vi ett par hästar, några katter och hundar också, men de äter vi inte. 

Våra barn har stor respekt och kärlek till allt levande. De skulle aldrig medvetet skada och göra illa ett djur. De vet att när ett djur slaktas så för det fort och plågas inte.

När ett djur går till slakt så säger de hejdå och kramar om djuret. Våran stora pojke brukar berätta för djuret om allt intressant som djuret varit med om, och berättar även vad djuret ska bli efter slakten. God blodpudding och gryta och kotletter och skinfällar och vad vi nu gör med det, beroende på djur. Våran lilla dotter som är fyra nu i sommar brukar säga tack för maten till ett djur som ska slaktas.
  • Anonym (självhushåll)
    klyban skrev 2017-04-03 15:37:58 följande:

Det är ett problem att barn har så liten insikt om slakt.
    Men jag har tagit mitt ansvar och berättat för mina i hur det funkar och fått se själva hur i odramatiskt det kan vara.
    Och gasta lidande är bara för roligt, då djuren haft bra liv och ett odramatiskt slut.

Det är ett jättestort problem att vuxna inte har någon som helst insikt i varken djurhållning eller slakt, inte ens vet vilket djur mjölk kommer ifrån eller vilka produkter i övrigt som djurhållning är beroende av för deras dagliga leverne. Det är ett stort problem att vuxna inte förstår konsekvenserna av stoppad djurhållning för jordens ekosystem eller hur odlingar går till och påverkar. Det är en skam att vuxna inte vill ta till sig nyanser och verkligheter som går emot deras förutfattade meningar,

Barn är ursäktade. De är barn. Men vuxna borde verkligen kunna lära sig bättre.

En gång glömde min lillasyster, som bor hos oss, att stänga för hönsen, så räven hade kalas i veckor efteråt. Hon var 12 år och helt försörd. En annan gång kom tre djurrättsaktivister på natten och öppnade för och jagade ut alla våra djur. Det slutade med att alla höns togs av räven, tre får revs och en mjölkget bröt ett ben. Ett par odlingsland förstördes och en bikupa välte. Aktivisterna var skitstolta.

Lillasyrran blev tröstad och förlåten, det var ett misstag och hon var ganska liten. Aktivisterna fick en fin prick i brottsregristret.
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:57:43 följande:
    Makabert.
    Det tycker du, men det tycker inte mina barn. De tycker att det är helt naturligt, lika naturligt som att gå och dra upp en rädisa i landet eller ta en jordgubbe från ampeln på altanen.

Även rädisor och jordgubbar lever och kommunicerar, vet du.
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:
    Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
    Men döda plantor går bra?
  • Anonym (självhushåll)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:
    Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
    Ja, det låter bra om du försöker låta bli att omvända folk. Det låt bara sekteristiskt och inkränkt att hålla på så. Varför gör du det?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?