• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • monkees
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:02:46 följande:
    Om man behandlar barn som mindre vetande varelser så kommer de bli osäkra vuxna som inte vågar ha en egen åsikt och stå för den. Det är mycket bättre att stötta sina barn att våga göra val som är rätt för dem och låta dem försöka själva.
    Eller så kan man tänka att "mitt lilla barn ska inte gå i täten för en revolution" i skolmatsalen! utan vill jag som förälder förändra världen så gör jag det UTAN att blanda in mitt lilla oskyldiga barn. Så gör man om man älskar sin lilla unge men det finns ju många som älskar sig själv mer. Sorgligt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:18:26 följande:

Och när ska du och dina gelikar förstå att samtliga skolor i Sverige inte har råd att följa varenda förälders KÄNSLA? För om en KÄNNER si, en annan så, en tredje sådär, osv så skulle skolorna till slut behöva servera 130 rätter varje dag för att göra varenda knasboll nöjd.

Många hade nog blivit arga om en skola hade behövt dra ner på lärare och material för att kunna laga 120 olika maträtter varje dag för att göra varje förälder med en KÄNSLA nöjd.

Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.
  • monkees
    Anonym (nope) skrev 2017-03-31 09:18:26 följande:
    Och när ska du och dina gelikar förstå att samtliga skolor i Sverige inte har råd att följa varenda förälders KÄNSLA? För om en KÄNNER si, en annan så, en tredje sådär, osv så skulle skolorna till slut behöva servera 130 rätter varje dag för att göra varenda knasboll nöjd.

Många hade nog blivit arga om en skola hade behövt dra ner på lärare och material för att kunna laga 120 olika maträtter varje dag för att göra varje förälder med en KÄNSLA nöjd.
    Eller hur! Största problemet med den svenska skolan idag är FÖRÄLDRARNA!
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 09:20:54 följande:

Eller så kan man tänka att "mitt lilla barn ska inte gå i täten för en revolution" i skolmatsalen! utan vill jag som förälder förändra världen så gör jag det UTAN att blanda in mitt lilla oskyldiga barn. Så gör man om man älskar sin lilla unge men det finns ju många som älskar sig själv mer. Sorgligt.

Vad är det för revolution du pratar om? Att vara vegetarian är inget märkvärdigt idag och mina barn har aldrig känt sig utpekade.
  • monkees
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:
    Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.
    Men hur gör man om det som i TS fall ens unge inte gillar det vegetariska alternativet? Ska skolan bekosta restaurang?
  • Anonym (Mamma)
    monkees skrev 2017-03-31 09:27:23 följande:

Men hur gör man om det som i TS fall ens unge inte gillar det vegetariska alternativet? Ska skolan bekosta restaurang?

De får helt enkelt bli bättre på att laga vegetarisk/vegansk mat. Tror inte mitt barn hade haft några problem med maten om de andra fått något liknande.

Kommer alltid finnas barn som inte gillar maten som serveras, så är det när det är kötträtter också.
  • Anonym (seriöst?)
    monkees skrev 2017-03-31 09:27:23 följande:
    Och hur gör man med barn som är allergiska mot soja och andra baljväxter som är stommen i vegetarisk kost? Att man kopplar ihop veganer med födoämnesallergiker finner jag jättemärkligt.
    Du kanske tänkte på mjölkproteinallergi, men den följs ofta av sojaallergi så det är inte en bra ide.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:32:54 följande:

Och hur gör man med barn som är allergiska mot soja och andra baljväxter som är stommen i vegetarisk kost? Att man kopplar ihop veganer med födoämnesallergiker finner jag jättemärkligt.

Du kanske tänkte på mjölkproteinallergi, men den följs ofta av sojaallergi så det är inte en bra ide.

Är ju ingen garanti att det finns barn med dessa allergier, men isf kan väl just de få egen mat separat, men för de övriga serveras samma.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:

Ser du alltid allt utifrån ett jag och mina behov perspektiv? Du är väl medveten om att det går fler barn i skolan än ditt? Vad tror du händer om alla barnens föräldrar börjar kräva specialmat för just deras barn?

Så du menar på fullt allvar att skolan ska anpassa sig helt och hållet efter just dina önskemål och skippa kött helt så du blir nöjd. Att majoriteten av barnen faktiskt äter kött skiter du fullkomligen i bara du får som du vill.

Ditt problem är inte kött, ditt problem är en ofattbar egoism.
  • monkees
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-31 09:32:54 följande:
    När det handlar om allvarliga allergier så är väl det en helt annan diskussion? Jag är 100% säker på att INGEN skola/matbespisning i vårt land serverar ett svårt allergiskt barn ngt som kan vara skadligt för denne! Finns inte och händer inte. Däremot när det gäller hysteriska mammor som vill att barnet ska äta grönfoder och barnet inte gillar det så kan det bli problem......
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?