• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 20:54:11 följande:

Varför är det så svårt att svara på om du ammat dina barn eller ej? Enkel ja/nej-fråga.

Varför är det relevant i frågan om lärare får avgöra såna saker?
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Stackarn) skrev 2017-03-30 20:49:04 följande:

Jag är glad att jag inte är ditt barn. Låt han/ hon äta vad de vill.

Jag är glad att jag inte är ditt barn om du låter dina barn äta precis vad som helst.
  • Anonym (Barnets rättigheter)

Naturligtvis. Vad ditt barn vill är viktigare än vad du vill.

• Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 20:57:15 följande:
    Varför är det relevant i frågan om lärare får avgöra såna saker?

Va? Jag frågar dig, var kom lärare in i bilden?
  • Anonym (Också vegetarian)

Jag är själv vegetarian.

Men TS hela din ton i denna tråd gör mig uppriktigt ledsen och oroad.

Det känns inte sunt. TS, du låter väldigt aggressiv och rigid.

Det är som att du har gjort detta med att vara vegetarian till en religion, en ganska oförsonlig och hämndlysten religion.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Också vegetarian) skrev 2017-03-30 21:24:43 följande:

Jag är själv vegetarian.

Men TS hela din ton i denna tråd gör mig uppriktigt ledsen och oroad.

Det känns inte sunt. TS, du låter väldigt aggressiv och rigid.

Det är som att du har gjort detta med att vara vegetarian till en religion, en ganska oförsonlig och hämndlysten religion.

Långt ifrån, blir däremot ganska trött på att om och om igen behöva svara på saker som inte rör det jag frågade om.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 21:19:50 följande:

Va? Jag frågar dig, var kom lärare in i bilden?

I trådstarten?
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 20:47:02 följande:
    Människan är född fri och äger bland annat rätten att själv välja sin egen kost. Skolkosten skulle inte vara något problem om det inte vore så att vi har skolplikt i Sverige vilket tvingar medborgare att vistas i skolan under lunchtid. Enligt mig är det inget alternativ att tvångsmata medborgare. Så antingen låter man dessa medborgare äta egen medhavd mat eller så tillhandahåller skolan dem mat som går i linje med deras allergier, religion, livsfilosofi och även önskemål. Att de som önskar äter egen medhavd mat är ett alternativ. Dock inte helt perfekt eftersom de redan betalat för sin skolmat en gång med sin skattesedel. Att skolan tillhandahåller alla passande mat är ett annat alternativ som enligt mig är bättre. Det är dock en smaksak vad man föredrar.

Men nu handlar ju inte diskussionen om skolan ska tillhandahålla vegetarisk mat eller inte utan om en lärare som gett ett vegetariskt barn kött att äta.
    Japp fast bara för att alla är födda fria betyder det inte att skolan ska göra precis som var och en tycker eller bekosta deras galenskaper. Ja det finns skolplikt och skolan erbjuder utmärkt mat som duger åt de allra flesta, om vissa sen inte gillar det som erbjuds är man inte tvungen att äta det men skolan är å andra sidan inte förpliktigad att ge dem någon annan mat än det som redan finns och duger åt majoriteten.

Ingen har sagt att man ska tvångsmata någon, det som ifrågasätts är om skolan verkligen ska hålla på att erbjuda 250700 rätter efter varje enskild individs smak. Japp egen medhavd mat är en utmärkt lösning. Skolands budget belastas inte i onödan och eleven får den mat den vill ha.

Allergier är inget eget val och faller under andra kriterier. Det är skillnad på att inte vilja äta maten som erbjuds och att inte kunna äta maten som erbjuds pga allergier, blanda inte ihop dessa två. Barn med allergier skulle utan problem äta maten som erbjuds om de kunnat.

Japp maten är betald av skattemedel och skolan erbjuder också utmärkt mat, att den sen inte faller alla i smaken kan inte hjälpas för skolan är som sagt ingen restaurang.

Jo jag har förstått att du tycker alla ska välja fritt mellan lika många rätter som det finns elever, men hur har du tänkt att det ska bekostas?

Nej det är absolut ingen smaksak det är en budgetfråga. Alla skolor skulle gladeligen anställa 20 kockar och 100 kallskänkor och erbjuda 5 stjärniga rätter om de hade råd, tyvärr är deras budget rätt begränsad.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 20:33:48 följande:
    Och vissa verkar tro att barn är statliga ägodelar som skolan ska hjärntvätta och forma. Skaffa er lite självständighet så ni klarar av att ta hand om era egna barn utan statlig inblandning.

Skolan är en utbildningsinstitution och inget annat.
    Exakt, skolan är en utbildningsinstitution ingen restaurang, bra där!
  • Tom Araya
    Människan är född fri och äger bland annat rätten att själv välja sin egen kost.
    Du har hela tiden argumenterat mot detta och säger att föräldrar bestämmer allt.
     Så antingen låter man dessa medborgare äta egen medhavd mat eller så tillhandahåller skolan dem mat som går i linje med deras allergier, religion, livsfilosofi och även önskemål.
    Nu talar du emot dig själv igen, barn var ju inte mogna att göra etiska/ideologiska val. Du talar alltså egentligen om föräldrarnas val.
     Att de som önskar äter egen medhavd mat är ett alternativ. Dock inte helt perfekt eftersom de redan betalat för sin skolmat en gång med sin skattesedel. Att skolan tillhandahåller alla passande mat är ett annat alternativ som enligt mig är bättre. Det är dock en smaksak vad man föredrar.
    Vi betalar för skolmat via skattesedeln ja, men inte vilken skolmat som helst, helt efter individuella val, det kostar mycket mer.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?