Inlägg från: Anonym (Överreaktion) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Överreaktion)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 06:23:18 följande:
    Fem månader? Jag har varit vegetarian sen jag var 11 år och fick inblick i köttindustrin. Inget av mina barn vill äta kött, barnet i frågade tom sin militanta köttätarfarfar om han är ett lejon eller varför han absolut måste äta kött. Det är inget jag sagt eller öht antytt. Jag säger aldrig något om varför jag inte äter kött eller vad jag tycker om andras val att göra det om de inte själva frågar och då väger jag mina ord väldigt noga innan jag uttalar dem.

Ammade du dina barn som små? Eller fick de något vegopulverskit? Bara undrar
  • Anonym (Överreaktion)
    Axe skrev 2017-03-30 12:42:13 följande:
    Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.

Nejdu det där med att en ko står i ett bås hela dagarna och mjölkas av mekaniska armar är något som kanske finns i Kina eller så men det är en myt. 90% cirka, minns ej siffran exakt, är utomhus och mjölkas bara enligt schema. Visst finns det automatiserade delar i processen men ingen ko skulle låta sig stå kvar och mjölkas om det gjorde ont. Du har läst någon skröna från vänstermupp-håll!

Berätta nu om du ammat ditt barn personligen.
  • Anonym (Överreaktion)

Hörde ni den om Soc och det undernärda barnet? Tokiga veganmorsan vägrade amma eftersom det var animaliskt och gav den lilla bebisen vatten istället..... Hon fick inte behålla barnet men det överlevde iaf efter lite tid på sjukhus... Så jävla sorgligt men samtidigt exakt lika pantat...

• Anonym (Överreaktion)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:44:49 följande:
    Hur tänkte du där? Du erkänner själv att småbarn är för små för etiska ställningstaganden. Ska de få experimentera då fritt? Döda djur? Slå syskon?

Goddag klassen! Idag ska vi prata om äpplen och päron. Det är viktigt att lära sig att äpplen och päron inte är samma sak. Ett äpple är ganska runt med en liten rumpform upptill. Ett päron är avlångt och smalnar av uppåt, om en glödlampa fast ännu längre topp som oftast avslutas med kvist. Päron är oftast grönfärgade medan äpplen finns i många färger som ljusgrönt, grönt, gulgrönt, gult, orangerött och rött i alla nyanser.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 15:49:52 följande:
    Men det där är ju bara sjukt.

Ja. Ja det är fruktansvärt sjukt. Nu har jag frågat dig tre gånger om du ammat ditt barn. Av någon anledning vägrar du svara.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 15:55:02 följande:
    På vilket sätt är det relevant?

Om du är vegetarian ÄR det relevant. Om du inte är det, så är det inte relevant.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 17:05:21 följande:
    Varför?

DÄRFÖR ATT DET DINNS VEGANER/VEGETARIANER SOM VÖGRAR MMA SINA BARN PGA ANIMALISK MJÖLK. HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG FÖRKLARA? SVARA ISTÄLLET! Maken till envis motvalls!
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 18:27:07 följande:
    Jag har ju redan sagt att jag äter både mjölk och ägg? Hahaha alltså chilla, jag har inga som helst skyldigheter att besvara dina frågor.

Varför är det så svårt att svara på om du ammat dina barn eller ej? Enkel ja/nej-fråga.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 20:57:15 följande:
    Varför är det relevant i frågan om lärare får avgöra såna saker?

Va? Jag frågar dig, var kom lärare in i bilden?
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 21:28:32 följande:
    I trådstarten

Jaha så du ammade inte dina egna barn. Sunt. Bra, då vet jag!
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 09:23:24 följande:
    Sen när ber vi om 120 alternativ? Räcker med två, ett med kött och ett anpassat för veganer och allergiker, eller göra det ännu billigare, skippa köttalternativet helt. Barnen till köttätande föräldrar äter ju det hemma ändå och skulle inte må dåligt av lite mer varierad kost.

Men VARFÖR måste skolan anpassa sig till att någon vill ha hittepå-kost egentligen? Det borde räcka med att man har ett alternativ och är man vegetarian så plockar man bort köttet ifrån rätten. Alla skolor har ju salladsbuffe numera så det borde ju egentligen räcka. Med tanke på att de stackars gamlingarna inte ens får lingonsylt till gröten längre!
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 19:35:47 följande:
    Det skulle resultera i proteinbrist, undernäring, tillväxtproblem och intellektuella problem. Oacceptabelt.

Hurdå?
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 14:14:33 följande:
    I Sverige bedövas ALLA oavsett, så de enda som visar okunskap är ni som hävdar nåt annat.

Då kan det ju inte vara haram halal
  • Anonym (Överreaktion)

Jag har varit runt små barn ganska mycket och det är otroligt vad riktigt sugna på kött de blir redan vid 2-3årsåldern. Främst som köttfärs i lasagne, bolognese men även andra maträtter.

• Anonym (Överreaktion)
    Froken Lokens skrev 2017-04-01 23:11:51 följande:
    Jag "behöver" inte äta kött till alla måltider, jag Vill.

Samma här
  • Anonym (Överreaktion)
    Froken Lokens skrev 2017-04-02 21:34:46 följande:
    Våra barn vet var kött kommer ifrån och hur de slaktas. Och de är ändå genuint goda. För precis som jag inser de att vissa djur föds för att ätas, inga konstigheter.

TACK för detta inlägg. TACK.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:57:43 följande:
    Makabert.

HUR FAN ÄR DET MAKABERT? Du tycks glömma bort att för inte så väldigt länge sedan hade det här landet blott en industri - jordbruksindustrin.

Jag tycker det låter vettigt.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-04-04 00:16:54 följande:
    ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att  begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt.  Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara- forfader Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:) Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja  vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds. Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd. Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst. 

Halleluja, tack och lov att det fortfarande finns vettiga människor i Sverige!
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?