Får skolan ge kött till mitt barn?
Naturligtvis. Vad ditt barn vill är viktigare än vad du vill.
Naturligtvis. Vad ditt barn vill är viktigare än vad du vill.
Dock samma princip, om du inte vill äta kött så plocka bort det.
Samma gäller för muslimers påhittade kost, om nu vi ska dra det till sin spets.
Och det är min poäng, såklart vi ska tillhanda hålla mat för vegetarianer eller av religiösa skäl.
Men om ungen hellre ätet en köttgryta, för den vegetariska inte smakar gott.
Så kan vi lugnt påstå att ungen inte är vegetarian och att detta antagligen är projicerat av föräldrar.
Nu är det många bud här - är en sjuåring mogen nog att bestämma om den ska vara vegetarian eller ej? Och om ja - innebär det att föräldrarna måste låta den bestämma?
Personligen anser jag att även om ett såpass stort barn skulle kunna ha en underbyggd åsikt är det fortfarande upp till föräldrarna om de vill låta barnet äta kött. Precis som det är upp till dem om barnet ska få iPhone, lördagsgodis, snabbmat eller gå med i nån skum frikyrka. De har i mitt tycke däremot inte rätt att tvinga barnet att äta kött om situationen skulle vara omvänd. Ej heller har de rätt att tvinga barnet att titta på disneyfilm, spela tv-spel eller be till gud.
Sen kan de ju vara såpass smidiga att de inte kontrollerar vilken rätt barnet käkar i skolan men de är ju i sin fulla rätt att påminna barnet om vad det är den äter när den äter köttfärs. Om döda kossor är något som stör barnets eget ethos är det ju inte föräldrarnas uppgift att släta över detta bara så ungen ska kunna äta köttbullar.
Svar till ts: om det ej var fråga om en felbedömning av läraren (dvs trodde hen att barnet var medvetet om att det var kött i lasagnen?) gjorde hen fel. Men det verkar väl troligare att så var fallet och att det helt enkelt blev lite dumt bara?
LoL, nä absolut inte.
Föräldrar brukar projicera såna här saker sina barn och denna ålder.
Det är först vid 12-13år man kan börja se att de tar ett eget beslut.
Mina barn vet vart kött kommer ifrån, berättat detta från början.
Sen ska man inte experimentera med barns kost, då vissa inte pallar tillgodose sig en vegetarisk kost.
ojoj, så mycket åsikter, så lite fakta XD
Så för att slänga lite bensin på elden då;) : Att begränsa sig till bara vegetariskt är ett "nytt" påfund, om man ser ur ett perspektiv på hur länge människan har funnits. Människan är av naturen ALLÄTARE. Ska man backa tillbaka till stenåldern, åt man mycket riktigt både kött och frukt. Lite källa på detta så vi inte låter våra åsikter vägra tyngre än fakta ;) www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader
Sen tycker jag det är töntigt att kalla andras barn för "hjärntvättade" baserat på vad de äter. Äter gör man för att överleva. Om du nu tycker att du kan tillgodose dina barns näringsbehov på vegetariskt vis gör då det, o skit i hur alla andras barn får i sig näring.Att tycka att vegetariskt är bättre än allkost är en ÅSIKT, inte fakta:)
Kan ju även ge en annan liten VETENSKAPLIG FAKTA att riktigt små barn reagerar mest positivt på söta smaker i början (pga icke fullständigt utvecklat smaksinne) så skulle man låta ett barn opåverkat få välja vad den skulle livnära sig på, skulle den troligtvis välja socker. Tycker du det låter som en vettig näringskälla? Om svaret är nej, så kanske du borde fatta att barn inte föds med en instinkt av vad som är rätt och fel att äta när de föds.
Annan kul fakta: finns fler allätare än människan. De påverkas INTE att köttindustrin/reklam/korruption. De äter kött ändå. Alltså- allätare äter allt,i sitt naturliga tillstånd.
Allt det här går att läsa om i vilken opartisk, korrekt, faktabaserad näringslärabok som helst.