• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 16:28:53 följande:
    Nu är ju vegetarism eller veganism ingen marginell företeelse i vårt samhälle. Och dessutom kan de motivera sina livsval väldigt väl. Faktiskt bättre än köttätare.
    Ja, jag kan hålla med dig om att vegetarianer/veganer kan motivera sina livsval väl, med betoning på sina livsval. När det kommer till andra människors levnadsvanor så hävdar jag dock att allsidig kost som omfattar även kött och fisk är mer välmotiverat än vegetariskt/veganskt, eftersom den är baserad på fakta om näringsinnehåll och näringsbehov samt vad många tycker är gott att äta.
    Det här är dock inga problem så länge vegetariska alternativ erbjuds, gör det dock inte till ett tvång skolan åläggs att följa.
  • AniieeHär
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-30 15:55:51 följande:
    Fast det är ju faktiskt så att man får i en skolmatsal inte välja mellan 2-3 rätter (fläsk, fläskfri och vegetarisk) då det inte är en betalande lunchrestaurang. Skolköken lagar x antal portioner till de som är anmälda till fläsk, fläskfri och veg.
    Beror alldels på vilken skola. Tvärtom är det till och med nuförtiden så att nästan kommuner (och jag har kollat, ägnat månader åt detta) har 1 kötträtt och 1 vegetarisk rätt. Varje dag, som är tänkt att räcka till ALLA som ALLA får ta av. Ett fåtal skolor har 3 rätter alltid eller ibland (dagens husman, dagens veg och dagens soppa) Det är bara hårdare matrestiktioner som lagas "portionsvis" så att säga.

I princip så är det bara förskolor och rena småskolor (1-3) som bara har 1 maträtt nuförtiden.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 17:48:54 följande:

1. Skolan ska skydda barnen från det som allmängiltigt och kunskapsbaserat är skadligt, inte det som enskilda föräldrar tror är skadligt. Tänk motsatsen: Helena tror på tomtar på loftet, att kunskap är skadligt, att kvinnor ska vara i hemmet, att afrikaner nog inte är riktigt lika bra människor som vi européer, att barn bara ska äta det de tycker är gott, även om det är friterade kycklingbitar med pommes eller våfflor med sylt varje dag... Hur tycker du det ska bemötas av skolan och samhället? Med stöd för föräldrarnas inställning eller ska man öppna upp för vidare kunskap och erfarenheter?

2. Jag anser att problemet är skapat av föräldrar av idag, det var inte ett problem förr och behöver heller inte vara det idag.

3. Okej för mig, jag ser inte problemet med det och det hindrar inte barn att äta av den mat som serveras i skolan om barnet vill det.

4. Detta existerar redan tyvärr (om du inte visste det) och är något jag tycker ska avskaffas.

I ett pluralistiskt samhälle finns det knappast någonting som är allmängiltigt och absolut farligt. En allmän obligatorisk skola måste ta hänsyn till föräldrarnas åsikter.

Vissa föräldrar tycker att nakenhet är farligt. Andra att socker, UV-strålning, haramkött, kött öht, buller, trafik etc är farligt. Skolan har en massa föräldrakrav att ta hänsyn till och bör också göra det i största möjligaste mån. Man kan inte kräva att föräldrar ska lämna över vården av sina barn regelbundet till en skola som de upplever är farlig.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 17:42:08 följande:
    Eftersom vi är ett rättssäkert land så krävs det ett domstolsbeslut för att göra inskränkningar i vårdnadshavares beslutsrätt. Den här läraren agerade utan domstolsbeslut och gjorde därmed fel.
    Ser du inte hur överflödig den kommentaren är?

• Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 18:04:22 följande:

Ja, jag kan hålla med dig om att vegetarianer/veganer kan motivera sina livsval väl, med betoning på sina livsval. När det kommer till andra människors levnadsvanor så hävdar jag dock att allsidig kost som omfattar även kött och fisk är mer välmotiverat än vegetariskt/veganskt, eftersom den är baserad på fakta om näringsinnehåll och näringsbehov samt vad många tycker är gott att äta.

Det här är dock inga problem så länge vegetariska alternativ erbjuds, gör det dock inte till ett tvång skolan åläggs att följa.

Det är sällan vegetarianer försöker tvinga sin livsstil på andra. Däremot vill du tvinga din livsstil på andra genom att tvinga andra att äta kött.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 18:08:04 följande:

Ser du inte hur överflödig den kommentaren är?

Den är inte ett dugg överflödig eftersom du inte verkar inse att en random person (exempelvis en lärare) inte har mandat att fatta vårdnadshavarbeslut åt andras barn.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:07:03 följande:
    I ett pluralistiskt samhälle finns det knappast någonting som är allmängiltigt och absolut farligt. En allmän obligatorisk skola måste ta hänsyn till föräldrarnas åsikter.

Vissa föräldrar tycker att nakenhet är farligt. Andra att socker, UV-strålning, haramkött, kött öht, buller, trafik etc är farligt. Skolan har en massa föräldrakrav att ta hänsyn till och bör också göra det i största möjligaste mån. Man kan inte kräva att föräldrar ska lämna över vården av sina barn regelbundet till en skola som de upplever är farlig.
    Självklart finns det saker i världen som allmängiltigt är farligt/skadligt eller omfattar stora risker. Den kommentaren har du inte tänkt särskilt väl på innan du yttrade dig.
    Skolan ska inte ge stöd för föräldrars inbillning och om de skulle de så får de ett rent helvete....helt omöjlig uppgift, för att inte tala om hur kostsam den blir. Jag är definitivt inte beredd att betala någon extra skatt för inbillade behov.

• Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 17:05:21 följande:
    Varför?

DÄRFÖR ATT DET DINNS VEGANER/VEGETARIANER SOM VÖGRAR MMA SINA BARN PGA ANIMALISK MJÖLK. HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG FÖRKLARA? SVARA ISTÄLLET! Maken till envis motvalls!
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:11:40 följande:
    Den är inte ett dugg överflödig eftersom du inte verkar inse att en random person (exempelvis en lärare) inte har mandat att fatta vårdnadshavarbeslut åt andras barn.
    Jo, den är överflödig eftersom jag redan kommenterat det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 18:20:35 följande:

DÄRFÖR ATT DET DINNS VEGANER/VEGETARIANER SOM VÖGRAR MMA SINA BARN PGA ANIMALISK MJÖLK. HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG FÖRKLARA? SVARA ISTÄLLET! Maken till envis motvalls!

Jag har ju redan sagt att jag äter både mjölk och ägg?

Hahaha alltså chilla, jag har inga som helst skyldigheter att besvara dina frågor.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?