• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:00:13 följande:
    Exakt. Man ska inte tvinga barn att ta ställning. Utan de får leva efter familjens värderingar tills de själva kan välja själv.

Du gör misstaget att tro att det skulle finnas värdeneutralitet.
    Relativ värdeneutralitet finns och är eftersträvansvärd i skolan.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:21:02 följande:

Det är ju du som förespråkar att barn ska tvingas ta ställning i etiska frågor, hur ska du ha det?

Tyvärr är det inte så att föräldrar alltid vet, förstår eller bryr sig om barnens bästa, det är därför det finns en mängd lagar kring det. Lagar uppstår av behov. Statens och lagars normer är i regel väl underbyggt av vetenskap.

Om skolan kan komplettera barnens uppväxt med en relativt värdeneutral miljö så är det med stor sannolikhet bara positivt jämfört med att barnen ska begränsas även där utefter föräldrarnas värderingar, om de då avviker från de allmängiltiga. Barndomen är ju trots allt en tid att lära sig och få erfarenhet inför ett vuxenliv som inte är begränsat till enbart det som gäller i det hem och familj barnen växer upp i. Du kan ju fundera ett par gånger över vad som bäst förbereder barn inför vuxenlivet.

Det är en inställning som din som är orsak till att många unga flickor från konservativt religiösa hemmiljöer inte får en vettig sexualkunskapsundervisning.

Skolan ska fungera som en utbildningsinstitution. I det bör det ingå utbildning i informationssökning och kritiskt tänkande. Men skolan ska inte fungera som en hjärntvättsinstitution.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 14:57:31 följande:
    Barnet vill inte äta kött och är vilket fall som helst för liten att ta det beslutet.
    Om jag förstått saken rätt så lurades ditt barn att äta en kötträtt genom att inte inte tydligt informeras om att rätten innehöll kött? I så fall tycker jag skolans personal gjorde fel. Detta framgick dock inte i trådstarten utan där låter det som att informationen framfördes men barnet ändå valde kötträtten.

Barn, oavsett ålder är inte alls för litet för att själva avgöra om de vill äta kött eller inte, det är bara att låta de prova och välja själv så kommer du att få ett resultat av det. Rent etiskt/ideologiskt sett krävs dock en viss mognad, kunskap och förståelse som små barn inte har, men det är en annan sak och inte helt nödvändigt för barn att kunna utan det ligger mer i föräldrarnas intresse och enligt min mening medför det ett ansvar som inte kan föras över på någon annan eftersom det inte är ett allmängiltigt behov för barnet.
  • Anonym (Överreaktion)
    Axe skrev 2017-03-30 12:42:13 följande:
    Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.

Nejdu det där med att en ko står i ett bås hela dagarna och mjölkas av mekaniska armar är något som kanske finns i Kina eller så men det är en myt. 90% cirka, minns ej siffran exakt, är utomhus och mjölkas bara enligt schema. Visst finns det automatiserade delar i processen men ingen ko skulle låta sig stå kvar och mjölkas om det gjorde ont. Du har läst någon skröna från vänstermupp-håll!

Berätta nu om du ammat ditt barn personligen.
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:32:38 följande:

Om jag förstått saken rätt så lurades ditt barn att äta en kötträtt genom att inte inte tydligt informeras om att rätten innehöll kött? I så fall tycker jag skolans personal gjorde fel. Detta framgick dock inte i trådstarten utan där låter det som att informationen framfördes men barnet ändå valde kötträtten.

Barn, oavsett ålder är inte alls för litet för att själva avgöra om de vill äta kött eller inte, det är bara att låta de prova och välja själv så kommer du att få ett resultat av det. Rent etiskt/ideologiskt sett krävs dock en viss mognad, kunskap och förståelse som små barn inte har, men det är en annan sak och inte helt nödvändigt för barn att kunna utan det ligger mer i föräldrarnas intresse och enligt min mening medför det ett ansvar som inte kan föras över på någon annan eftersom det inte är ett allmängiltigt behov för barnet.

Lura är nog att ta i, jag tror att det var ett missförstånd, men mitt barn var hur som helst inte medveten om att det var kött i.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:28:52 följande:
    Skolan ska fungera som en utbildningsinstitution. I det bör det ingå utbildning i informationssökning och kritiskt tänkande. Men skolan ska inte fungera som en hjärntvättsinstitution.
    Precis och hur ska man uppnå det målet om man begränsar sig till konservativa ideologier hos föräldrarna? Man måste vara öppen för kunskap för att kunna tillgodogöra sig den. Strävan efter värdeneutralitet är den enda vägen att gå, allt annat är att begränsa kunskapsupptagning.

• Anonym (nope)

Till skillnad från vad du verkar tro så är det inte föräldrarna som avgör vad som serveras i skolan utan skolan (och deras budget). Det är inte en restaurang, det är en skola. Barnen får mat så de orkar med att lära sig men skolans primära uppgift är att lära barn saker inte erbjuda dem lunchmeny med 5 olika rätter

• Anonym (Mamma)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-30 15:38:49 följande:

Till skillnad från vad du verkar tro så är det inte föräldrarna som avgör vad som serveras i skolan utan skolan (och deras budget). Det är inte en restaurang, det är en skola. Barnen får mat så de orkar med att lära sig men skolans primära uppgift är att lära barn saker inte erbjuda dem lunchmeny med 5 olika rätter

Vem är det som tror det?
  • kvarnfot

Inte lätt att försöka diskutera något i den här tråden med 3 st "foliehatts-veganer"...

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 15:36:55 följande:
    Lura är nog att ta i, jag tror att det var ett missförstånd, men mitt barn var hur som helst inte medveten om att det var kött i.
    Begreppet "lura" är förstås lite överdrivet och det var medvetet, eftersom det är så det kan kännas när man själv blir drabbad. Att ditt barn inte gjordes medveten om rättens köttinnehåll är trots allt det väsentliga och där håller jag med dig om att man gjorde fel.

Däremot tycker jag inte skolan av föräldrar kan hållas ansvarig att tvinga barnet att äta kost som inte är medicinskt motiverat, utan det är upp till föräldern att genom information övertyga sina barn om det riktiga med sådan kost, så att de alltid väljer de kosten när valet och fullgod information finns tillgänglig.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?