Anonym (Ina) skrev 2017-03-30 13:12:58 följande:
Fast du har själv skrivit att ditt barn varken vill eller FÅR äta kött.. Det innebär ju att ditt barn inte själv har valt detta. Vad du tycker och inte tycker ska inte påverka dina barn.
Fröken skulle informerat ditt barn om vad lasagnen innehöll. Det ska gott räcka med kött eller lasagne. Vill ditt barn ändå äta maten så tycker jag att du gör fel i att bli arg. Sen om du bara serverar vegetariskt hemma så ser jag inget fel i det heller, men om pappan nu äter kött då tycker jag att det är fel att neka dina barn detta också. Det ska vara ett eget val. Lever ni ihop? Om inte, hur säker kan du då vara på att han inte ger barnen kött? Många yngre barn gör som sina föräldrar för de tror att de gör fel annars. De kanske inte vill äta ko pga din påverkan. Precis som religiösa barn är troende pga sina föräldrar, eller barn som älskar sport gör det pga av sina föräldrar (menar då barn som inte annars hade gjort det). Sen när de är vuxna så ja då kan de visserligen välja att tycka som de vill. Men den friheten ska inte ett barn få ha då eller vad? Det är totalt fel i min värld. Tänk om någon hade nekat dig i 11 års åldern att bli vegetarian.
Min dotter var troende i 10år, inget jag hade påverkat då jag själv inte är det. Men det är som sagt hennes val. Jag äter mycket vegetariskt också, jag mår bättre av det även om jag tycker kött är gott. Men mina barn påverkas inte av det. De vill äta kött, då får de göra det. Sen går vi inte på cirkus eller stöttar minkuppfödare för det är fel. Men tror du på allvar att det ens hade funnits några kor, grisar eller hönor om vi inte hade haft uppfödning av dessa djur? Nä det hade det inte. Inte i Sverige iaf, möjligtvis i andra länder. men vi tycker olika men antar att i din värld får man inte tycka olika. En del hinduer håller inte med dig heller, de anser att man inte får gräva i jorden för det finns små djur där som tar skada och kan dö av detta. Är inte det också djurplågeri? Maskar, insekter osv som måste lida pga all potatis, morötter, majs, ärtor mm. Tycker du att de är löjliga som bryr sig om dessa djur så du kan få mat i magen? Kanske är bättre att leva på bär då. Men allvarligt, det kommer alltid finnas någon som inte håller med dig och tycker att just du är löjlig precis som du tycker köttätare är. men att försöka tvinga andra till att tycka som man själv gör är helt jäkla galet! Vad du anser vara fel för dig är inte fel för andra. det du anser vara rätt är som sagt inte heller rätt för andra. Så hur du än vänder och vrider på det så lever vi faktiskt i ett demokratiskt land där alla har rätt till sin fria vilja. Så försöka tvinga en lärare att neka ett barn mat oavsett kött eller inte är bara fel. finns det ingen dålig tarm som inte kan hantera köttet eller allergi så har inte läraren agerat fel i detta. Däremot som jag skrev tidigare så kunde hon förtydligat lite att lasagnen innehöll kött.
Jag och pappan lever ihop och han är också vegetarian, vad nu det har med lärarens val att ignorera vad vi sagt att göra.
Jag har sagt upprepade gånger att jag försöker hålla mig så neutral som möjligt och bara svara på det de faktiskt frågar just för att jag inte vill känna att jag trycker på dem något, men nej, de får inte välja när de är såhär små. Precis som att de inte får hoppa i sängen eller rita på väggarna heller. De får inte heller slåss, retas eller dyl heller. Alla (borde) ha regler för sina barn och jag utgår ifrån att en klar majoritet gör sitt bästa för att lära barnen vad de anser vara rätt och fel.
Det är inte samma sak att bli vegetarian som att bli köttätare dock. Mina föräldrar mådde inte dåligt av att ha vegetarisk mat hemma så som jag mår dåligt av kött. En "köttätare" har inte tagit något ställningstagande mot vegetariskt, de flesta äter vegetariskt titt som tätt utan att reflektera över det för att det inte heter just "vegetariskt", utan det är bara mat helt enkelt.
Min pappa var väldigt negativt till att jag ville bli vegetarian och det tog många år innan han slutade försöka få mig att äta kött och kunde tom gömma det i min mat och sen sitta och flina åt det.