• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Tom Araya

Hur många av er som förespråkar vegetarisk/vegansk kost av etiska/ideologiska/miljöskäl har köttätande husdjur?

• Anonym (smilla)
    Kasperina skrev 2017-03-30 13:53:58 följande:

Jag tycker det är fel att pådyvla någon annan sina åsikter i största allmänhet, och tycker därmed att du är onödigt hård mot ditt barn.

Pedagogen borde ha varit tydlig med att maten innehöll kött så att ditt barn kunde göra ett informerat val, men vad är egentligen risken med att ditt barn provar på köttfärs? Om det inte finns något sjukdomstillstånd med så har jag väldigt svårt att se det som ett riktigt problem just ATT hen fick i sig lite köttfärs, tvärtom är det nyttigt rent fysiologiskt för människor och särskilt barn att äta lite kött någon gång ibland. Däremot håller jag med om att pedagogen hanterade situationen fel.

Men du utgår felaktigt ifrån att en 7-åring skulle kunna göra ett informerat val angående köttätning.

Man håller inte 7-åringar ansvariga för någonting. Och skulle aldrig hålla de ansvariga för att de äter djur. Därför kan man inte heller kräva att de ska fatta beslut om sånt. Barn ska vara barn och slippa sånt. De gör som föräldrarna säger och tids nog är de gamla nog för att bära bördan över sina handlingar.
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 14:11:08 följande:
    Nej, för det är fortfarande döda djur.
    Tja det är ju inte sällskapsdjur du köper eller vad tusan menar du???
  • Marrrannnn

Ingen av er har att göra med VARFÖR barnet "inte får" äta kött. Fy så pinsamt att ni ens reagerar på detta sätt. Att som människa äta kött är ALLTID fel (jag har rätt och du har fel. Punkt.) och det är inte någonstans vegetarianer det är fel på. Barn kopplar inte i den åldern vad de faktiskt äter, så det är inget konstigt i att hen inte förstod det.

Jag tycker det är otroligt fel gjort av läraren. Punkt.

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 13:32:16 följande:
    Jo det är det. Det ingår i skolans jobb att ta över vardagsansvaret för barnen under skolvistelsen. Du fattar ju själv att ingen förälder skulle skicka sitt barn till skolan om barnen lämnades vind för våg där.
    Det är en väsentlig skillnad på att ta över ansvaret i för alla barn allmängiltiga behov och omsorg jämfört med att ta ansvar för enskilda föräldrars ställningstagande och värderingar. Det senare har jag mycket svårt att se som skolans uppgift. Tvärtom finns det många goda skäl till att barn ska behandlas så lika som möjligt i skolan och att avvikelser är påtagligt behovsmotiverat.
  • Anonym (Egen vilja)

Respektera att ditt barn vill äta kött, precis som hon respekterar att du inte gör det.

Jag hade varit mer orolig att hon ska bli dålig när hon annars inte äter kött. Men det kanske gick bra?

• Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:34:13 följande:

Det är en väsentlig skillnad på att ta över ansvaret i för alla barn allmängiltiga behov och omsorg jämfört med att ta ansvar för enskilda föräldrars ställningstagande och värderingar. Det senare har jag mycket svårt att se som skolans uppgift. Tvärtom finns det många goda skäl till att barn ska behandlas så lika som möjligt i skolan och att avvikelser är påtagligt behovsmotiverat.

Det ingår i barns allmängiltiga behov att inte bli tvångskonverterade till en annan religion i skolan, att slippa göra stora etiska ställningstaganden i skolan. De ska inte behöva vara vuxna eller behöva värja sig och göra val. Barn ska vara barn.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (Egen vilja) skrev 2017-03-30 14:35:04 följande:

Respektera att ditt barn vill äta kött, precis som hon respekterar att du inte gör det.

Jag hade varit mer orolig att hon ska bli dålig när hon annars inte äter kött. Men det kanske gick bra?

Skulle du respektera din 7-årings önskan om att skaffa sig en tatuering, göra en skönhetsoperation eller ha sex med den tonåriga grannpojken?
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:42:21 följande:
    Skulle du respektera din 7-årings önskan om att skaffa sig en tatuering, göra en skönhetsoperation eller ha sex med den tonåriga grannpojken?
    Det blir en mycket skev jämförelse då just köttätande är väldigt naturligt för oss som ras.
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:37:34 följande:
    Det ingår i barns allmängiltiga behov att inte bli tvångskonverterade till en annan religion i skolan, att slippa göra stora etiska ställningstaganden i skolan. De ska inte behöva vara vuxna eller behöva värja sig och göra val. Barn ska vara barn.
    Exakt! De ska därför kunna få välja att smaka på kött om de vill det och inte tvingas ta sina föräldrars etiska ståndpunkt om de inte vill!
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?