Inlägg från: Anonym (seriöst?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (seriöst?)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:42:21 följande:
    Skulle du respektera din 7-årings önskan om att skaffa sig en tatuering, göra en skönhetsoperation eller ha sex med den tonåriga grannpojken?
    Det blir en mycket skev jämförelse då just köttätande är väldigt naturligt för oss som ras.
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:37:34 följande:
    Det ingår i barns allmängiltiga behov att inte bli tvångskonverterade till en annan religion i skolan, att slippa göra stora etiska ställningstaganden i skolan. De ska inte behöva vara vuxna eller behöva värja sig och göra val. Barn ska vara barn.
    Exakt! De ska därför kunna få välja att smaka på kött om de vill det och inte tvingas ta sina föräldrars etiska ståndpunkt om de inte vill!
  • Anonym (seriöst?)
    kvarnfot skrev 2017-03-30 15:41:48 följande:

Inte lätt att försöka diskutera något i den här tråden med 3 st "foliehatts-veganer"...

Kalla dem inte foliehattsveganer! *sträng röst*
    Enligt min kompis som är vegan så ingår det i veganismen att respektera alla levande varelser, vilket även inkluderar köttätare.
    Militanta veganer är därmed inte riktiga veganer
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:44:49 följande:
    Hur tänkte du där? Du erkänner själv att småbarn är för små för etiska ställningstaganden. Ska de få experimentera då fritt? Döda djur? Slå syskon?
    Absolut. Det är det all barnuppfostran alltid har gått ut på, att uppfostra barnen till att döda och slåss. Det var först när veganerna kom till (när vi blev så pass välnärda att man kunde göra ett ställningstagande och ändå överleva) som man kom på att man kanske skulle uppfostra barnen till att inte slå ihjäl varann.
    De 10 budorden är inte 2000 år gamla, utan skrevs egentligen av den första veganen!
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:50:46 följande:
    Alltså jag är inte ens vegetarian. Men jag kan förstå varför andra väljer att vara det och har vett nog att respektera det.
    Men du respekterar inte köttätare, eller folk i största allmänhet?!? Hur får du ihop det?
    Och innebär det att jag ska tolka följande inlägg
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:44:49 följande:
    Hur tänkte du där? Du erkänner själv att småbarn är för små för etiska ställningstaganden. Ska de få experimentera då fritt? Döda djur? Slå syskon?
    som att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 07:58:19 följande:
    Nej det var svaret jag fick från vår skola igår också :) det var ett missförstånd och läraren hade sån ångest när hen insåg vad som hänt.

Det som har hänt har hänt och det kan vi inte göra något åt, men det lär inte hända igen för den här läraren iaf :)
    Vad skönt att det är uträtt!
    För att undvika det i framtiden, inte bara vad gäller skolmaten utan överhuvudtaget, föreslår jag att du lär ditt barn att alltid fråga om det finns kött eller fisk i maten. så kan hen göra ett informerat val

Jag har sett att du tagit åt dig av något av mina inlägg som inte var riktat till dig, så jag vill passa på att säga att jag inte alls tror att du är någon slags "rabiat släpp-minkarna-fria-galning"  däremot framhärdar jag i att jag tycker att en sjuåring borde kunna få välja att smaka på kött och fisk om hen vill.
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 08:52:39 följande:
    Och jag påstår att flickan är för liten för att klara av ett informerat val angående köttätning. Tycker inte ts ska sätta sån press på ett litet barn.

Däremot kan ts välja kött åt barnet istället om ts tycker att barnet bör testa kött också. Men förstår inte varför hon skulle göra det när hon är vegetarian.
    Om man behandlar barn som mindre vetande varelser så kommer de bli osäkra vuxna som inte vågar ha en egen åsikt och stå för den. Det är mycket bättre att stötta sina barn att våga göra val som är rätt för dem och låta dem försöka själva.
  • Anonym (seriöst?)
    monkees skrev 2017-03-31 09:27:23 följande:
    Men hur gör man om det som i TS fall ens unge inte gillar det vegetariska alternativet? Ska skolan bekosta restaurang?
    Och hur gör man med barn som är allergiska mot soja och andra baljväxter som är stommen i vegetarisk kost? Att man kopplar ihop veganer med födoämnesallergiker finner jag jättemärkligt.
    Du kanske tänkte på mjölkproteinallergi, men den följs ofta av sojaallergi så det är inte en bra ide.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?