• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Mamma)
    Stårschan skrev 2017-03-30 11:13:55 följande:

Nej, men att själv välja utifrån de två maträtter som skolan serverar den dagen. Att få göra samma avvägning som de övriga barnen får göra. Att inte tvingas till särbehandling på grund av något som föräldrarna har bestämt över ens huvud.

Absolut är det bra att äta mer vegetariskt, men vari ligger skadan i om dottern (som TS fortfarande envisas med att försöka göra könlös) äter kött en måltid av 10 eller 20?

Mitt barn är inte könlöst, däremot är könet helt irrelevant för tråden.
  • Anonym (Mamma)
    Stårschan skrev 2017-03-30 11:17:04 följande:

Du menar alltså att dottern inte förrän häromdagen visste orsaken till att hon inte får äta kötträtter som alla andra? Hon blev alltså först nu upplyst om att "kött" innebär "död ko" eller "död gris"? Hur har ni i så fall fram till nu förklarat för henne att hon bör/förväntas undvika viss sorts mat?

Självklart INTE. Däremot hade hen inte kopplat att lasagnen innehöll ko.
  • Axe

Djurfabriken.se

Där kan du visa ditt barn allt.om uppfödning och slakt i Sverige. Inget extremt utan precis så som det faktiskt går till.

Sen kan HON väl få välja själv?

• Scoops
    Axe skrev 2017-03-30 11:35:08 följande:

Djurfabriken.se

Där kan du visa ditt barn allt.om uppfödning och slakt i Sverige. Inget extremt utan precis så som det faktiskt går till.

Sen kan HON väl få välja själv?

Nej, så där går det verkligen inte till. Jag har varit på 6-8 "mjölkfabriker" (läs: produktioner) i Sverige. Både i Västerbotten, Östergötland och Skåne och aldrig sett något som ens liknar det som beskrivs! Skulle det vara så att jag är ett lyckligt undantag som bara sett solskenshistorier vore det ju hemskt. Men inget av de ställen jag varit på har utgett sig för att vara särskilt bra utan har alltid bara pekat på utvecklingsmöjligheter.
  • Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 21:56:34 följande:
    Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".
    Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.
    Är du dum på riktigt eller bara ouppmärksam? Jag är INTE TS!
  • Axe
    Scoops skrev 2017-03-30 12:02:08 följande:

Nej, så där går det verkligen inte till. Jag har varit på 6-8 "mjölkfabriker" (läs: produktioner) i Sverige. Både i Västerbotten, Östergötland och Skåne och aldrig sett något som ens liknar det som beskrivs! Skulle det vara så att jag är ett lyckligt undantag som bara sett solskenshistorier vore det ju hemskt. Men inget av de ställen jag varit på har utgett sig för att vara särskilt bra utan har alltid bara pekat på utvecklingsmöjligheter.

Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.
  • kvarnfot
    Axe skrev 2017-03-30 12:42:13 följande:
    Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.
    Min kusin har jobbat flera år som kontrollant och han säger att det är oerhört få som inte sköter sej som dom ska.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Är inte skolans ansvar att se till att så stora barn äter den mat föräldrarna bestämt, sålänge det inte handlar om allergier. Nu handlar det om att du som förälder tror du kan tvinga ditt barn att äta en viss mat. Du får väl komma till skolan o vakta stackaren under luncherna.
  • BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 10:22:01 följande:
    Vilka detaljer har jag gått in på? Jag frågade om barnet visste vad det var i och när det inte visste så berättade jag, hur är det att berätta för mycket?

Det var barnet själv som berättade.

Du förhörde ditt barn om ingredienserna (bara det är skrämmande). Och när barnet sedan sade "köttfärs" så verkade du känt en överväldigande lust att berätta om hur kättfärs är djur, så att barnet i slutändan mådde dåligt över sitt eget val. Känner du ditt barn det minste så visste du hur hen skulle reagera, men du valde ändå att skapa ångest hos hen. Jag frågar igen, hur tänker du människa?

Du hade lika gärna bara kunnat fråga barnet, låtit barnet svara "köttfärs" och sedan hade du kunnat ta detaljerna (köttfärs = dött djur) med personalen - INTE med barnet i fråga.   

Det är ju DU som har gjort det här till ett problem. 

• Anonym (precis)
    kvarnfot skrev 2017-03-30 10:43:05 följande:

Det som skrämmer mej mest är att föräldrar tvingar sina barn till en begränsad kost! Jag tycker dom kan få välja själva vilken kost dom ska följa först när det blivit lite äldre i tonåren.

Precis! De får välja. När de är stora nog att förstå så får mina VÄLJA att isf börja äta kött. 

Jag ser det som övergrepp att tvinga i barn döda djur när de själva inte vet vad de sitter och äter! Så för mig är det mer naturligt att de får välja den kosten senare om de önskar. 

Jag önskar att mina föräldrar hade gjort så, har aldrig gillat kött men har alltid tvingats att äta det. Fy! 

Att ge barnet vegetariskt är enligt mig snällare. Skolan ska inte tillåta barnet äta kött om man har lämnat in kostanmälan om vegetariskt. Hade blivit rasande!

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?