• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 01:32:17 följande:

Föräldrars mandat är och ska vara begränsat i skolan.

Föräldrarna delegerar ansvaret till lärarna. Lärarna agerar på uppdrag åt föräldrarna.

Tror du på allvar att föräldrar skulle skicka sina barn till skolan om lärare juridiskt fick vårdnadsansvaret i skolan?
  • kvarnfot

Det som skrämmer mej mest är att föräldrar tvingar sina barn till en begränsad kost! Jag tycker dom kan få välja själva vilken kost dom ska följa först när det blivit lite äldre i tonåren.

• Anonym (Vimla)
    kvarnfot skrev 2017-03-30 10:43:05 följande:

Det som skrämmer mej mest är att föräldrar tvingar sina barn till en begränsad kost! Jag tycker dom kan få välja själva vilken kost dom ska följa först när det blivit lite äldre i tonåren.

Så du menar att du inte skulle ha begränsad kost? Skojar du?
  • Stårschan
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 10:41:15 följande:
    Föräldrarna delegerar ansvaret till lärarna. Lärarna agerar på uppdrag åt föräldrarna.

Tror du på allvar att föräldrar skulle skicka sina barn till skolan om lärare juridiskt fick vårdnadsansvaret i skolan?
    Lärarna agerar på uppdrag av staten, som är samhällsgemenskapen. Vi föräldrar får utnyttja den enorma förmån det är att låta våra barn få fri skolgång och fri skolmat.
  • Ver0

Men jösses vilka kommentarer det fanns här...

Att barnet ska få välja själv vad hen vill äta... ? Låter ni alltså era barn välja själv vad de vill äta, eller gör ni någon slags avvägning och tar beslutet att godis/chips/glass inte är lämpliga måltider? Då bestämmer ni ju över era barn!

Behandlar ni vegetarisk mat som likvärdig köttkost och förklarar vad som finns i respektive kost och sedan låter era barn välja? En kvalificerad gissning är att ni inte gör det, och då har ni ju indirekt bestämt vad era barn ska äta. Igen. Och det är ju det vi föräldrar gör: bestämmer vad våra barn ska få i sig utifrån vår kunskap och tro om vad som är bäst för dem. Att vi kommer fram till olika beslut, tja, vi har väl helt enkelt olika kunskap och är själva uppfostrade olika.

Kan meddela att Livsmedelsverket förespråkar en mer vegetarisk kost då det har visat sig minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, vissa cancerformer osv. Sedan gör man väl vad man vill med den informationen. Jag är ändå övertygad om att alla tar sina kostbeslut efter vad de anser vara bäst för sina barn, precis som det ska vara. Tänk bara vad skönt om vi dessutom kunde respektera det och respektera varandra - vilken grej att föra vidare till våra barn!

• Anonym (Mamma)
    Stårschan skrev 2017-03-30 10:35:14 följande:

Vid vilken ålder anser du att din dotter är mogen att själv bestämma vad hon äter?

Svårt att säga, hänger på hens mognad. Det finns mycket jag inte vill att mina barn ska göra, men som jag med tiden inte kommer ha något annat val än att acceptera om de vill göra det när de har åldern inne, för mig hamnar köttätande i samma kategori.

Jag valde själv att bli vegetarian när jag var elva, så däromkring kanske? Hänger som sagt helt på hens egen mognad. Dock så ville hen faktiskt inte äta djur nu heller.

Kommer däremot aldrig servera det hemma, så då får de äta vad de vill när de är nån annanstans den dagen.
  • kvarnfot
    Anonym (Vimla) skrev 2017-03-30 10:44:20 följande:
    Så du menar att du inte skulle ha begränsad kost? Skojar du?
    Nu vet jag inte om du inte förstår vad ordet begränsad betyder med tanke på ditt svar...
    Vi äter inte begränsat eftersom vi äter all form av mat som är vanlig i Sverige....
  • Stårschan
    Ver0 skrev 2017-03-30 10:53:43 följande:

Men jösses vilka kommentarer det fanns här...

Att barnet ska få välja själv vad hen vill äta... ? Låter ni alltså era barn välja själv vad de vill äta, eller gör ni någon slags avvägning och tar beslutet att godis/chips/glass inte är lämpliga måltider? Då bestämmer ni ju över era barn!

Behandlar ni vegetarisk mat som likvärdig köttkost och förklarar vad som finns i respektive kost och sedan låter era barn välja? En kvalificerad gissning är att ni inte gör det, och då har ni ju indirekt bestämt vad era barn ska äta. Igen. Och det är ju det vi föräldrar gör: bestämmer vad våra barn ska få i sig utifrån vår kunskap och tro om vad som är bäst för dem. Att vi kommer fram till olika beslut, tja, vi har väl helt enkelt olika kunskap och är själva uppfostrade olika.

Kan meddela att Livsmedelsverket förespråkar en mer vegetarisk kost då det har visat sig minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, vissa cancerformer osv. Sedan gör man väl vad man vill med den informationen. Jag är ändå övertygad om att alla tar sina kostbeslut efter vad de anser vara bäst för sina barn, precis som det ska vara. Tänk bara vad skönt om vi dessutom kunde respektera det och respektera varandra - vilken grej att föra vidare till våra barn!

Nej, men att själv välja utifrån de två maträtter som skolan serverar den dagen. Att få göra samma avvägning som de övriga barnen får göra. Att inte tvingas till särbehandling på grund av något som föräldrarna har bestämt över ens huvud.

Absolut är det bra att äta mer vegetariskt, men vari ligger skadan i om dottern (som TS fortfarande envisas med att försöka göra könlös) äter kött en måltid av 10 eller 20?
  • Anonym (smilla)
    Stårschan skrev 2017-03-30 10:51:27 följande:

Lärarna agerar på uppdrag av staten, som är samhällsgemenskapen. Vi föräldrar får utnyttja den enorma förmån det är att låta våra barn få fri skolgång och fri skolmat.

Lagen fastställer allas mandat klart och tydligt. Vårdnadshavare har det övergripande ansvaret för barn. Någon som tar hand om ett barn kan självständigt fatta beslut åt barnet som rör smärre vardagliga ting men har ej mandat att fatta några större beslut utan delegering från vårdnadshavare.

Så nej, lärare har ej mandat att fatta beslut för barn gällande religiösa konverteringar, tatueringar, håltagning, kosthållning, byte av skola, klippa håret eller någonting som har större betydelse.
  • Stårschan
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 10:22:01 följande:
    Vilka detaljer har jag gått in på? Jag frågade om barnet visste vad det var i och när det inte visste så berättade jag, hur är det att berätta för mycket?

Det var barnet själv som berättade.
    Du menar alltså att dottern inte förrän häromdagen visste orsaken till att hon inte får äta kötträtter som alla andra? Hon blev alltså först nu upplyst om att "kött" innebär "död ko" eller "död gris"? Hur har ni i så fall fram till nu förklarat för henne att hon bör/förväntas undvika viss sorts mat?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?