• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (gott)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:29:53 följande:
    Barnen lägger upp själva, men fröken står med och mitt barn frågade om det fick ta av färsen eftersom den vegetariska maten inte såg god ut.

Kötträtten var lasagne och det vegetariska nån gryta. Tycker att de åtminstone borde göra något likvärdigt.
    Dom gör väl olika rätter för att alla barnen ska kunna välja vegetariskt om dom vill. Då är det trist om det är nästan samma som kötträtten antar jag. På min lunchrestaurang finns det alternativ med och utan kött och då har dom såklart inte lasagne på båda. 
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 22:10:13 följande:
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:57:06 följande:

Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!

Det spelar ingen roll vad eleven är anmäld som, finns det flera maträtter som alla får ta av tycker jag det är ett övergrepp att tvinga i barnet en viss sorts mat. Barnet ska få välja själv om det inte rör sig om allergi eller något barnet blir sjuk av.

Föräldrarna får inte bestämma allt som sker i skolan, de får inte välja bort vissa ämnen eller hindra att skolan lär ut enligt sin värderingsplan, jag tycker det här är samma sak.
    Ja man får tycka vad man vill men det är faktiskt orelevant då det finns tydliga regler på hur det ska gå till!
  • BahHumbug
    Anonym (Vimla) skrev 2017-03-29 22:07:44 följande:
    Har ett barn som väljer att inte äta kött. Vi är själva vegetarianer men det är inget vi pratar om och vi hade bestämt att låta bli att lägga värderingar åt honom, och han får äta det han vill när andra lagar. Trots det vill han inte äta kött, han har svårt att tro på att det verkligen är döda kor eller fåglar som folk lagat, för han har ju frågat bär han sett maten, och när han ändå blivit nyfiken och smakat har han tyckt att det smakat illa.

Utmanar köttisar att inte lägga värderingar... ;)
    Men då har barnet valt det själv utan att känna sig tvingad. TS skrev att hon har förbjudit sina barn att äta kött. Det vore en sak om hennes barn själv sagt att hon inte vill äta kött. Har inget emot att föräldrar är vegetarianer så länge det inte blir ett tvång hos barnen att de måste äta det de äter och inte testa andra saker.

Du skriver att ditt barn är nyfiken och smakar och att ni låter honom göra det. Det tycker jag är jätte bra och hoppas att det är så i många familjer. Man låter barnen testa och smaka för att sedan göra ett eget val. Men om du hade skrivit att du hade förbjudit ditt barn allt som har med kött att göra så skulle jag tycka annorlunda. De som äter kött serverar oftast grönsaker och liknande till sina barn så att de får smak för det. Då kan se senare i livet bestämma hur de vill göra. Har flera vänner som gått ifrån kött till veg när de kom i tjugoårs åldern.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:16:47 följande:
    Ja man får tycka vad man vill men det är faktiskt orelevant då det finns tydliga regler på hur det ska gå till!
    Nej, det är inte alls irrelevant vad jag/man/vi tycker eftersom de regler som finns är grundade på en åsikt om att det ska vara så och det går att ändra på om man tycker annorlunda.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:14:33 följande:
    Där kan jag inte riktigt hålla med! Föräldrarna har inte makt över skolan då skolan i första hand handlar om undervisning och träning i sociala färdigheter. Det som styr skolan är läroplanen och skollagen. Att vi i Sverige erbjuds skollunch är ett plus i kanten men eleverna är inte här för att äta bara och det är en liten detalj under HELA skoldagen. Glöm inte bort skolans syfte.
    I den här frågan verkar skolans syfte vara helt bortglömd.
  • Anonym (Nej)
    BahHumbug skrev 2017-03-29 22:10:49 följande:
    Fast nu var det så att mamman hade förbjudit sina barn att äta kött.
    När det gäller förbud så känner jag lite agg, då har man bestämt att barnen inte får välja själv. Det är en sak om familjen äter vegetariskt hemma och låter sina barn prova på olika rätter för att sedan välja själv. Det är nog lättare att gå från kött till vegetarisk kost än att gå från vegetariskt till kött.
    Hänger med på ditt resonemang. Absolut. Förbud är laddat och i Sverige är förbud inte vidare vanligt vilket är bra såklart.

Min syster har barn som äter vegetariskt. Föräldrarna förklarar för sina barn varför de själva har valt detta och varför de tycker att det är ett bra val för barnen. Barnen kommer ju, när de är tonåringar, skita fullständigt i vad föräldrar tycker och äta det som de vill ha. Ingen religion alltså.

Och även om många blir förbannade av mina liknelser så är vi i Sverige på ett sätt hjärntvättade. När det var några % häst i maten var det ju ramaskri. Hästarna var säkert gamla och hade nog levt ett bättre liv än slaktkor. Var var problemet, egentligen?

Och sry för off topic.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gott) skrev 2017-03-29 22:15:57 följande:
    Dom gör väl olika rätter för att alla barnen ska kunna välja vegetariskt om dom vill. Då är det trist om det är nästan samma som kötträtten antar jag. På min lunchrestaurang finns det alternativ med och utan kött och då har dom såklart inte lasagne på båda. 
    Nej det fungerar inte riktigt så. Alla skolor av salladsbord som alla ska kunna ta av (kanske inte om man är baljväxtallergiker alltid). Där är allt vegetariskt, glutenfritt, fläskfritt och mjölkfritt.

Den finns det tre vagnar med olika typer av mat: fläsk, fläskfri och vegetarisk. Har man allergier eller andra kostval såsom veganism (som är en minoritet) får man mat i egna kantiner med namn pga av kontaminering.

Det är inte fritt att välja vilken mat man vill ha utan skolköken lagar antal rätter utifrån hur många som är anmälda till fläskkost, fläskfri och vegetarisk. Likadant gäller under fritids (frukost + mellanmål) och vid utflykter. Det är för att man inte ska laga mer mat än vad som behövs, en miljö- och ekonomisk fråga.

Skollunchen är ett avbrott under skoldagen mellan lektionerna för att fylla på energin, inte en restaurang.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:14:27 följande:

Blev lite svårt förstår jag. Jobbigt att inse att en är lika hjärntvättad som de normavvikande.

Jag fattar helt ärligt inte vad du menar. Vad pratar du om? Islam, Jesus, illuminati, Sverigedemokraterna? Jag vet inte vad du tycker eller vad du står heller.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:16:47 följande:

Då får man väl ändra på de reglerna. Det är hemskt vilken makt föräldrar har över skolan idag.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?