• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Lärare)

Jag såg nu att det kommit nya kommentarer medan jag skrev min och jag vill bara tillägga om jag inte var tydlig nog att det spelar ingen roll om barnet vill äta kött eller inte om hen är anmäld vegetarisk. Vårdnadshavare tar beslut åt barnen fram tills dom är gamla nog (i Sverige: 18år) och det ska vi som personal respektera oavsett vad vi tycker! Det är inte hemskt att tvinga barn att äta vegetariskt då det är ett beslut som vårdnadshavarna tar beroende på deras värderingar. Precis som det inte är hemskt att tvinga sina barn att äta grönsaker till varje måltid och frukt varje dag. Alla föräldrar gör liknande val varje dag och ska vi börja kritisera detta och blanda oss är vi inne i ett helt annat forum och verksamhet! Man får acceptera att alla är olika!

• Tom Araya
    Anonym (Emmy) skrev 2017-03-29 21:33:57 följande:

Det känns som många här verkar missa poängen... Om läraren vet att barnet inte äter kött, så borde hon självklart sagt att det var kött i maten. Sen får barnet göra ett eget val om det är någon hen vill äta eller inte.

Kanske för att TS missade att skriva det i trådstarten.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 21:37:16 följande:
    Det du faktiskt gör är att avgöra elevens kost efter föräldrarnas önskemål. Hade du istället låtit barnen få välja själva överlåter du frågan till att stå mellan barn och förälder.
    Hej!

Nej jag avgör inte hela elevens kost utan det gör vårdnadshavare när dom lämnar in blanketten till skolan. Vi i skolan efterföljer vårdnadshavarnas beslut. Om jag förbiser det och låter eleven ta kött låter jag inte frågan stå mellan barn och förälder eftersom föräldrarna inte är där. Jag kan påtala det däremot för dom att eleven uttrycker att hen vill äta kött men det är inga beslut jag som tjänsteman får ta!
  • Anonym (Nej)

För att hålla mig till ämnet, som de flesta här inte klarar av pga deras emotionella utbrott, så är svaret NEJ.

Du som förälder bestämmer vad som gäller för barnet. Hade en lärare sagt till en muslimsk elev "'ät du fläsk lilla stackare" hade han/hon fått rejäla problem.

Och att vara vegetarian är ingen religion. Det är för det mesta ett informerat val.

• Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 21:44:04 följande:

För att hålla mig till ämnet, som de flesta här inte klarar av pga deras emotionella utbrott, så är svaret NEJ.

Du som förälder bestämmer vad som gäller för barnet. Hade en lärare sagt till en muslimsk elev "'ät du fläsk lilla stackare" hade han/hon fått rejäla problem.

Och att vara vegetarian är ingen religion. Det är för det mesta ett informerat val.

Fast om barnet frågade om det var fläsk, läraren sa ja och barnet tog i alla fall, vad ska läraren göra åt det? Det är inte lärarens ansvar att barnen äter enligt den religion/etik föräldrarna anser är rätt. Det är ingen som tvingat i barnet kött eller ens trugat i barnet det.
  • cosinus

Min erfarenhet är att det sker misstag ibland med kosten. Har en allergiker som fått i sig fel både P g a fel från matsalens sida och något enstaka eget misstag.

Barnet förstod inte att maten hon efterfrågade innehöll kött. Läraren gjorde fel. Av oklar anledning men så är det ibland. Misstag sker.

• Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:31:56 följande:

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv.
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 21:50:03 följande:
    Fast om barnet frågade om det var fläsk, läraren sa ja och barnet tog i alla fall, vad ska läraren göra åt det? Det är inte lärarens ansvar att barnen äter enligt den religion/etik föräldrarna anser är rätt. Det är ingen som tvingat i barnet kött eller ens trugat i barnet det.
    Om det skulle ske oavsett om det var en fläskfri elev som tog fläsk eller vegetariskt anmäld elev som tog kött så ska skolpersonal neka eftersom eleven är anmäld till annat av vårdnadshavare! Det ÄR lärarens ansvar! Tar eleven fel får hen skrapa av och ta ny mat.
  • Poascenko
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 21:44:04 följande:

Nja, men nu har skolan inte tvingat barnet att välja köttfärssås före morötter? Heller inte kommer någon lärare tvinga i fläsk i någon muslimsk elev.

Var får ni alla dessa idéer ifrån? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn) skrev 2017-03-29 19:46:07 följande:
    Som pedagog är jag väldigt noga med att mina elever (småbarn) äter i överensstämmelse med sina föräldrars etiska och religiösa övertygelser.
    Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".
    Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?