• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Mamma)
    AniieeHär skrev 2017-03-29 18:25:59 följande:

Klart hon får. Det bestämmer hon själv. Sen om hon inte vill det så är det helt ok, men du ska inte bestämma det nu när on är så pass stor att hon kan göra det själv, lika lite som att du ska bestämma om hon leker med Kalle eller Ida, eller om hon ska rita med en blå penna eller en grön.

Jag antar att du inte lär dina barn vad du anser vara rätt och fel heller? Ni har inga regler, de får göra som de vill?
  • Anonym 45

Ditt barn väljer själv vad hon ska äta eller inte äta om hon inte är allergisk. Skolpersonalen lägger sig inte i om barnet själv väljer att äta en viss rätt eller inte pga av skolpersonalen blir ofta anklagade för att ha kränkt barnets rättigheter i att kunna välja själva. Skolpersonalen kan inte heller veta om att just ditt barn inte vet vad som är kött eller inte kött eller att ert barn inte har förståt att kött är likamed djur.

• Anonym (A)
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 18:26:18 följande:

För det har HENNES mamma sagt samtidigt som hon sjöng "OajajajajPuff "

Ja,såklart...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hon inte hen) skrev 2017-03-29 18:24:46 följande:

Varför frågade hon då?

Hon, din dotter! Skriver du så för att provocera eller vad är problemet?

För att jag tycker det är totalt irrelevant. Hon, hen, samma sak.
  • Anonym (Hon inte hen)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:28:30 följande:
    För att jag tycker det är totalt irrelevant. Hon, hen, samma sak.
    Haha lägg av din hen.
  • AniieeHär
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:27:32 följande:
    Jag antar att du inte lär dina barn vad du anser vara rätt och fel heller? Ni har inga regler, de får göra som de vill?
    Ja, för alla ateister tycker att det är ok att mörda folk för att de inte tror på Gud, och tror man inte på Gud för man göra vad man vill.

Eller?
  • Anonym (Mamma)
    BahHumbug skrev 2017-03-29 18:25:24 följande:

Har du förklarat för ditt barn att det var ett misstag hon hade gjort? Att hon har skuldkänslor visar att hon mår dåligt. Vad har du gjort för att hjälpa henne att må bättre? Ja det är synd om kon och hon råkade äta en ko men livet går vidare.

I den åldern så är man känslig och många gånger kan något sådant gå helt överstyr om man inte ser upp, Vem vet, det kan bli så att hon bara äter speciella saker och vägrar äta andra saker. Ett barn resonerar och tänker på ett annat sätt än vad en vuxen gör.

Jadå, det är lugnt nu. Hen har ställt några frågor kring djur och kött, men det är inget hon verkar grubbla så mycket över nu. Hen blev ledsen just när hen insåg att det var ko, men det är ingen fara nu.

Jag är inte arg på mitt barn, jag är arg på fröken som tar såna beslut utan att rådfråga oss föräldrar.
  • Anonym (Mamma)
    AniieeHär skrev 2017-03-29 18:30:33 följande:

Ja, för alla ateister tycker att det är ok att mörda folk för att de inte tror på Gud, och tror man inte på Gud för man göra vad man vill.

Eller?

Sa jag det?
  • Anonym (.)
    Alsllldll skrev 2017-03-29 17:26:13 följande:

På sistone har skolvärlden börjat kräva läkarintyg för allt utöver religion. Vilket ställer till det för vegetarianer o alla som har specialkost av andra skäl. Jag förstår att du är arg men misstänker (inte att förväxlas med att veta säkert) att de juridiskt kan ge ett barn mat som det tål och själv ber om.

På riktigt? Varför ska religiösa skäl särbehandlas? Att vara vegetarian borde räknas som en precis lika viktig livsstil och övertygelse.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:31:09 följande:
    Jadå, det är lugnt nu. Hen har ställt några frågor kring djur och kött, men det är inget hon verkar grubbla så mycket över nu. Hen blev ledsen just när hen insåg att det var ko, men det är ingen fara nu.

Jag är inte arg på mitt barn, jag är arg på fröken som tar såna beslut utan att rådfråga oss föräldrar.
    Om läraren hade ringt och sagt att barnet inte var så sugen på en vegetarisk gryta och ville äta lasagne, vad hade du svarat?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?