• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 21:52:41 följande:
    Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv.
    Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!
  • Tyrfing

Vet inte flickan varför hon har specialkost i skolan? Vad som skiljer hennes mat från de övriga barnens?

• BahHumbug
    cosinus skrev 2017-03-29 21:52:37 följande:

Min erfarenhet är att det sker misstag ibland med kosten. Har en allergiker som fått i sig fel både P g a fel från matsalens sida och något enstaka eget misstag.

Barnet förstod inte att maten hon efterfrågade innehöll kött. Läraren gjorde fel. Av oklar anledning men så är det ibland. Misstag sker.

Familjen och skolan är en erfarenhet rikare av detta.
    Ibland funkar inte hjärnan och läraren kanske inte tänkte sig för eller kände att han eller hon inte ville neka eleven mat.
  • Poascenko
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 21:56:34 följande:
    Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".
    Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.
    Vad vill du ha sagt nu?
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:43:52 följande:
    Hej!

Nej jag avgör inte hela elevens kost utan det gör vårdnadshavare när dom lämnar in blanketten till skolan. Vi i skolan efterföljer vårdnadshavarnas beslut. Om jag förbiser det och låter eleven ta kött låter jag inte frågan stå mellan barn och förälder eftersom föräldrarna inte är där. Jag kan påtala det däremot för dom att eleven uttrycker att hen vill äta kött men det är inga beslut jag som tjänsteman får ta!
    DU fattar ett beslut där och då om du inte nöjer dig med att informera om matens köttinnehåll utan dessutom förhindrar barnet att äta av det fast barnet så önskar. Det anser jag är något man inte ska göra på skolan utan det är något föräldrar själva bör hantera.
    Skillnad är om kosten hänger på allergi med direkt fara för hälsan om det blir fel.
  • BahHumbug
    Tyrfing skrev 2017-03-29 21:58:14 följande:

Vet inte flickan varför hon har specialkost i skolan? Vad som skiljer hennes mat från de övriga barnens?

TS har skrivit att hon har förbjudit sina barn att äta kött och att hennes sjuåring inte alltid förstår att det är kött i en del maträtter. TS har även skrivit om att de inte pratar om kött eller köttmat hemma om ingen pratar om det. Så som jag har förstått det så trodde barnet att lasagnen var lasagnen som de åt hemma, alltså att den var köttfri. Om man förbjuder att äta kött av moral och etik så borde man prata om matkött hemma så att barnen inte glömmer bort. Samt att maten man inte äter i skolan ofta har kött i sig.

Barnet har två yngre syskon som vet om kött och liknande och det låter lite konstigt. Om mamman vet att dottern inte alltid kommer ihåg vad som är kött och inte så borde hon prata mer med skolan.
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 21:52:41 följande:
    Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv.
    Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv Obestämd

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?
  • Tom Araya
    Poascenko skrev 2017-03-29 21:54:36 följande:
    Nja, men nu har skolan inte tvingat barnet att välja köttfärssås före morötter? Heller inte kommer någon lärare tvinga i fläsk i någon muslimsk elev.

Var får ni alla dessa idéer ifrån? 
    Vissa här menar ju på att skolan ska tvinga barnen att äta det föräldrarna sagt att de ska äta. Utan någon medicinska motiv anser jag inte det vara skolans sak.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:02:12 följande:
    DU fattar ett beslut där och då om du inte nöjer dig med att informera om matens köttinnehåll utan dessutom förhindrar barnet att äta av det fast barnet så önskar. Det anser jag är något man inte ska göra på skolan utan det är något föräldrar själva bör hantera.
    Skillnad är om kosten hänger på allergi med direkt fara för hälsan om det blir fel.
    Nej jag fattar inga beslut utan vi som skolpersonal SKA följa efter de kostval som vårdnadshavare lämnar in oavsett om det är kostval såsom veganism, vegetarisk kost, fläskfri eller allergier. Det är tydliga riktlinjer som skolorna har och som personal inte får kringgå! Det är inte vår uppgift att avgöra eller värdera. Det ska följas lika noga som med allergier även om det inte riskerar deras fysiska hälsa!
  • Anonym (Vimla)
    elmadumle skrev 2017-03-29 17:53:49 följande:

Hon vill inte äta kött för att det kommer från djur, har hon kommit på det själv eller har du sagt åt henne att inte äta kött? visst, hon skulle kanske kunna få ont i magen men det är väl det värsta som kan hända? hon borde veta att köttfärs är just kött, det säger ju namnet.

Har ett barn som väljer att inte äta kött. Vi är själva vegetarianer men det är inget vi pratar om och vi hade bestämt att låta bli att lägga värderingar åt honom, och han får äta det han vill när andra lagar. Trots det vill han inte äta kött, han har svårt att tro på att det verkligen är döda kor eller fåglar som folk lagat, för han har ju frågat bär han sett maten, och när han ändå blivit nyfiken och smakat har han tyckt att det smakat illa.

Utmanar köttisar att inte lägga värderingar... ;)
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?