• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • cosinus
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:53:58 följande:
    Om det skulle ske oavsett om det var en fläskfri elev som tog fläsk eller vegetariskt anmäld elev som tog kött så ska skolpersonal neka eftersom eleven är anmäld till annat av vårdnadshavare! Det ÄR lärarens ansvar! Tar eleven fel får hen skrapa av och ta ny mat.
    Kan tycka att det är rätt för de lägre åldrarna. Man ska inte lägga den typen av ansvar, dåligt samvete och ev bråk med föräldrarna på ett litet barn.

Men någonstans måste man ju börja se mellan fingrarna, känns ju galet om man jagar en 16-åring i nian på det sättet.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:06:36 följande:
    Nej jag fattar inga beslut utan vi som skolpersonal SKA följa efter de kostval som vårdnadshavare lämnar in oavsett om det är kostval såsom veganism, vegetarisk kost, fläskfri eller allergier. Det är tydliga riktlinjer som skolorna har och som personal inte får kringgå! Det är inte vår uppgift att avgöra eller värdera. Det ska följas lika noga som med allergier även om det inte riskerar deras fysiska hälsa!
    Sjukt system enligt min mening. Föräldrar har för mycket makt över skolan.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:53:58 följande:

Om det skulle ske oavsett om det var en fläskfri elev som tog fläsk eller vegetariskt anmäld elev som tog kött så ska skolpersonal neka eftersom eleven är anmäld till annat av vårdnadshavare! Det ÄR lärarens ansvar! Tar eleven fel får hen skrapa av och ta ny mat.

Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:57:06 följande:

Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!

Det spelar ingen roll vad eleven är anmäld som, finns det flera maträtter som alla får ta av tycker jag det är ett övergrepp att tvinga i barnet en viss sorts mat. Barnet ska få välja själv om det inte rör sig om allergi eller något barnet blir sjuk av.

Föräldrarna får inte bestämma allt som sker i skolan, de får inte välja bort vissa ämnen eller hindra att skolan lär ut enligt sin värderingsplan, jag tycker det här är samma sak.
  • Anonym (Nej)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:09:02 följande:
    Hur ser ditt ideala skolsystem ut då?
  • BahHumbug
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:04:57 följande:
    Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv Obestämd

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?
    Fast nu var det så att mamman hade förbjudit sina barn att äta kött.
    När det gäller förbud så känner jag lite agg, då har man bestämt att barnen inte får välja själv. Det är en sak om familjen äter vegetariskt hemma och låter sina barn prova på olika rätter för att sedan välja själv. Det är nog lättare att gå från kött till vegetarisk kost än att gå från vegetariskt till kött.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:04:57 följande:

Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?

Jag vet inte riktigt om du försöker vara rolig eller vad du sysslar med. Men det blir nog bra.
  • Anonym (Lärare)
    cosinus skrev 2017-03-29 22:08:00 följande:
    Kan tycka att det är rätt för de lägre åldrarna. Man ska inte lägga den typen av ansvar, dåligt samvete och ev bråk med föräldrarna på ett litet barn.

Men någonstans måste man ju börja se mellan fingrarna, känns ju galet om man jagar en 16-åring i nian på det sättet.
    Ja för de lägre åldrarna (F-5) gör vi så eftersom vi äter pedagogiskt med eleverna och hjälper dem. Högstadiet äter själva utan personal och då bedömer skolan att eleverna klarar det själva.
  • Tom Araya
    cosinus skrev 2017-03-29 22:08:00 följande:

Du missförstår, det är inte barnens ansvar utan föräldrarnas. Klarar de inte av att med information få sina barn att äta köttfritt så ska det inte läggas över på någon annan.
    Jag förstår mig inte på synsättet att skolans personal ska vara föräldrarnas moralpolis i något som inte är ordningsregler som gäller alla.
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 22:11:34 följande:
    Jag vet inte riktigt om du försöker vara rolig eller vad du sysslar med. Men det blir nog bra.
    Blev lite svårt förstår jag. Jobbigt att inse att en är lika hjärntvättad som de normavvikande.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:09:02 följande:
    Där kan jag inte riktigt hålla med! Föräldrarna har inte makt över skolan då skolan i första hand handlar om undervisning och träning i sociala färdigheter. Det som styr skolan är läroplanen och skollagen. Att vi i Sverige erbjuds skollunch är ett plus i kanten men eleverna är inte här för att äta bara och det är en liten detalj under HELA skoldagen. Glöm inte bort skolans syfte.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?