Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

• Anonym (Lärare)

Jag såg nu att det kommit nya kommentarer medan jag skrev min och jag vill bara tillägga om jag inte var tydlig nog att det spelar ingen roll om barnet vill äta kött eller inte om hen är anmäld vegetarisk. Vårdnadshavare tar beslut åt barnen fram tills dom är gamla nog (i Sverige: 18år) och det ska vi som personal respektera oavsett vad vi tycker! Det är inte hemskt att tvinga barn att äta vegetariskt då det är ett beslut som vårdnadshavarna tar beroende på deras värderingar. Precis som det inte är hemskt att tvinga sina barn att äta grönsaker till varje måltid och frukt varje dag. Alla föräldrar gör liknande val varje dag och ska vi börja kritisera detta och blanda oss är vi inne i ett helt annat forum och verksamhet! Man får acceptera att alla är olika!

• Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 21:37:16 följande:
    Det du faktiskt gör är att avgöra elevens kost efter föräldrarnas önskemål. Hade du istället låtit barnen få välja själva överlåter du frågan till att stå mellan barn och förälder.
    Hej!

Nej jag avgör inte hela elevens kost utan det gör vårdnadshavare när dom lämnar in blanketten till skolan. Vi i skolan efterföljer vårdnadshavarnas beslut. Om jag förbiser det och låter eleven ta kött låter jag inte frågan stå mellan barn och förälder eftersom föräldrarna inte är där. Jag kan påtala det däremot för dom att eleven uttrycker att hen vill äta kött men det är inga beslut jag som tjänsteman får ta!
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 21:50:03 följande:
    Fast om barnet frågade om det var fläsk, läraren sa ja och barnet tog i alla fall, vad ska läraren göra åt det? Det är inte lärarens ansvar att barnen äter enligt den religion/etik föräldrarna anser är rätt. Det är ingen som tvingat i barnet kött eller ens trugat i barnet det.
    Om det skulle ske oavsett om det var en fläskfri elev som tog fläsk eller vegetariskt anmäld elev som tog kött så ska skolpersonal neka eftersom eleven är anmäld till annat av vårdnadshavare! Det ÄR lärarens ansvar! Tar eleven fel får hen skrapa av och ta ny mat.
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 21:52:41 följande:
    Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv.
    Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:02:12 följande:
    DU fattar ett beslut där och då om du inte nöjer dig med att informera om matens köttinnehåll utan dessutom förhindrar barnet att äta av det fast barnet så önskar. Det anser jag är något man inte ska göra på skolan utan det är något föräldrar själva bör hantera.
    Skillnad är om kosten hänger på allergi med direkt fara för hälsan om det blir fel.
    Nej jag fattar inga beslut utan vi som skolpersonal SKA följa efter de kostval som vårdnadshavare lämnar in oavsett om det är kostval såsom veganism, vegetarisk kost, fläskfri eller allergier. Det är tydliga riktlinjer som skolorna har och som personal inte får kringgå! Det är inte vår uppgift att avgöra eller värdera. Det ska följas lika noga som med allergier även om det inte riskerar deras fysiska hälsa!
  • Anonym (Lärare)
    cosinus skrev 2017-03-29 22:08:00 följande:
    Kan tycka att det är rätt för de lägre åldrarna. Man ska inte lägga den typen av ansvar, dåligt samvete och ev bråk med föräldrarna på ett litet barn.

Men någonstans måste man ju börja se mellan fingrarna, känns ju galet om man jagar en 16-åring i nian på det sättet.
    Ja för de lägre åldrarna (F-5) gör vi så eftersom vi äter pedagogiskt med eleverna och hjälper dem. Högstadiet äter själva utan personal och då bedömer skolan att eleverna klarar det själva.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:09:02 följande:
    Sjukt system enligt min mening. Föräldrar har för mycket makt över skolan.
    Där kan jag inte riktigt hålla med! Föräldrarna har inte makt över skolan då skolan i första hand handlar om undervisning och träning i sociala färdigheter. Det som styr skolan är läroplanen och skollagen. Att vi i Sverige erbjuds skollunch är ett plus i kanten men eleverna är inte här för att äta bara och det är en liten detalj under HELA skoldagen. Glöm inte bort skolans syfte.
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 22:10:13 följande:
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:57:06 följande:

Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!

Det spelar ingen roll vad eleven är anmäld som, finns det flera maträtter som alla får ta av tycker jag det är ett övergrepp att tvinga i barnet en viss sorts mat. Barnet ska få välja själv om det inte rör sig om allergi eller något barnet blir sjuk av.

Föräldrarna får inte bestämma allt som sker i skolan, de får inte välja bort vissa ämnen eller hindra att skolan lär ut enligt sin värderingsplan, jag tycker det här är samma sak.
    Ja man får tycka vad man vill men det är faktiskt orelevant då det finns tydliga regler på hur det ska gå till!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gott) skrev 2017-03-29 22:15:57 följande:
    Dom gör väl olika rätter för att alla barnen ska kunna välja vegetariskt om dom vill. Då är det trist om det är nästan samma som kötträtten antar jag. På min lunchrestaurang finns det alternativ med och utan kött och då har dom såklart inte lasagne på båda. 
    Nej det fungerar inte riktigt så. Alla skolor av salladsbord som alla ska kunna ta av (kanske inte om man är baljväxtallergiker alltid). Där är allt vegetariskt, glutenfritt, fläskfritt och mjölkfritt.

Den finns det tre vagnar med olika typer av mat: fläsk, fläskfri och vegetarisk. Har man allergier eller andra kostval såsom veganism (som är en minoritet) får man mat i egna kantiner med namn pga av kontaminering.

Det är inte fritt att välja vilken mat man vill ha utan skolköken lagar antal rätter utifrån hur många som är anmälda till fläskkost, fläskfri och vegetarisk. Likadant gäller under fritids (frukost + mellanmål) och vid utflykter. Det är för att man inte ska laga mer mat än vad som behövs, en miljö- och ekonomisk fråga.

Skollunchen är ett avbrott under skoldagen mellan lektionerna för att fylla på energin, inte en restaurang.
  • Anonym (Lärare)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 22:25:31 följande:
    Då får man väl ändra på de reglerna. Det är hemskt vilken makt föräldrar har över skolan idag.
    Ja du tycker det för att du är av den uppfattningen men det finns många som är av en annan uppfattning och vi får acceptera att alla är och tycker olika!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anna) skrev 2017-03-29 22:29:10 följande:

Ja, skolan får ge kött till ditt barn. 

Vad grundar du det på? Är det eget tyckande eller har du riktlinjer att gå utefter?
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-29 22:38:51 följande:
    Tidigare uttryckte du att olika åsikter är irrelevanta...
    Åsikter är viktiga om man vill förändra något inför framtiden ja! Då är dom framåtsyftande. Exempelvis om du som samhällsmedborgare inte tycker att detta är rätt är din åsikt viktig i andra sammanhang, exempelvis politiska.

Men våran åsikter där och då i matsalen är irrelevanta eftersom det redan finns riktlinjer om hur det ska gå till! Personliga åsikter som inte är framåtsyftande utan bara konstaterar hur fel det är att agera utifrån regler och så som man som tjänsteman ska är orelevanta. Man kanske ska välja rätt forum för sina åsikter.
  • Anonym (Lärare)
    Stårschan skrev 2017-03-30 11:13:55 följande:
    Nej, men att själv välja utifrån de två maträtter som skolan serverar den dagen. Att få göra samma avvägning som de övriga barnen får göra. Att inte tvingas till särbehandling på grund av något som föräldrarna har bestämt över ens huvud.

Absolut är det bra att äta mer vegetariskt, men vari ligger skadan i om dottern (som TS fortfarande envisas med att försöka göra könlös) äter kött en måltid av 10 eller 20?
    Fast det är ju faktiskt så att man får i en skolmatsal inte välja mellan 2-3 rätter (fläsk, fläskfri och vegetarisk) då det inte är en betalande lunchrestaurang. Skolköken lagar x antal portioner till de som är anmälda till fläsk, fläskfri och veg.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 16:00:55 följande:
    Många skolkök har möjligheten att låta barnen välja själva genom att inte laga 3, 4, 5 rätter för diverse olika behov och önskemål utan baka ihop dem i färre rätter, kanske 1, 2 eller 3 rätter istället. Vanligt är att fläskfritt och vegetariskt är samma rätt och inte två olika.

Skolor erbjuder bara 3 rätter fläskfri, fläsk och veg. Om det inte finns allergier och de har specialkost. Rätterna är likadana fast utan fläsk och kött.
  • Anonym (Lärare)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 18:06:09 följande:
    Beror alldels på vilken skola. Tvärtom är det till och med nuförtiden så att nästan kommuner (och jag har kollat, ägnat månader åt detta) har 1 kötträtt och 1 vegetarisk rätt. Varje dag, som är tänkt att räcka till ALLA som ALLA får ta av. Ett fåtal skolor har 3 rätter alltid eller ibland (dagens husman, dagens veg och dagens soppa) Det är bara hårdare matrestiktioner som lagas "portionsvis" så att säga.

I princip så är det bara förskolor och rena småskolor (1-3) som bara har 1 maträtt nuförtiden.
    I hela Malmö kommun är det 3 rätter. Man kan tydligt se det på skolmatsalen det det står alla rätter och alternativ.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?