• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (smilla)
    AniieeHär skrev 2017-03-29 23:59:33 följande:

Allting? Nej. Om de ska äta samma sak som sina kompisar när de är i skolan? Jo.

Hemma kan mamma låta bli att servera kött så mycket hon vill, men flickan är stor nog att själv välja vilken av de två lunchrätterna hon vill äta. 

Igen, med undantag för om det handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.

En 7-åring kan givetvis inte göra ett etiskt övervägande angående äta djur (andra levande varelser) utan behöver sina vårdnadshavares tillåtelse till det. De flesta barn har ju den tillåtelsen automatiskt då föräldrarna själva är djurätare men ett barn till vegetarianer har nödvändigtvis inte det.

Det är inte lärarens uppgift att göra etiska överväganden åt barn utan hen ska bara implementera vårdnadshavarnas.
  • AniieeHär
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 00:14:20 följande:
    En 7-åring kan givetvis inte göra ett etiskt övervägande angående äta djur (andra levande varelser) utan behöver sina vårdnadshavares tillåtelse till det. De flesta barn har ju den tillåtelsen automatiskt då föräldrarna själva är djurätare men ett barn till vegetarianer har nödvändigtvis inte det.

Det är inte lärarens uppgift att göra etiska överväganden åt barn utan hen ska bara implementera vårdnadshavarnas.
    Du har totalfel här, i båda styckena, men orka diskutera det just nu. Jag har ont i huvuet och tänker ställa mig i duschen. Agree to diagree for now, så kan vi ta resten imorgon eller så.
  • Anonym (smilla)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 00:17:35 följande:

Du har totalfel här, i båda styckena, men orka diskutera det just nu. Jag har ont i huvuet och tänker ställa mig i duschen. Agree to diagree for now, så kan vi ta resten imorgon eller så.

Tänk om barnen vill konvertera till en annan religion i skolan. Eller skaffa tatuering. Skulle det vara upp till läraren att ge tillåtelse till? Självklart inte. För det ligger utanför lärarens mandat.
  • Anonym (sluta gnälla))
    Poascenko skrev 2017-03-29 22:38:04 följande:
    Jag orkar så mycket att jag förstår att du aldrig bidrar något i någon tråd utan enbart vill framstå som intellektuell. 
    Du är duktig du som tror att du vet fakta om olika personer du inte känner och försöker tro att du "minsann vet att det är på ett visst sätt".  Drömmer

Vad bidra du med här själv förutom med en massa gnäll på andra som diskuterar i  olika trådar?

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-29 23:43:21 följande:
    Ett barn har enligt lagen inte full autonomi och bestämmer därmed inte själv om allting.
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-29 22:43:06 följande:

Om barnet nu ville äta lasagnen så får väl barnet göra det? Barnet åt frivilligt och det var ingen som tvingade barnet att äta det.

Ja och om barnet frivilligt skulle äta bajs eller röka hasch?
    Känns det sannolikt att skolan serverar bajs och hasch till lunch?
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 00:23:07 följande:
    Tänk om barnen vill konvertera till en annan religion i skolan. Eller skaffa tatuering. Skulle det vara upp till läraren att ge tillåtelse till? Självklart inte. För det ligger utanför lärarens mandat.
    Föräldrars mandat är och ska vara begränsat i skolan.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 00:14:20 följande:

Vad får du det ifrån att lärare har vårdnadshavarens uppgift?
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 00:23:07 följande:
    Generellt sett gäller religionsfrihet även barn, även om man nu till viss del tummar på det.

Tatueringar är det 18-årsgräns för.

• Anonym (Mamma)
    Poascenko skrev 2017-03-29 21:08:36 följande:

Det är lugnt.

Men med tanke på ts: FÅR SKOLAN GE KÖTT TILL MITT BARN,är svaret: JA.

Eftersom det även finns vegetariska rätter som barnet inte vill ha.

Jag tror varken att ts barn är vegetarian sedan födelsen. Heller inte tror jag att något barn på ettan berättar för andra att han inte vill äta djur. Det påminner snarare om något som mamman sagt eftersom hon bestämt sig för 5 månader sedan att bli veggi.

Fem månader? Jag har varit vegetarian sen jag var 11 år och fick inblick i köttindustrin.

Inget av mina barn vill äta kött, barnet i frågade tom sin militanta köttätarfarfar om han är ett lejon eller varför han absolut måste äta kött. Det är inget jag sagt eller öht antytt. Jag säger aldrig något om varför jag inte äter kött eller vad jag tycker om andras val att göra det om de inte själva frågar och då väger jag mina ord väldigt noga innan jag uttalar dem.
  • Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 21:56:34 följande:

Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".

Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.

Jag har aldrig påstått att jag är pedagog?
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?