• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Mamma)
    BandAnna skrev 2017-03-30 13:34:31 följande:

Vet du vad, du framstår som rakt igenom elak. 

Du har ett särbegåvat barn som inte tydligt klarar se sambandet mellan djur = kött och du verkar inte sky en chans att få trycka till ditt barn emotionellt så snart det gör (enligt dig) ett snedsteg. 

Stackars barn. 

Hoppas du har hjälmen på dig så som du är ute och cyklar.

Du vet vad särbegåvning betyder va?
  • Anonym (smilla)
    BandAnna skrev 2017-03-30 13:34:31 följande:

Vet du vad, du framstår som rakt igenom elak. 

Du har ett särbegåvat barn som inte tydligt klarar se sambandet mellan djur = kött och du verkar inte sky en chans att få trycka till ditt barn emotionellt så snart det gör (enligt dig) ett snedsteg. 

Stackars barn. 

Du verkar ju inte riktigt klok.
  • BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 13:36:51 följande:
    Hoppas du har hjälmen på dig så som du är ute och cyklar.

Du vet vad särbegåvning betyder va?

Ja, varför skulle jag inte veta?

Du verkar inte vilja uppmuntra ditt barns intellekt ytterligare utan istället fokusera på att skapa skam och skuldkänslor. Du vet om att det är hämmande att hålla på så va? du verkar inte ens skämmas över att du väljer att helt i onödan skapa skuld och skam. 

Jag är glad att det är särbegåvning ditt barn har och inte begåvningshandikapp. Då kan ditt barn iallafall till slut komma fram till vad det är du sysslar med. 

• Anonym (Mamma)
    BandAnna skrev 2017-03-30 13:43:06 följande:

Ja, varför skulle jag inte veta?

Du verkar inte vilja uppmuntra ditt barns intellekt ytterligare utan istället fokusera på att skapa skam och skuldkänslor. Du vet om att det är hämmande att hålla på så va? du verkar inte ens skämmas över att du väljer att helt i onödan skapa skuld och skam. 

Jag är glad att det är särbegåvning ditt barn har och inte begåvningshandikapp. Då kan ditt barn iallafall till slut komma fram till vad det är du sysslar med. 

Herregud, du vet inte vad du talar om.
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 13:03:12 följande:

Precis! De får välja. När de är stora nog att förstå så får mina VÄLJA att isf börja äta kött. 

Jag ser det som övergrepp att tvinga i barn döda djur när de själva inte vet vad de sitter och äter! Så för mig är det mer naturligt att de får välja den kosten senare om de önskar. 

Jag önskar att mina föräldrar hade gjort så, har aldrig gillat kött men har alltid tvingats att äta det. Fy! 

Att ge barnet vegetariskt är enligt mig snällare. Skolan ska inte tillåta barnet äta kött om man har lämnat in kostanmälan om vegetariskt. Hade blivit rasande!

Döda djur? Vet inte om du tror att folk här äter levande kor eller grisar....
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 13:17:54 följande:

Vi har valt att inte diskutera det så mycket, vad som ligger på andras tallrikar då det är rätt oviktigt för mig. Många har olika kost pga andra orsaker så det är inget konstigt med att få annan mat. 

Har valt att inte säga så mycket för jag vill inte att mina barn ska säga till andra: Du äter döda djur! osv....så lite av omtanke för att andra föräldrar inte ska få problem. För de flesta köttätande barn har faktiskt inte en aning om vad de äter, att det är just döda djur,. Kött är för dem mat, en produkt...ingen tanke om att det kan vara den söta kon man klappade på djurparken ex.

Men nu, min äldsta som är 9 år är helt medveten om vad kött är, hon har aldrig visat intresse för att äta det och skulle hon vilja det skulle hon få se hur det fungerar inom köttindustrin innan jag skulle ge ett ok till henne att gå över till den kosten. Skulle hon fortfarande vilja det, så ja, varsågod. 

Berättar du även för dina barn om folk som dör i förtid och lever under slavliknande förhållanden på fälten därifrån en stor del av det vegetariska kommer ifrån???
  • Kasperina

Jag tycker det är fel att pådyvla någon annan sina åsikter i största allmänhet, och tycker därmed att du är onödigt hård mot ditt barn.
    Pedagogen borde ha varit tydlig med att maten innehöll kött så att ditt barn kunde göra ett informerat val, men vad är egentligen risken med att ditt barn provar på köttfärs? Om det inte finns något sjukdomstillstånd med så har jag väldigt svårt att se det som ett riktigt problem just ATT hen fick i sig lite köttfärs, tvärtom är det nyttigt rent fysiologiskt för människor och särskilt barn att äta lite kött någon gång ibland. Däremot håller jag med om att pedagogen hanterade situationen fel.

• Anonym (precis)
    kvarnfot skrev 2017-03-30 13:49:13 följande:
    Berättar du även för dina barn om folk som dör i förtid och lever under slavliknande förhållanden på fälten därifrån en stor del av det vegetariska kommer ifrån???
    Beror ju på vad för något man väljer att köpa! Så nej. Löjlig kommentar. 
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 14:00:44 följande:
    Beror ju på vad för något man väljer att köpa! Så nej. Löjlig kommentar. 
    Men man kan ju välja att köpa olika typer av kött också.....
  • Anonym (precis)
    kvarnfot skrev 2017-03-30 14:05:34 följande:
    Men man kan ju välja att köpa olika typer av kött också.....
    Nej, för det är fortfarande döda djur.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?