Inlägg från: BandAnna |Visa alla inlägg
  • BandAnna

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:20:12 följande:

Jag var inte arg, jag frågade hen om hen visste vad det var i maten, hen sa nej och då svarade jag ko.

Ni som är så totalt oförstående, finns det inget ni känner starkt för? Nazism, rasism, djurplågeri? Hade ni varit okej om era barn var med och aktivt stöttade något de inte ens förstår? Hade ni låtit ert barn plåga en hund för att inte pådyvla det era åsikter om att det är fel?

Exakt så känner jag inför kött.

Det är alltså DU som får ditt barn att må dåligt genom att du nödvändigtvis måste gå in på detaljer när det strängt taget inte är nödvändigt. 
    DU hade kunnat sköta det här med lärarinnan utan att blanda in barnet, men istället utsätter du ditt barn för det här....hur tänker du? 

• BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 10:22:01 följande:
    Vilka detaljer har jag gått in på? Jag frågade om barnet visste vad det var i och när det inte visste så berättade jag, hur är det att berätta för mycket?

Det var barnet själv som berättade.

Du förhörde ditt barn om ingredienserna (bara det är skrämmande). Och när barnet sedan sade "köttfärs" så verkade du känt en överväldigande lust att berätta om hur kättfärs är djur, så att barnet i slutändan mådde dåligt över sitt eget val. Känner du ditt barn det minste så visste du hur hen skulle reagera, men du valde ändå att skapa ångest hos hen. Jag frågar igen, hur tänker du människa?

Du hade lika gärna bara kunnat fråga barnet, låtit barnet svara "köttfärs" och sedan hade du kunnat ta detaljerna (köttfärs = dött djur) med personalen - INTE med barnet i fråga.   

Det är ju DU som har gjort det här till ett problem. 

• BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 13:09:24 följande:
    Jösses. Vissa blir arga över att jag inte är tillräckligt tydlig med vad kött är och nu anklagar du mig för att säga för mycket?

Hen svarade inte köttfärs heller för den delen, utan bara "nej" på frågan om hen visste vad som var i.

Det handlar om att ha lite fingertoppskänsla för när det är lämpligt respektive direkt olämpligt att delge informationen. 

Du är vuxen och borde väl ändå förstå skillnaden....

• BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 13:25:15 följande:
    Och jag ansåg att det var ett bra tillfälle att låta hen veta det, vad är din poäng? Du vet att det inte är farligt att bli lite ledsen va? Jag sa det inte på något elakt eller ilsket sätt, jag bara konstaterade det.

Vet du vad, du framstår som rakt igenom elak. 
    Du har ett särbegåvat barn som inte tydligt klarar se sambandet mellan djur = kött och du verkar inte sky en chans att få trycka till ditt barn emotionellt så snart det gör (enligt dig) ett snedsteg. 

Stackars barn. 

• BandAnna
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 13:36:51 följande:
    Hoppas du har hjälmen på dig så som du är ute och cyklar.

Du vet vad särbegåvning betyder va?

Ja, varför skulle jag inte veta?

Du verkar inte vilja uppmuntra ditt barns intellekt ytterligare utan istället fokusera på att skapa skam och skuldkänslor. Du vet om att det är hämmande att hålla på så va? du verkar inte ens skämmas över att du väljer att helt i onödan skapa skuld och skam. 

Jag är glad att det är särbegåvning ditt barn har och inte begåvningshandikapp. Då kan ditt barn iallafall till slut komma fram till vad det är du sysslar med. 

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?