• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 14:44:23 följande:

Det blir en mycket skev jämförelse då just köttätande är väldigt naturligt för oss som ras.

Och det är nakenhet också. Men inte skulle en skola komma undan med att låta barnen gå nakna i skolan.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:37:34 följande:
    Det ingår i barns allmängiltiga behov att inte bli tvångskonverterade till en annan religion i skolan, att slippa göra stora etiska ställningstaganden i skolan. De ska inte behöva vara vuxna eller behöva värja sig och göra val. Barn ska vara barn.
    Det finns inget allmängiltigt behov alls av religion, ännu mindre av att få den med sig vid födseln för att ens föräldrar är troende. Religionsfrihet är däremot ett allmängiltigt behov.
    Om barn ska få vara barn och slippa stora etiska ställningstaganden så måste ju skolan gå på den linjen och inte på föräldrarnas linje i det rakt motsatta, vilket är vad du förespråkar.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 14:45:19 följande:

Exakt! De ska därför kunna få välja att smaka på kött om de vill det och inte tvingas ta sina föräldrars etiska ståndpunkt om de inte vill!

Det jag menar är att barn inte kan krävas på ansvar för sånt som de inte mentalt klarar av att ta ansvar för.
  • kvarnfot
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:46:40 följande:
    Och det är nakenhet också. Men inte skulle en skola komma undan med att låta barnen gå nakna i skolan.
    Brukar du gå runt naken på jobbet?
    Det är naturligt att fisa också, men normala gör inte det bland andra.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:52:14 följande:
    Det jag menar är att barn inte kan krävas på ansvar för sånt som de inte mentalt klarar av att ta ansvar för.
    Om ett barn inte är mentalt mogen för att förstå och själv ta ställning till olika ideologier, ens med vuxnas hjälp med kunskap så gör man nog bäst i att inte tvinga dem att ta ställning då.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:52:00 följande:

Det finns inget allmängiltigt behov alls av religion, ännu mindre av att få den med sig vid födseln för att ens föräldrar är troende. Religionsfrihet är däremot ett allmängiltigt behov.

Om barn ska få vara barn och slippa stora etiska ställningstaganden så måste ju skolan gå på den linjen och inte på föräldrarnas linje i det rakt motsatta, vilket är vad du förespråkar.

Barn kan inte ta ställning i etiska frågor. Och ska inte tvingas till det heller. Det bästa vore om de fick leva i en värdeneutral tillvaro. Nu är ju det omöjligt och det nästbästa är att de får leva efter familjens värderingar. De är ändå sina föräldrars barn och föräldrar vet sina barns bästa.

Om man tror på att staten vet bäst och uppfostrar bäst så kan man lika gärna placera alla barn i statliga institutioner där alla barn uppfostras efter statliga normer och värderingar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Egen vilja) skrev 2017-03-30 14:35:04 följande:

Respektera att ditt barn vill äta kött, precis som hon respekterar att du inte gör det.

Jag hade varit mer orolig att hon ska bli dålig när hon annars inte äter kött. Men det kanske gick bra?

Barnet vill inte äta kött och är vilket fall som helst för liten att ta det beslutet.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 14:57:09 följande:

Om ett barn inte är mentalt mogen för att förstå och själv ta ställning till olika ideologier, ens med vuxnas hjälp med kunskap så gör man nog bäst i att inte tvinga dem att ta ställning då.

Exakt. Man ska inte tvinga barn att ta ställning. Utan de får leva efter familjens värderingar tills de själva kan välja själv.

Du gör misstaget att tro att det skulle finnas värdeneutralitet.
  • Scoops
    Axe skrev 2017-03-30 12:42:13 följande:
    Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.
    kvarnfot skrev 2017-03-30 12:55:27 följande:
    Min kusin har jobbat flera år som kontrollant och han säger att det är oerhört få som inte sköter sej som dom ska.
    Gud så trist att läsa. Jag hoppas ju såklart att mina upplevelser skulle vara liksom "standard". Men ja..ibland är världen (och människorna) bara vidriga I bästa fall är väl standard en blandning av mina upplevelser och det på hemsidan. Men jag får trösta mig med att i vart fall jag själv inte (vad jag vet) bidragit till det som sidan visar...

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:57:14 följande:
    Barn kan inte ta ställning i etiska frågor. Och ska inte tvingas till det heller. Det bästa vore om de fick leva i en värdeneutral tillvaro. Nu är ju det omöjligt och det nästbästa är att de får leva efter familjens värderingar. De är ändå sina föräldrars barn och föräldrar vet sina barns bästa.

Om man tror på att staten vet bäst och uppfostrar bäst så kan man lika gärna placera alla barn i statliga institutioner där alla barn uppfostras efter statliga normer och värderingar.
    Det är ju du som förespråkar att barn ska tvingas ta ställning i etiska frågor, hur ska du ha det?

Tyvärr är det inte så att föräldrar alltid vet, förstår eller bryr sig om barnens bästa, det är därför det finns en mängd lagar kring det. Lagar uppstår av behov. Statens och lagars normer är i regel väl underbyggt av vetenskap.

Om skolan kan komplettera barnens uppväxt med en relativt värdeneutral miljö så är det med stor sannolikhet bara positivt jämfört med att barnen ska begränsas även där utefter föräldrarnas värderingar, om de då avviker från de allmängiltiga. Barndomen är ju trots allt en tid att lära sig och få erfarenhet inför ett vuxenliv som inte är begränsat till enbart det som gäller i det hem och familj barnen växer upp i. Du kan ju fundera ett par gånger över vad som bäst förbereder barn inför vuxenlivet.
    Det är en inställning som din som är orsak till att många unga flickor från konservativt religiösa hemmiljöer inte får en vettig sexualkunskapsundervisning.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?