• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (seriöst?)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:50:46 följande:
    Alltså jag är inte ens vegetarian. Men jag kan förstå varför andra väljer att vara det och har vett nog att respektera det.
    Men du respekterar inte köttätare, eller folk i största allmänhet?!? Hur får du ihop det?
    Och innebär det att jag ska tolka följande inlägg
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:44:49 följande:
    Hur tänkte du där? Du erkänner själv att småbarn är för små för etiska ställningstaganden. Ska de få experimentera då fritt? Döda djur? Slå syskon?
    som att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-30 15:51:46 följande:

Ja. Ja det är fruktansvärt sjukt. Nu har jag frågat dig tre gånger om du ammat ditt barn. Av någon anledning vägrar du svara.

På vilket sätt är det relevant?
  • Anonym (Lärare)
    Stårschan skrev 2017-03-30 11:13:55 följande:
    Nej, men att själv välja utifrån de två maträtter som skolan serverar den dagen. Att få göra samma avvägning som de övriga barnen får göra. Att inte tvingas till särbehandling på grund av något som föräldrarna har bestämt över ens huvud.

Absolut är det bra att äta mer vegetariskt, men vari ligger skadan i om dottern (som TS fortfarande envisas med att försöka göra könlös) äter kött en måltid av 10 eller 20?
    Fast det är ju faktiskt så att man får i en skolmatsal inte välja mellan 2-3 rätter (fläsk, fläskfri och vegetarisk) då det inte är en betalande lunchrestaurang. Skolköken lagar x antal portioner till de som är anmälda till fläsk, fläskfri och veg.
  • Januaribarn11

Men om ungen åt det själv så måste det väl vara ok? Du kan ju inte tvinga barnen äta vegetarisk. Vi äter vegetariskt hemma men om barnen får för sig att dom vill äta korv ja då åker och köper korv!

• Anonym (smilla)
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 15:54:44 följande:

Men du respekterar inte köttätare, eller folk i största allmänhet?!? Hur får du ihop det?

Och innebär det att jag ska tolka följande inläggsom att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.

Varför skulle jag inte respektera köttätare eller andra? Tror du måste förklara dig lite bättre.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 15:48:34 följande:
    Det spelar ingen roll om barnet visste att det fanns kött i maträtten eller inte för barnet är ändå för litet för att göra ett etiskt ställningstagande om köttätning.
    Det påståendet har jag redan kommenterat i inlägg #262, du kan besvara det om du har några argument.

• Anonym (smilla)

Och innebär det att jag ska tolka följande inläggsom att du låter dina barn döda djur och slå syskon? För enligt dina egna inlägg är det vad man gör om man inte är vegetarian.

Nej tvärtom så försöker jag skydda mina barn från sånt som jag tror att de i framtiden skulle må dåligt över.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 15:56:55 följande:

Det påståendet har jag redan kommenterat i inlägg #262, du kan besvara det om du har några argument.

I vilket du själv skrev att en 7-åring är för liten för större etiska ställningstaganden.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-30 15:55:51 följande:
    Fast det är ju faktiskt så att man får i en skolmatsal inte välja mellan 2-3 rätter (fläsk, fläskfri och vegetarisk) då det inte är en betalande lunchrestaurang. Skolköken lagar x antal portioner till de som är anmälda till fläsk, fläskfri och veg.
    Många skolkök har möjligheten att låta barnen välja själva genom att inte laga 3, 4, 5 rätter för diverse olika behov och önskemål utan baka ihop dem i färre rätter, kanske 1, 2 eller 3 rätter istället. Vanligt är att fläskfritt och vegetariskt är samma rätt och inte två olika.

• Anonym (Mamma)

Nej det är inte det som är poängen, utan att vi dagligen tar beslut och bestämmer saker över våra barn som de inte är mogna nog att avgöra själva och alla har olika syn på vad det innebär att vara förälder.

För mig är alla liv värdefulla och jag vill inte att någon ska behöva dö bara för att stilla mitt sug efter en viss rätt. Jag dömer inte de i fattiga länder som äter kött för ren överlevnad, men här behöver vi inte kött för att må bra, så länge man lär sig lite näringslära så kan du utan problem få i dig allt du behöver.

Min svåger är riktigt hård när det kommer till kött, en enda middag hos oss och han var frälst.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?