• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (Lärare)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 18:06:09 följande:
    Beror alldels på vilken skola. Tvärtom är det till och med nuförtiden så att nästan kommuner (och jag har kollat, ägnat månader åt detta) har 1 kötträtt och 1 vegetarisk rätt. Varje dag, som är tänkt att räcka till ALLA som ALLA får ta av. Ett fåtal skolor har 3 rätter alltid eller ibland (dagens husman, dagens veg och dagens soppa) Det är bara hårdare matrestiktioner som lagas "portionsvis" så att säga.

I princip så är det bara förskolor och rena småskolor (1-3) som bara har 1 maträtt nuförtiden.
    I hela Malmö kommun är det 3 rätter. Man kan tydligt se det på skolmatsalen det det står alla rätter och alternativ.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:09:35 följande:
    Det är sällan vegetarianer försöker tvinga sin livsstil på andra. Däremot vill du tvinga din livsstil på andra genom att tvinga andra att äta kött.
    Jag har aldrig någonsin påstått att någon ska tvingas äta kött, tvärt om, alla ska få göra de valen själva och erbjudas möjligheten att också få göra det.

Det är snarare du som med ditt stöd för ideologiskt baserat tvång förespråkar att barn ska begränsas i sina möjligheter till bredd av kunskaper och erfarenheter de sedan ska basera sina livsval på.
  • Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 18:36:55 följande:

Jag har aldrig någonsin påstått att någon ska tvingas äta kött, tvärt om, alla ska få göra de valen själva och erbjudas möjligheten att också få göra det.

Det är snarare du som med ditt stöd för ideologiskt baserat tvång förespråkar att barn ska begränsas i sina möjligheter till bredd av kunskaper och erfarenheter de sedan ska basera sina livsval på.

Jag hävdar att barn ska få slippa göra och ideologisk val och skyddas från sådana innan de är tillräckligt mogna.

Barn som lever efter sina föräldrars ideoligi har INTE gjort ett val. Det gör man först när man aktivt tvingas ta ställning.

En lärare som frågar om ett vegetariskt barn vill testa äta kött tvingar ju barnet göra ett etiskt ställningstagande där och då som det inte nödvändigtvis är moget för.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:07:03 följande:

I ett pluralistiskt samhälle finns det knappast någonting som är allmängiltigt och absolut farligt. En allmän obligatorisk skola måste ta hänsyn till föräldrarnas åsikter.

Vissa föräldrar tycker att nakenhet är farligt. Andra att socker, UV-strålning, haramkött, kött öht, buller, trafik etc är farligt. Skolan har en massa föräldrakrav att ta hänsyn till och bör också göra det i största möjligaste mån. Man kan inte kräva att föräldrar ska lämna över vården av sina barn regelbundet till en skola som de upplever är farlig.

Fast vi lever inte i ett pluraliskt samhälle, vi lever i en demokrati där majoriteten bestämmer. Vi lever också i ett samhälle där pengar styr allt. Dvs skolan har inte obegränsat med pengar att slösa bort på folks fixa idéer. Om det står mellan specialmat och att minska antalet lärare så är det givetvis lärarna som är viktigare, skolan är trotts att till för undervisning inte restaurang

För att något ska klassas som farligt måste det först bevisas vara farligt det räcker inte med att några påstår att det är så. Skolans mat genomgår de vanliga rutinerna och anses vara tillräckligt bra.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:41:18 följande:
    Jag hävdar att barn ska få slippa göra och ideologisk val och skyddas från sådana innan de är tillräckligt mogna.

Barn som lever efter sina föräldrars ideoligi har INTE gjort ett val. Det gör man först när man aktivt tvingas ta ställning.

En lärare som frågar om ett vegetariskt barn vill testa äta kött tvingar ju barnet göra ett etiskt ställningstagande där och då som det inte nödvändigtvis är moget för.
    Tvång för andra att leva efter din ideologi är inte att skydda dem från ideologiska val de inte är mogna att göra.

Att äta kött eller överhuvudtaget saker barn väljer att göra är sällan ideologiskt baserade, så du kan inte använda det som argument för att inte erbjuda barnen möjligheten att bredda sina erfarenheter.

En fråga kring en valmöjlighet är såklart inte likställt med tvång, det är bara dumheter att ens yppa något sådant.

Din inställning tyder på rädsla att folk ska göra andra val än du och det är vad du vill förhindra med de begränsningar du förespråkar.

• Anonym (smilla)
    Anonym (nope) skrev 2017-03-30 18:51:13 följande:

Fast vi lever inte i ett pluraliskt samhälle, vi lever i en demokrati där majoriteten bestämmer. Vi lever också i ett samhälle där pengar styr allt. Dvs skolan har inte obegränsat med pengar att slösa bort på folks fixa idéer. Om det står mellan specialmat och att minska antalet lärare så är det givetvis lärarna som är viktigare, skolan är trotts att till för undervisning inte restaurang

För att något ska klassas som farligt måste det först bevisas vara farligt det räcker inte med att några påstår att det är så. Skolans mat genomgår de vanliga rutinerna och anses vara tillräckligt bra.

Oavsett om samvetsbrott är psykiskt skadliga eller inte så har vi religionsfrihet i vårt land. Och vi har diskrimineringslagar.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:55:52 följande:
    Oavsett om samvetsbrott är psykiskt skadliga eller inte så har vi religionsfrihet i vårt land. Och vi har diskrimineringslagar.
    Exakt och religionsfriheten gäller faktiskt alla, även om föräldrar i Sverige i viss mån tillåts inskränka den för sina barn. Svårt att göra något åt kanske, men jag vill i alla fall inte göda sådan kultur med stöd och resurser från stat, landsting eller kommun.
  • AniieeHär
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-30 18:32:39 följande:
    I hela Malmö kommun är det 3 rätter. Man kan tydligt se det på skolmatsalen det det står alla rätter och alternativ.
    1 Varför skrev du då i princip tvärt om i inlägget jag citerade?

2: Snabbkoll ger vid handen att den här veckan har Malmö Stad 2 rätter på sin skolmeny, 1 veg och 1 "husman" (som också är veg i alla fall 1 dag den här veckan) Men då har jag bara kollat 1 enda random skola, så det säger inte så mycket.
  • Anonym (nope)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 18:55:52 följande:
    Religionsfrihet innebär att man får tro vad man vill inte att samhället ska anpassa sig efter vad folk tror på. Att servera mat som vissa människor inte äter pga av sin tro är inte diskriminering, de är fria att äta maten om de vill, väljer de att inte göra det är det deras eget val. 
  • Anonym (Köttätare)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 18:06:09 följande:

Beror alldels på vilken skola. Tvärtom är det till och med nuförtiden så att nästan kommuner (och jag har kollat, ägnat månader åt detta) har 1 kötträtt och 1 vegetarisk rätt. Varje dag, som är tänkt att räcka till ALLA som ALLA får ta av. Ett fåtal skolor har 3 rätter alltid eller ibland (dagens husman, dagens veg och dagens soppa) Det är bara hårdare matrestiktioner som lagas "portionsvis" så att säga.

I princip så är det bara förskolor och rena småskolor (1-3) som bara har 1 maträtt nuförtiden.

Mina barn går i en mindre lokal skola, årskurs F till sex och där serveras bara En måltid, alltså inga alternativ. Och oftast är det en vegetarisk "skiträtt" som serveras.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?