• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (hurraförvetenskap)

* till TS: Nej, finns ingen "lag" som säger att skolan måste tvinga barnet att äta vegetariskt mot sin vilja. Av dina senare inlägg verkar det som att din dotter inte var medveten om att det var kött i lasagnen, vilket i sådana fall är olyckligt, men o andra sidan känns det som att din dotter vid det här laget borde veta att det finns en vegetarisk rätt och en icke-vegetarisk rätt? Har hon inte kopplat att de andra äter kött?

* övriga kommentarer: Som förälder har du ju som ansvar att se till att barnen får en tillräckligt näringsrik kost som tillgodoser de näringsbehov ett växande barn har. Hur dessa näringsbehov tillgodoses har väl ingen annan med att göra,, huvudsaken är ATT de tillgodoses. Däremot kan man inte ställa vilka krav somhelst på skolan. Finns sjukt mkt dumma dieter som folk kör, o skolan kan självklart inte rätta sig efter detta. Dock är jag väldigt nyfiken på hur vegetarianer (eller främst veganer) lyckas tillgodose ett fullständigt näringsbehov till växande barn. Tänker främst på näringsämnen som B12, EPA, DHA, men det hör eg inte hemma i denna diskussion ;) 

* Att tvinga sitt barn till vegetarisk kost är att begränsa kosten. Punkt. Sen kanske man tycker att man är snäll mot sitt barn, som ger barnet en möjlighet att senare i livet välja. Men det är fortfarande att begränsa. 

* Att låta sina barn välja vilken rätt de vill äta i skolan är INTE jämförbart med att låta sitt barn göra en tatuering o han/hon vill, röka harsch, slå djur osv. Dessa saker är faktiskt olagliga/skadliga, vilket inte äta kött är. Blir bara fånigt när folk gör dumma jämförelser, och blir definitivt svårare att ta vegetarianter på allvar om dessa anser att detta är rimliga jämförelser. Sakliga jämförelser välkomnas ;)

• Anonym (Galen värld)

Jag orkade inte läsa hela tråden men alltså varför måste vegeterianer och veganer vara så sjukt föklarande om att det är mord, våldtäkt osv på djur för att inte tala om miljön. Är så in åt helvete trött på den diskussionen, överallt ser man alternativa nyheter. 

Ja djurhållning är inte vad den borde vara även i Sverige, men hur många här jobbar lika många årsarbetstimmar som en bonde? Vem i helvete skulle ens vilja jobba för den lönen? Vi betalar inte ett skit för mat nu mot för 30 år sedan. Sen kommer då detta med att det är miljförstöring och där råder det delade meningar, ja kossor släpper ut metangas.....men kossor är en del av kretsloppet. I vårat kretslopp ingår inte att frakta grönsaker runt jorden året runt för att vi ska ha färska saker här. Och är det så att ni är övertygade om att det är rätt, har ni koll på vilket sätt det produceras? Genmodifierat är ganska vanligt, nedbränning av skog för i huvudsak odling av sojabönor och sockerrör (för etanolproduktion för vi ska ju åka miljöbil i Sverige). 

Nej tänk lite längre än näsan växer och se sammanhangen. Att kolla in dokumentärer på Netflix om ekogårdar/restauranger är en utopi i det stora sammanhanget.

TS - Släpp hatet mot läraren, alla kan göra misstag även du.

• Anonym (smilla)
    Tom Araya skrev 2017-03-30 22:23:03 följande:

Du har hela tiden argumenterat mot detta och säger att föräldrar bestämmer allt.Nu talar du emot dig själv igen, barn var ju inte mogna att göra etiska/ideologiska val. Du talar alltså egentligen om föräldrarnas val.Vi betalar för skolmat via skattesedeln ja, men inte vilken skolmat som helst, helt efter individuella val, det kostar mycket mer.

Barn kan göra etiska ställningstaganden. Men hur underbyggda dessa är beror på barnets mognad. Men de ska inte tvingas göra etiska ställningstaganden som de inte är mogna för. När de är mogna nog är upp till vårdnadshavarna att avgöra. Och tills dess är det bästa att de lever efter föräldrarnas etiska ställningstaganden eftersom de inte kan leva i ett vakum.
  • Anonym (smilla)
    Anonym (hurraförvetenskap) skrev 2017-03-30 22:43:21 följande:

* till TS: Nej, finns ingen "lag" som säger att skolan måste tvinga barnet att äta vegetariskt mot sin vilja. Av dina senare inlägg verkar det som att din dotter inte var medveten om att det var kött i lasagnen, vilket i sådana fall är olyckligt, men o andra sidan känns det som att din dotter vid det här laget borde veta att det finns en vegetarisk rätt och en icke-vegetarisk rätt? Har hon inte kopplat att de andra äter kött?

* övriga kommentarer: Som förälder har du ju som ansvar att se till att barnen får en tillräckligt näringsrik kost som tillgodoser de näringsbehov ett växande barn har. Hur dessa näringsbehov tillgodoses har väl ingen annan med att göra,, huvudsaken är ATT de tillgodoses. Däremot kan man inte ställa vilka krav somhelst på skolan. Finns sjukt mkt dumma dieter som folk kör, o skolan kan självklart inte rätta sig efter detta. Dock är jag väldigt nyfiken på hur vegetarianer (eller främst veganer) lyckas tillgodose ett fullständigt näringsbehov till växande barn. Tänker främst på näringsämnen som B12, EPA, DHA, men det hör eg inte hemma i denna diskussion ;) 

* Att tvinga sitt barn till vegetarisk kost är att begränsa kosten. Punkt. Sen kanske man tycker att man är snäll mot sitt barn, som ger barnet en möjlighet att senare i livet välja. Men det är fortfarande att begränsa. 

* Att låta sina barn välja vilken rätt de vill äta i skolan är INTE jämförbart med att låta sitt barn göra en tatuering o han/hon vill, röka harsch, slå djur osv. Dessa saker är faktiskt olagliga/skadliga, vilket inte äta kött är. Blir bara fånigt när folk gör dumma jämförelser, och blir definitivt svårare att ta vegetarianter på allvar om dessa anser att detta är rimliga jämförelser. Sakliga jämförelser välkomnas ;)

Svarar bara på det sista. Vad som är nyttigt, skadligt är i mångt och mycket en bedömnings- och prioriteringsfråga.
  • Anonym (Överreaktion)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 21:28:32 följande:
    I trådstarten

Jaha så du ammade inte dina egna barn. Sunt. Bra, då vet jag!
  • Anonym (hurraförvetenskap)
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:14:47 följande:
    Svarar bara på det sista. Vad som är nyttigt, skadligt är i mångt och mycket en bedömnings- och prioriteringsfråga.
    Fast nu syftar jag på hälsonytta/hälsoskada. Att röka hasch ÄR hälsoskadligt, baserat på fakta, inte känslor. Att äta kött är INTE hälsoskadligt, om vi nu inte diskuterar mängder/allergiker osv. 
  • Anonym (babymaker)

Ja, fröken ska utgå från barnets behov. Inte föräldrarnas önskemål. Om ditt barn inte ville äta vegetariskt så är det bättre att hon äter kött än inget alls.

• Anonym (Läs)

Men herregud vad ni håller på, kan folk inte läsa!?

Ts är ganska tydlig med sin fråga och sina förklaringar.......

ska jag sammanfatta eller?

Ts familj är vegetarianer, barnet likaså men så har det antagligen blivit ett missförstånd en dag då det serverades en vegetarisk rätt barnet inte villa ha och frågade om hon kunde äta lasagnen istället.

I det läget ska skolpersonalen som vet om barnets specialkost säga "nej det är inte vegetariskt!"

Sen kan barnet själv välja tycker jag.

• Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:09:34 följande:
    Barn kan göra etiska ställningstaganden. Men hur underbyggda dessa är beror på barnets mognad. Men de ska inte tvingas göra etiska ställningstaganden som de inte är mogna för. När de är mogna nog är upp till vårdnadshavarna att avgöra. Och tills dess är det bästa att de lever efter föräldrarnas etiska ställningstaganden eftersom de inte kan leva i ett vakum.
    Självklart kan de leva i ett "vakum". Jag har klarat mig i 43 år utan en massa av etiska ställningstaganden. Din beskrivna uppfattning att man alltid måste ta ställning för eller mot allt, även innan man ens förstått vad det innebär låter inte särskilt genomtänkt.
  • Tom Araya
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 23:14:47 följande:
    Nej, det är huvudsakligen en vetenskapligt baserat fråga, utom för religiösa, som betraktar sin religions budskap som vetenskap. Religion är dock inte av nödvändighet att ta ställning till, så där finns inga behov för barnet som motiv.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?