BahHumbug skrev 2017-03-29 22:03:06 följande:
TS har skrivit att hon har förbjudit sina barn att äta kött och att hennes sjuåring inte alltid förstår att det är kött i en del maträtter. TS har även skrivit om att de inte pratar om kött eller köttmat hemma om ingen pratar om det. Så som jag har förstått det så trodde barnet att lasagnen var lasagnen som de åt hemma, alltså att den var köttfri. Om man förbjuder att äta kött av moral och etik så borde man prata om matkött hemma så att barnen inte glömmer bort. Samt att maten man inte äter i skolan ofta har kött i sig.
Barnet har två yngre syskon som vet om kött och liknande och det låter lite konstigt. Om mamman vet att dottern inte alltid kommer ihåg vad som är kött och inte så borde hon prata mer med skolan.
Kött är inte en del av vår vardag så det är inget jag ens tänker på.
Jag har aldrig uttalat förbjudit något alls, utan alltid sagt nåt i stil med att vi inte äter djur, vill de veta mer så tar vi det då. Anledningen till det är att mina barn, framför allt äldsta, är otroligt känsliga och får mardrömmar av mindre saker än så. Hade jag gått in på mer detaljer än jag känner att de klarar av hade JAG känt det som att jag manipulerar dem och det vill jag inte. Jag vill att de ska lära sig tänka för sig själva och ta egna beslut när de är stora nog att förstå.
De mindre har kopplat, min äldsta har inte. Det är inte det enda hen inte kopplat, så det är inget speciellt uppseendeväckande här. Hen har alltid varit väldigt disträ och man kan ofta stå och prata utan att hen ens märker att man är där.