• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Froken Lokens
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:25:41 följande:

Det vet hen, men det är ändå abstrakt att förstå hur det går från att leka i hagen till att hamna på tallriken, framför allt när man inte äter det själv. Vi pratar inte om djur i form av kött speciellt ofta, bara när de själva tar upp det och ställer frågor.

Det behöver inte alls vara abstrakt. Alla mina barn visste vad olika typer av kött kom redan i dagis. Ko (Mamma mu) har vi i grytor och kättfärs, för

gris (Babe) är fläsket vi äter - den goda skinkan, fläskytterfile, salami, kyckling get filéer o kycklingklubbor, nuggets, kebab osv. Viltkött (Bambi) smakar smarr.....
  • Johan75
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:39:11 följande:
    Det är abstrakt för mitt barn.
    Men upplever du inte att det är ett problem nu när du inte vill att hon ska äta kött?
    Behold, i come as a thief.
  • Froken Lokens
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:40:49 följande:

Vissa gillar tjurfäktning och hundfighter också, det gör det inte okej.

Det går det inte ok för vissa. Det är ingen världslig sanning.
  • Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn)

Jag tror inte det finns någon vägledande lag som säger något om den specifika frågan.
    Dock ingår det uttryckligen i det pedagogiska uppdraget att främja ett gott samarbete med hemmen. jag har svårt att se hur pedagogen främjar samarbetet med din dotters hem genom att gå emot förälderns uttryckliga vilja.

Som pedagog är jag väldigt noga med att mina elever (småbarn) äter i överensstämmelse med sina föräldrars etiska och religiösa övertygelser.

Mitt eget barns förskollärare tyckte synd om mitt barn när de andra barnen fick korv och min ville ha det men inte fick. Klart som sjutton att han vill ha korv- nästan alla ungar gillar korv! Tydligen hade veggobarnen fått grönsaksbiffar den dagen. Då sa jag till i köket och bad om att veggobarnen skulle få korv samma dag som köttätarna- och så var det problemet löst. 

Mitt barn vill inte äta döda djur. Men han har inte alltid klart för sig var det gömmer sig kött. Det förväntar jag mig att hans pedagoger hjälper honom att hålla koll på. Det kan du också förvänta dig tycker jag. Kanske ska du berätta att personer som inte ätit kött förut kan få väldigt ont i magen om de plötsligt gör det. Det kan vara ett argument som är lättare att förstå för en person med svagt utvecklad etisk kompass, än att sätta sig in i känslan av att ha överträtt sin inre övertygelse

• Anonym (Mamma)
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 19:45:01 följande:

Det behöver inte alls vara abstrakt. Alla mina barn visste vad olika typer av kött kom redan i dagis. Ko (Mamma mu) har vi i grytor och kättfärs, för

gris (Babe) är fläsket vi äter - den goda skinkan, fläskytterfile, salami, kyckling get filéer o kycklingklubbor, nuggets, kebab osv. Viltkött (Bambi) smakar smarr.....

Jag pratar om mina barn dock. Småsyskonet har mer koll, men sjuåringen har svårt att förstå sambandet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:29:53 följande:

Barnen lägger upp själva, men fröken står med och mitt barn frågade om det fick ta av färsen eftersom den vegetariska maten inte såg god ut.

Kötträtten var lasagne och det vegetariska nån gryta. Tycker att de åtminstone borde göra något likvärdigt.

Det var ditt barn som ville äta köttet, såklart är det okej.

Hon vill tydligen inte vara vegetarian utan du förbjuder att hon äter kött.

Jag tycker inte det är fel att barn äter vegetarisk om barnet vill , men det ska vara barnets val och inte tvång.

Samma gäller köttätandet. Det ska vara frivilligt och inte tvång.
  • Froken Lokens
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:46:39 följande:

Jag pratar om mina barn dock. Småsyskonet har mer koll, men sjuåringen har svårt att förstå sambandet.

Småsyskonet förstår. .. Har barnet någon diagnos som gör att hon inte förstår att djur är kött?
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 19:46:39 följande:
    Kanske dags att prata om det lite mer på djupet. Om ni inte pratar så ofta om vart kött kommer ifrån så blir det svårt att veta. En del barn behöver mer upprepning än andra barn och om du vet att din sjuåring inte alltid förstår så förutsätter jag att du pratar med henne. En sak du kan göra är att berätta att det finns olika fyllning i lasagne även om den ser lika ut.

Om man inte pratar om att det är en fyllning hemma och en annan fyllning i skolan så vet hon inte att det är skillnad. När man är ett barn så håller man inte koll på sådant, man tänker "Detta äter jag hemma och då är det samma sak i skolan"
  • BahHumbug
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 19:50:40 följande:
    Småsyskonet förstår. .. Har barnet någon diagnos som gör att hon inte förstår att djur är kött?
    Kan även vara så att hon är lite dagdrömmande och förstår saker för stunden. Eller så kanske hon inte tänker på det utan tar saker med ro.
  • Anonym (Paul)

Det är ju uppenbart att det har skett ett missförstånd här. Din dotter undrade om lasagnen var vegetarisk och frågade därför läraren om hon kunde äta den. Läraren uppfattade det som att barnet frågade om hon fick lov att ta av lasagnen. Sånt händer tyvärr. Man får lära sig av misstagen. Nu har nog din dotter lärt sig att hon måste uttrycka sig tydligare när hon undrar om det är kött in maten.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?