Inlägg från: Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Jag tror inte det finns någon vägledande lag som säger något om den specifika frågan.
    Dock ingår det uttryckligen i det pedagogiska uppdraget att främja ett gott samarbete med hemmen. jag har svårt att se hur pedagogen främjar samarbetet med din dotters hem genom att gå emot förälderns uttryckliga vilja.

Som pedagog är jag väldigt noga med att mina elever (småbarn) äter i överensstämmelse med sina föräldrars etiska och religiösa övertygelser.

Mitt eget barns förskollärare tyckte synd om mitt barn när de andra barnen fick korv och min ville ha det men inte fick. Klart som sjutton att han vill ha korv- nästan alla ungar gillar korv! Tydligen hade veggobarnen fått grönsaksbiffar den dagen. Då sa jag till i köket och bad om att veggobarnen skulle få korv samma dag som köttätarna- och så var det problemet löst. 

Mitt barn vill inte äta döda djur. Men han har inte alltid klart för sig var det gömmer sig kött. Det förväntar jag mig att hans pedagoger hjälper honom att hålla koll på. Det kan du också förvänta dig tycker jag. Kanske ska du berätta att personer som inte ätit kött förut kan få väldigt ont i magen om de plötsligt gör det. Det kan vara ett argument som är lättare att förstå för en person med svagt utvecklad etisk kompass, än att sätta sig in i känslan av att ha överträtt sin inre övertygelse

• Anonym (Förskollärare, vegetarian med vegetarianbarn)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 21:56:34 följande:
    Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".
    Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.
    Är du dum på riktigt eller bara ouppmärksam? Jag är INTE TS!
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?